Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (Instytucja Zarządzająca Programem Kapitał Ludzki) opublikowała kolejny artykuł dotyczący zasady równości szans kobiet i mężczyzn "Jak rządy europejskie wspierają wdrażanie równości w swoich krajach". Artykuł został opracowany przez InGaFor Sp. z o.o. na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Równość szans kobiet i mężczyzn jest jedną z zasad horyzontalnych, która powinna być priorytetowo wdrażana we wszystkich krajach Unii Europejskich. W jaki sposób te działania są wspierane przez rządy poszczególnych krajów? Przyjrzyjmy się choćby niektórym.
Rządy mogą promować wdrażanie równościowej perspektywy w różny sposób, tworząc prawo antydyskryminacyjne, powołując instytucje mające na celu inicjowanie działań promujących równość, gromadzenie wiedzy, kształcenie specjalistów, wreszcie przyznając pieniądze na wsparcie wdrażania polityki równościowej w różnych obszarach.
Legislacja
Przykładem działań legislacyjnych, sprzyjających wdrażaniu zasad równościowych jest np. wydanie dekretu królewskiego w Hiszpanii, który zobowiązał duże przedsiębiorstwa do tworzenia i wdrażania planu równości w firmie.
W Szwecji natomiast rząd przyjął plan działań równościowych (2007 rok), który objął sześć obszarów działania, m.in.:
• większa ochrona i wsparcie dla osób narażonych na przemoc;
• wzmocnienie działań prewencyjnych;
• polepszenie standardów i zwiększenie efektywności systemu sądownictwa;
• działania na rzecz wzrostu wiedzy na temat perspektywy równościowej.
We Francji została uchwalona ustawa gwarantująca tzw. „zebrę” na listach wyborczych do parlamentu, czyli naprzemienne podawanie nazwisk kobiet i mężczyzn.
W Wielkiej Brytanii 1 października 2010 roku weszła w życie „Nowa Ustawa o równości”, która scaliła ponad 116 oddzielnych aktów prawnych dotyczących równości. Nowa ustawa upraszcza, wzmacnia i ujednolica prawodawstwo w tym zakresie, co ma na celu zwiększenie ochrony jednostek przed nierównym traktowaniem i pozwoli na budowanie społeczeństwa w oparciu o poszanowanie równości.
Agencje i instytucje
Innym rodzajem jest wsparcie instytucjonalne, polegające na powołaniu odpowiednich instytucji, które mają na celu promowanie zasady równości, monitoring jej wdrażania i różnego rodzaju doradztwo dotyczące działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn.
W Niemczech funkcjonuje Agencja ds. Równości w EFS powołana przy Ministerstwie Pracy i Spraw Społecznych. Agencja ma za zadanie wspierać realizację gender mainstreaming poprzez doradztwo, konsultacje, seminaria itp.
W ofercie Agencji, na jej stronie internetowej, znajdują się:
· aktualne raporty, wskazówki dotyczące literatury i wydarzeń związanych z tematem równości szans płci;
· wprowadzenie do wdrażania gender mainstreaming w programach i projektach;
· materiały o równości szans płci;
· wyciągi z dokumentów programowych dot. równości szans płci.
W Wielkiej Brytanii istnieje Komisja na rzecz równości praw człowieka, która ma ustawowe kompetencje do wspierania i monitorowania praw człowieka i ich chronienia, poprzez egzekwowanie i promowanie równości w siedmiu aspektach - wiek, niepełnosprawność, płeć, rasa, religia i wyznanie, orientacja seksualną i zmiana płci. Komisja jest jednocześnie instytucją grantodawczą przyznającą fundusze agencjom działającym dla wyrównywania szans w którymś z powyższych obszarów.
Fundusze
Za wsparciem instytucjonalnym płyną też pieniądze rządowe. Przykładem może być Szwecja. W latach 2007- 2010 rząd szwedzki przeznaczył wiele dotacji na rzecz wdrażania równości szans płci w ramach różnych obszarach. Dofinansowano działania na poziomie lokalnym (szkolenie kluczowych pracowników instytucji, wymiana doświadczeń, tworzenie internetowego banku wiedzy, rozwijanie systemów zarządzania), promowano równość płci w szkolnictwie na każdym etapie (osobna dotacja na szkolnictwo wyższe), a także wdrażano podejście równościowe w kulturze. Osobne dotacje zostały przeznaczone na organizacje kobiece i zwiększenie udziału kobiet w polityce oraz działania dotyczące rozwoju kobiecej przedsiębiorczości.
