Wiedza i umiejętności pracowników na rzecz lokalnych społeczności. Jak pomagają wolontariusze z 3M?
O tym, w jaki sposób wiedza i doświadczenie zdobyte w korporacji mogą się przydać w działalności organizacji pozarządowych, przekonali się uczestniczy programu 3M Impact. Jest to globalna inicjatywa wolontariatu pracowniczego opartego na kompetencjach. Polska została wybrana już po raz drugi do realizacji programu spośród oddziałów firmy 3M na całym świecie.
3M Impact to globalny program wolontariatu kompetencyjnego dla pracowników firmy 3M z całego świata. Udział w nim mogą wziąć jedynie uczestnicy tych krajów, które spełnią ściśle określone kryteria oraz wykażą się silną motywacją potwierdzoną rozbudowaną aplikacją zgłoszeniową.
Pracownicy 3M w wybranych krajach tworzą kilkuosobowe, różnorodne zespoły, w których każdy przeznacza 80 godzin na opracowanie i realizację projektu. Na początku poznają siebie, swoje możliwości i kompetencje, następnie nawiązują współpracę z wybranymi organizacjami pozarządowymi, poznając cele organizacji oraz wyzwania. Kolejnym etapem jest określenie zakresu projektu oraz praca nad konkretnym rozwiązaniem odpowiadającym na potrzeby danej organizacji czy też lokalnej społeczności.
Program 3M Impact do czasu pandemii realizowany był w formie wyjazdów do odległych miejsc, gdzie wolontariusze wspierali organizacje realizujące programy na rzecz lokalnych wyzwań i niedostatecznie reprezentowane społeczności. W wyniku ograniczenia możliwości podróżowania, program został rozszerzony o wersję 3M Impact Local, która jest realizowana w Polsce.
Właśnie zakończyła się druga edycja programu, w ramach którego, wolontariusze z 3M zrealizowali projekty na rzecz pięciu organizacji: Fundacji Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci, Banku Żywności, Stowarzyszenia Edukacji Krytycznej oraz Water Science and Technology Institute z Wrocławia, a także Fundacji Edukacyjnej Perspektywy w Warszawie. Do programu wybierane są fundacje, które wpisują się w strategię 3M oraz kluczowe filary zrównoważonego rozwoju.
Nauka służąca społeczności
Firma 3M od lat regularnie angażuje się w projekty, które mają na celu ochronę środowiska, pomagają lokalnym społecznościom, a także promują rozwój oparty na nauce i edukację. 3M wykorzystuje naukę do tworzenia rozwiązań, które poprawiają jakość życia. Jednym z filarów tej idei jest „nauka dla społeczności”, w tym wspieranie równych szans dla różnych grup społecznych.
„Korzystamy z wiedzy i doświadczenia naszych pracowników, aby poprzez wolontariat kompetencyjny wspierać lokalne społeczności. To pierwszy krok do zrozumienia ich potrzeb. Wspólnie możemy tworzyć zrównoważoną przyszłość, w której wszyscy będą mogli się rozwijać” – mówi Ewa Jaxa-Jankowska, odpowiedzialna za CSR w 3M w Polsce. „Właśnie zakończyliśmy drugą edycję programu 3M Impact Local, w którym nasi wolontariusze przeznaczyli łącznie 1600 godzin swego czasu pracy na realizację projektów. Musieli wyjść ze swojej strefy komfortu na wielu poziomach – poznać się, zorganizować w świeżo utworzonej grupie i podzielić się wiedzą ekspercką na temat procesów i narzędzi tak by znaleźć dla swoich umiejętności najlepsze zastosowanie w rozwiązaniu wyzwań fundacji i spojrzeć szerzej na potrzeby innych”.
Korzyści z dzielenia się kompetencjami
3M Impact to także program rozwojowy, a wolontariat kompetencyjny przynosi korzyści zarówno firmie, jej pracownikom, jak i partnerom społecznym. Z jednej strony uczestnicy zespołów projektowych wnoszą różnorodne umiejętności oraz wiedzę biznesową, potrzebne do stworzenia projektu, z drugiej – mają możliwość wzmocnienia umiejętności liderskich, budowania relacji w grupie pogłębienia wiedzy o rynku, czy też pobudzenia innowacyjnego myślenia.
„Widzimy wiele zalet w pracy z różnymi osobami w grupie, a także dużą wartość płynącą ze sprawdzania siebie w zupełnie nowym środowisku” – mówi Joanna Sidorowicz, 3M. „Nauczyliśmy się wykorzystywać swoją wiedzę i kompetencje poza organizacją, co daje nam szersze spojrzenie na dotychczas wykonywaną pracę. Rozwijamy umiejętności interpersonalne, możemy sprawdzić się jako liderzy, a satysfakcja jest ogromna, bo widzimy realne korzyści naszego wsparcia. Po stronie fundacji współpracujemy zazwyczaj z niewielkimi zespołami, które realizują niesamowite projekty o szerokim zasięgu, a potrzebują wsparcia w usprawnieniu codziennych procesów czy opracowania narzędzi do nagłośnienia swojej działalności”.
