Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska ogłosił na stronie internetowej szczegółowe zasady składania wniosków na dofinansowanie edukacji ekologicznej. Do tej pory takie zasady nie były dostępne dla wnioskodawców a reguły za każdym razem ustalali urzędnicy przyjmujący wnioski. Teraz są one tak wąskie, że praktycznie uniemożliwiają realizację projektów.
"Wytyczne" nie były wcześniej konsultowane z organizacjami
pozarządowymi, które na spotkaniu 24 listopada 2004 ustaliły listę problemów najbardziej
utrudniających im korzystanie ze środków WFOŚiGW.
- nie działa i nigdy nie działała część Biluetynu Informacji Publicznej zatytułowana "Złożone dokumenty", nie są także publikowane w Internecie żadne raporty ani listy udzielonych dotacji ,
- procedura składania wniosków o dofinansowanie jest nadmiernie zbiurokratyzowana , a pracownicy Funduszu przyjmujący wnioski utrudniają lub wręcz nie dopuszczają do składania projektów, które w ich prywatnej ocenie nie zasługują na dofinansowanie,
- nie istnieje jawna lista rodzajów kosztów , które mogą lub nie mogą być finansowane w ramach udzielonej dotacji, pracownicy przyjmujący wnioski o dofinansowanie za każdym razem arbitralnie decydują czy dany wydatek ujęty w proponowanym budżecie "zasługuje" na dofinansowanie, powołując się przy tym na niejawne, wewnętrzne zasady WFOŚiGW,
- przy rozliczaniu dotacji nie istnieje procedura odwoławcza od decyzji pracownika Funduszu, który kwalifikuje bądź odrzuca wybrane faktury, decydując o tym, jaka rzecz stanowi np. materiał biurowy albo jakiego rodzaju dokument finansowy może być uznany za "rachunek lub fakturę",
- jeśli złożony przez organizację ekologiczną wniosek o dotację zostaje odrzucony, bardzo trudne jest uzyskanie informacji na temat przyczyn jego niskiej oceny ,
- bardzo wysoki, unikatowy w skali kraju poziom procentowy "udziału własnego" stosowanego w przypadku dotowania działań z zakresu edukacji ekologicznej (60%) uniemożliwia organizacjom pozarządowym realizację wielu zadań, gdyż nie dysponują one środkami na pokrycie tego udziału, zwłaszcza w sytuacji, gdy WFOŚiGW jedynie refinansuje faktycznie poniesione już w projekcie wydatki, a więc de facto realizator projektu musi sfinansować z góry 100% kosztów zadania,
- podpisanie umowy dotacji nawet w niewielkiej wysokości, wymaga od aplikującej organizacji każdorazowego poniesienia bardzo wysokich (często kilkusetzłotowych) kosztów związanych z uzyskiwaniem opinii bankowej, opłat wekslowych, oryginalnego wyciągu z KRS, zaświadczeń z US, ZUS i Urzędu Marszałkowskiego, opłacania subkonta w banku - które to koszty nie mogą być sfinansowane z dotacji.
Uczestnicy spotkania domagali się m.in. opracowania i udostępnienia wszystkim zainteresowanym, w tym na stronie internetowej Funduszu, wyczerpującego i przejrzystego regulaminu udzielania dotacji, obejmującego zamkniętą i czytelną listę kosztów kwalifikowanych, możliwych do sfinansowania przez WFOŚiGW lub możliwych do wykazania po stronie "wkładu własnego" przez organizację realizującą projekt.
Faktycznie taka lista powstała, szkoda jedynie, iż zakres wydatków
finansowanych przez WFOŚiGW jest tak wąski iż w praktyce uniemożliwia złożenie jakiegokolwiek
wniosku, realizację jakiegokolwiek programu. Dotacje, które będą udzielane w 2005 roku na podstawie
tych "wytycznych" uniemożliwiają łódzkim NGOs realizację ogólnopolskich programów
finansowanych przez NFOŚiGW, gdzie wymagany jest udział finansowy wojewódzkiego funduszu ochrony
środowiska. Łódzki WFOŚiGW będzie jednak w tym roku finansował jedynie drobne nagrody rzeczowe dla
dzieci i trochę materiałów papierniczych. Takie wydatki uznano widocznie za priorytetowe w edukacji
ekologicznej społeczeństwa.
* regularnego upubliczniania (także na stronie internetowej WFOŚiGW) listy przyznanych dotacji wraz z informacją o ilości punktów przyznanych projektowi przez komisję konkursową.
* regularnego upubliczniania (także na stronie internetowej WFOŚiGW) listy projektów zrealizowanych ze środków WFOŚiGW wraz ze skróconym raportem z każdego projektu (wyliczeniem uzyskanych efektów), gdyż mają podstawy przypuszczać, iż nowe "wytyczne" celowo pomyślane są w ten sposób, aby doprowadzić do upadku wiele niezależnych organizacji pozarządowych działających na terenie województwa a środki WFOŚiGW przeznaczać na dotowanie jednostek i ośrodków samorządowych lub należących do organizacji powiązanych z funduszem.
Jakie są "wytyczne"
W 2005 roku dysponujący kilkusetmilionowym budżetem WFOŚiGW będzie udzielał dotacji wyłącznie na:
- nagrody rzeczowe do kwoty 300 zł,
- honoraria autorskie do kwoty 300 zł,
- wynajem sali do wysokości 200 zł za dzień,
- materiały papiernicze do 10% kosztu całkowitego zadania
- druk wkładek i stron ekologicznych w czasopismach.
W ramach "wkładu własnego",
który musi wynosić co najmniej 50% kosztów zadania, można uwzględniać wydatki dotyczące :
- transportu do miejsc zakwaterowania,
- ubezpieczenia,
- zakupu sprzętu biurowego i komputerowego,
- umów zleceń i umów o dzieło związanych z programem ekologicznym,
- usług pocztowych,
- wstępu na basen, do muzeum itp.
- budowy wiat, ławek, ogrodzeń itp.
- konserwacji urządzeń kserograficznych.
Absolutnie niedopuszczalne jest
uwzględnianie w budżecie projektu (nawet po stronie "wkładu własnego") m.in ,:
- wynagrodzeń etatowych pracowników,
- kosztów (nawet częściowych) utrzymania biura,
- połączeń telefonicznych i faksowych, dostępu do internetu, nawet ścliśle związanych z
realizowanym projektem,
- umów zleceń i umów o dzieło za opiekę nad dziećmi i młodzieżą, za prace organizacyjne i
porządkowe,
- remontu, budowy i modernizacji pomieszczeń,
- wyżywienia, delegacji, noclegów, opłat parkingowych,
- zakupu sprzętu AGD i mebli,
- utworzenie i utrzymania stron internetowych,
- zajęć rekreacyjnych i rehabilitacyjnych,
- darowizn,
- wolontariatu.
Źródło: http://www.wfosigw.lodz.pl