Więcej praktyki, mniej teorii – Fundacja Zwolnieni z Teorii apeluje o zmiany w polskiej szkole!
9 lipca maturzyści z całej Polski poznali wyniki swoich egzaminów. Średnia z języka polskiego wyniosła 61%. Tymczasem Prymus – robot zasilany AI, zdał tę część matury z wynikiem 62%. To nie tylko dowód na rosnące możliwości technologii, ale przede wszystkim sygnał alarmowy, że polski system edukacji wymaga reformy.
Fundacja Zwolnieni z Teorii, inicjator eksperymentu z udziałem Prymusa, od lat angażuje się w edukację społeczną młodzieży i udowadnia, że przynosi to wymierne efekty. Nadszedł czas, aby ten model, oparty na rozwijaniu kompetencji przyszłości, stał się kluczowym elementem programu nauczania. Konieczność wprowadzenia tych zmian jest głównym tematem spotkań z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, zainicjowanych przez Fundację.
Czas otworzyć szkołę na zmianę
Zgodnie z wynikami CKE tegoroczną maturę zdało 84% absolwentów szkół średnich. Dla wielu z nich egzamin dojrzałości to przepustka do dalszej edukacji oraz możliwość zdobycia umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w nowoczesnym świecie. Ale jeden z maturzystów, robot Prymus, który zdał egzamin z języka polskiego w zaledwie 30 minut, udowodnił, że obecny model edukacji jest niedostosowany do rzeczywistości cyfrowej, a dominująca metoda nauczania pamięciowego nie przygotowuje młodych ludzi do życia w zdigitalizowanym świecie.
Uczniowie powinni rozwijać w szkole kompetencje przyszłości – współpracę, sprawczość i empatię, ponieważ w tych obszarach technologia długo nas jeszcze nie zastąpi. Do takich zmian wzywają przedstawiciele Fundacji Zwolnieni z Teorii, którzy w maju zainicjowali kampanię „Otwarci na zmianę”.
W ramach projektu opracowany został List Otwarty, który podpisali przedstawiciele edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych, a w którym pomysłodawcy kampanii postulowali: „Trochę mniej teorii, więcej praktyki. Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości. (…) proponujemy, aby aktywności uczniów kształtujące kompetencje przyszłości zostały uwzględnione na maturze i w kryteriach rekrutacji na studia”.
Rozmowy trwają
Kampania i zrealizowany w jej ramach eksperyment dowodzą, że polski system edukacji wymaga pilnych zmian. Dlatego też przedstawiciele Fundacji rozpoczęli cykl spotkań z Ministerstwem Edukacji Narodowej, w tym z Ministrą Barbarą Nowacką i Wiceministrą Katarzyną Lubnauer. Ich przedmiotem są niezbędne zmiany w podstawie programowej, w tym te dotyczące nowego przedmiotu Edukacja Obywatelska, którego wdrożenie jest planowane na rok szkolny 2025/2026.
Równocześnie Fundacja zadeklarowała swoje wsparcie w rozwijaniu przedmiotu Biznes i Zarządzanie, w tym kwestii wprowadzenia w kolejnych latach egzaminu maturalnego z tego przedmiotu. Podczas spotkań z przedstawicielami ministerstwa przekazany został także listy otwarty z 2600 oficjalnymi podpisami poparcia dla zmian w polskiej szkole.
„Od dziesięciu lat zachęcamy młodych ludzi do doskonalenia kompetencji przyszłości. Tylko w tym roku, w ramach Olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, około 7,5 tysiąca młodych ludzi zrealizowało projekty społeczne, ucząc się współpracy, sprawczości i empatii. Tak duże zainteresowanie jest dla nas potwierdzeniem, że postulowane zmiany spotykają się z pozytywnym odbiorem i przyniosą pożądane efekty. Mamy świadomość, że jest to proces na lata, ale z jego rozpoczęciem nie możemy dłużej czekać. Cieszy nas, że władze oświatowe dostrzegają konieczność tych zmian” – mówi Paula Bruszewska, Prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Trasa edukacyjna
Kontynuacją działań Fundacji będzie coroczna trasa Zwolnionych z Teorii, która tej jesieni odbędzie się pod hasłem „Szkoły otwarte na zmianę”. Alumni projektów realizowanych w ramach Olimpiady będą odwiedzać szkoły ponadpodstawowe w całej Polsce, aby promować misję i wartości związane z projektami społecznymi.
„W połowie września ruszamy w trasę obejmującą jedną piątą szkół ponadpodstawowych w kraju. Będziemy zapraszać młodzież, by rozwijali swoje kompetencje przyszłości poprzez udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Szkoły, które robią miejsce na takie działania uczniów w szkole aktywnie wprowadzają kompetencje przyszłości do programu nauczania” – dodaje Paula Bruszewska, Prezeska Fundacji Zwolni z Teorii.
Źródło: Fundacja Zwolnieni z Teorii