Partnerzy społeczni zyskują potrzebne wsparcie kompetencyjne, wiedzę od zespołów 3M oraz gotowe plany operacyjne, które stanowią inspirację do realnych zmian, ale też wpływają na profesjonalizację ich dotychczasowych działań. Organizacje pozarządowe coraz częściej korzystają z możliwości, jakie daje wolontariat kompetencyjny, a współpraca z biznesem nie jest postrzegana jedynie na zasadach korzyści finansowych.
„Współpraca z 3M w ramach wolontariatu kompetencyjnego umożliwia nam dostęp do wysokiej jakości usług, które często w innej formie są dla nas niedostępne” – mówi Joanna Lisiecka z Fundacji Edukacyjnej Perspektywy. „Jedną z barier stanowią koszty, ale nie tylko. Wachlarz kompetencji, którymi dzielą się z nami pracownicy 3M jest bardzo różnorodny, co często jest przewagą do powszechnie dostępnych usług. Takie inicjatywy mają często większe znaczenie niż wsparcie finansowe a hasło społecznej odpowiedzialności biznesu CSR nabiera nowego znaczenia”.
Projekty zrealizowane w ramach II edycji 3M Impact Local
1. Fundacja Edukacyjna Perspektywy: strategiczne zarządzanie
Zadanie ekspertów 3M polegało na opracowaniu strategii finansowania wydarzenia Perspektywy Women in Tech Summit oraz dobraniu narzędzi usprawniających zarządzanie finansami i działalnością marketingową fundacji. Zespół 3M zarekomendował uruchomienie programu CRM dopasowanego funkcjonalnością pod kątem przydatności i wykorzystania do usprawnienia codziennej pracy, czyli między innymi do lepszego zarządzania kontaktami, zgodami marketingowymi i segmentacją klientów.
„To był kluczowy problem, z którym ta fundacja borykała się od początku swojego istnienia” – podkreśla Bartosz Rychert, 3M. „Szukaliśmy narzędzia finansowego skrojonego pod fundację, dlatego przeanalizowaliśmy wybrane oprogramowania do zarządzania budżetem pod kątem zidentyfikowanych wspólnie kryteriów. Wybraliśmy najbardziej optymalny pakiet rozwiązań do przetestowania przez fundację w praktyce”.
W Fundacji Edukacyjnej Perspektywy potrzebna była także pomoc w rekrutacji menadżera do koordynacji pracy zespołu, zarządzaniem pracą fundacji i komunikacją wewnątrz organizacji. Wspólnie opracowano profil kandydata, zakres obowiązków i zadań na danym stanowisku.
2. Fundacja Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci: Dom opieki wyręczającej – sponsorzy poszukiwani
Działania dla Fundacji Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci polegały na opracowaniu strategii marketingowej przybliżającej zagadnienie funkcjonowania rodzin dzieci z niepełnosprawnościami oraz promującej tzw. opiekę wytchnieniową. Jest to forma wsparcia dla opiekunów dzieci, polegająca na zapewnieniu opieki dziecku, dzięki czemu opiekun może odpocząć od codziennych obowiązków, załatwić swoje sprawy czy skorzystać z poradniczego wsparcia lub nauki w zakresie pielęgnacji czy rehabilitacji.
Jednym z elementów strategii marketingowej było stworzenie strony internetowej dla rodziców i sponsorów w związku z nowopowstałym ośrodkiem wsparcia. Wolontariusze 3M opracowali koncepcję wizualną i kreatywną strony, a także narzędzia do promowania możliwości sponsorskich oraz mechanizm do rezerwacji pokoi online.
„W ramach kampanii marketingowej na rzecz pozyskiwania sponsorów do domu opieki wytchnieniowej przygotowaliśmy tzw. one pager i propozycję scenariusza do filmiku promocyjnego” – mówi Klaudia Mariańska, 3M. „Natomiast w przypadku strony internetowej, zaproponowaliśmy jej wygląd i nazwy zakładek oraz zakres treści na stronę. Stworzyliśmy też dedykowany system rezerwacji w prostych krokach, coś na wzór hotelowej rezerwacji pokoju”.
Dodatkowo, każdy z ośmiu pokoi otrzymał humorystyczny opis w postaci wierszyka. Autorką rymowanek jest Zuzanna Wieczorkiewicz z 3M GSC, oto przykład jednego z nich:
„Pokój żyrafy to nie attyka, lecz lubi po nim wesoło brykać.
To wysoka, przemiła dama. W swoim pokoju nie lubi być sama.