Artykuł został opracowany przez InGaFor Sp. z o.o. na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Artykuł "Jak rządy europejskie wspierają wdrażanie równości w swoich krajach" w pliku pdf
Rządy mogą promować wdrażanie równościowej perspektywy w różny sposób, tworząc prawo antydyskryminacyjne, powołując instytucje mające na celu inicjowanie działań promujących równość, gromadzenie wiedzy, kształcenie specjalistów, wreszcie przyznając pieniądze na wsparcie wdrażania polityki równościowej w różnych obszarach.
Legislacja
Przykładem działań legislacyjnych, sprzyjających wdrażaniu zasad równościowych jest np. wydanie dekretu królewskiego w Hiszpanii, który zobowiązał duże przedsiębiorstwa do tworzenia i wdrażania planu równości w firmie.
W Szwecji natomiast rząd przyjął plan działań równościowych (2007 rok), który objął sześć obszarów działania, m.in.:
• większa ochrona i wsparcie dla osób narażonych na przemoc;
• wzmocnienie działań prewencyjnych;
• polepszenie standardów i zwiększenie efektywności systemu sądownictwa;
• działania na rzecz wzrostu wiedzy na temat perspektywy równościowej.
We Francji została uchwalona ustawa gwarantująca tzw. „zebrę” na listach wyborczych do parlamentu, czyli naprzemienne podawanie nazwisk kobiet i mężczyzn.
W Wielkiej Brytanii 1 października 2010 roku weszła w życie „Nowa Ustawa o równości”, która scaliła ponad 116 oddzielnych aktów prawnych dotyczących równości. Nowa ustawa upraszcza, wzmacnia i ujednolica prawodawstwo w tym zakresie, co ma na celu zwiększenie ochrony jednostek przed nierównym traktowaniem i pozwoli na budowanie społeczeństwa w oparciu o poszanowanie równości.
Agencje i instytucje
Innym rodzajem jest wsparcie instytucjonalne, polegające na powołaniu odpowiednich instytucji, które mają na celu promowanie zasady równości, monitoring jej wdrażania i różnego rodzaju doradztwo dotyczące działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn.
W Niemczech funkcjonuje Agencja ds. Równości w EFS powołana przy Ministerstwie Pracy i Spraw Społecznych. Agencja ma za zadanie wspierać realizację gender mainstreaming poprzez doradztwo, konsultacje, seminaria itp.
W ofercie Agencji, na jej stronie internetowej, znajdują się:
· aktualne raporty, wskazówki dotyczące literatury i wydarzeń związanych z tematem równości szans płci;
· wprowadzenie do wdrażania gender mainstreaming w programach i projektach;
· materiały o równości szans płci;
· wyciągi z dokumentów programowych dot. równości szans płci.
W Wielkiej Brytanii istnieje Komisja na rzecz równości praw człowieka, która ma ustawowe kompetencje do wspierania i monitorowania praw człowieka i ich chronienia, poprzez egzekwowanie i promowanie równości w siedmiu aspektach - wiek, niepełnosprawność, płeć, rasa, religia i wyznanie, orientacja seksualną i zmiana płci. Komisja jest jednocześnie instytucją grantodawczą przyznającą fundusze agencjom działającym dla wyrównywania szans w którymś z powyższych obszarów.
Fundusze
Za wsparciem instytucjonalnym płyną też pieniądze rządowe. Przykładem może być Szwecja. W latach 2007- 2010 rząd szwedzki przeznaczył wiele dotacji na rzecz wdrażania równości szans płci w ramach różnych obszarach. Dofinansowano działania na poziomie lokalnym (szkolenie kluczowych pracowników instytucji, wymiana doświadczeń, tworzenie internetowego banku wiedzy, rozwijanie systemów zarządzania), promowano równość płci w szkolnictwie na każdym etapie (osobna dotacja na szkolnictwo wyższe), a także wdrażano podejście równościowe w kulturze. Osobne dotacje zostały przeznaczone na organizacje kobiece i zwiększenie udziału kobiet w polityce oraz działania dotyczące rozwoju kobiecej przedsiębiorczości.
Artykuł został opracowany przez InGaFor Sp. z o.o. na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Artykuł "Jak rządy europejskie wspierają wdrażanie równości w swoich krajach" w pliku pdf
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.