Więc kto jej wzrostu jest ciekawy, może przyłączyć się do zabawy.
Żyrafa wszystkiego pilnuje z góry, szybko rozgoni smutków ciemne chmury!”
3. Bank Żywności: Audyt procedur
Współpraca z Bankiem Żywności polegała na ustrukturyzowaniu dokumentacji na serwerze organizacji zgodnie z przebiegiem wybranych procesów. W ramach projektu opracowanych zostało 6 instrukcji i procedur, zidentyfikowano 5 procesów oraz przeprowadzono 3 szkolenia.
„Zaczęliśmy od zdefiniowania i zmapowania procesów istniejących w Banku Żywności. Stworzoną mapę przenieśliśmy do odpowiedniego oprogramowania i przeszkoliliśmy pracowników fundacji” – wyjaśnia Paulina Mazurkiewicz, 3M. „Dodatkowym elementem było przeprowadzenie szkolenia z Lean i metodologii 5S, ponieważ chcieliśmy podzielić się naszym doświadczeniem i wiedzą ekspercką także w tym zakresie”.
„Poprosiliśmy o pomoc w poprawie naszych wewnętrznych procedur, zaudytowanie tego, co i jak robimy, i co możemy poprawić, zwłaszcza w komunikacji wewnętrznej, logistyce i obiegu dokumentów” – mówi Agnieszka Krasoń, członek zarządu w Banku Żywności. „Brakowało nam wiedzy eksperckiej, którą dostaliśmy od wolontariuszy 3M. Od stycznia wdrożymy w życie to, co wspólnie wypracowaliśmy. Bardzo za to dziękujemy, dla nas jest to bezcenne wsparcie”.
4. Water Science and Technology Institute: Akwaponika, kierunek media
Wolontariusze 3M przygotowali strategię promocji farmy akwaponicznej (farma łącząca hodowlę ryb z uprawą roślin) w mediach społecznościowych i na stronie internetowej.
„W ramach rewizji strategii dla social mediów, przygotowaliśmy m.in. kalendarz niestandardowych wydarzeń związanych z akwaponiką do wykorzystania w publikacjach Instytutu” – mówi Agnieszka Gorzelana, 3M. „Przeanalizowaliśmy konto na Instagramie i zaproponowaliśmy uporządkowanie profilu, aby utrzymać spójność komunikacji. Zaproponowaliśmy także trzy główne serie tematyczne na profil Facebookowy oraz koncepcję wizualną i merytoryczną dla strony internetowej, która obecnie jest na etapie planowania”.
Wolontariusze 3M przeszkolili pracowników Instytutu z platformy LinkedIn pod kątem biznesowego potencjału, rodzaju i doboru treści oraz budowania profesjonalnego wizerunku w sieci.
5. Stowarzyszenie Edukacji Krytycznej: Wartości krytycznie ważne
Stowarzyszenie Edukacji Krytycznej potrzebowało wsparcia w zaadresowaniu wartości organizacji w taki sposób, aby wszyscy, a w szczególności nowi pracownicy znali cel i założenia działalności stowarzyszenia.
„Przeprowadziliśmy warsztat poprzedzony badaniem ankietowym wśród pracowników, podczas którego zrewidowaliśmy wartości stowarzyszenia. Następnie opracowaliśmy Pakiet Wartości na Start, rodzaj przewodnika dla nowych pracowników. Przygotowaliśmy także dedykowany formularz w oparciu o wartości, służący do przedstawienia się i bliższego poznania nowych osób” – mówi Paweł Leszczak, 3M. „Natomiast dla stałych pracowników powstała instrukcja stanowiskowa oparta na zidentyfikowanych wartościach, tak aby każdy kto wykonuje dane czynności, wiedział, dlaczego to robi. Wszystko, co zaplanowaliśmy, zostało oficjalnie zakomunikowane i wdrożone w ramach stowarzyszenia”.
O 3M
3M Poland jest oddziałem globalnej firmy technologiczno-produkcyjnej, która wykorzystując naukę i działając zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, tworzy innowacyjne rozwiązania poprawiające jakość życia ludzi. Przedsiębiorstwo działa na polskim rynku od ponad 30 lat. Obecnie posiada 4 ośrodki produkcyjne w Polsce: dwa we Wrocławiu, w Janinowie k. Grodziska Mazowieckiego oraz w Rabce. 3M zatrudnia w Polsce ponad 4,2 tys. pracowników i oferuje w ramach 4 grup biznesowych: Bezpieczeństwo i przemysł, Transport i elektronika, Ochrona zdrowia oraz Produkty konsumenckie 60 tys. produktów, z czego około 12 tys. wytwarzanych jest w Polsce. Centrala firmy mieści się w Kajetanach k. Warszawy.
Źródło: 3M Poland