Nagroda Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Sektor 3.0 wkroczyła na ostatnią prostą. Kapitule, składającej się z ekspertów z dziedziny zastosowania nowych technologii, przedstawiono 5 przykładów działań w organizacjach pozarządowych, które mogą być inspiracją, jak wykorzystywać ICT na co dzień. Szerokie spektrum przedstawionych kandydatur do Nagrody pokazuje, że dzisiaj to już nie przykra konieczność, a wielka szansa, którą organizacje z roku na rok wykorzystują coraz lepiej.
Poniżej prezentujemy listę 5 organizacji, które będą walczyły o Nagrodę Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Sektor 3.0. Są to zgłoszenia, które najlepiej spełniały kryteria merytoryczne, a zasięgi ich kampani były zakrojone na szeroką skalę. Laureta nagrody poznamy 30 maja, podczas Festiwalu Sektor 3.0 w Centrum Nauki Kopernik. Do zgarnięcia jest 40.000 zł do wykorzystania na działania organizacji. Konkurencja w tym roku jest niezwykle wyrównana, a wnioski robią wrażenie.
1. Fundacja Centrum Innowacji i Komercjalizacji Technologii
Właśnie kończy się pierwsza edycja kampanii, do której zgłosiło się ponad 650 projektów z 44 państw. Na początku roku na stronie opublikowane zostały najciekawsze projekty. Każdy z nich prezentowany jest w indywidualny sposób na dedykowanej podstronie. Znajdziemy tam narzędzia umożliwiające zarządzanie pozyskanymi dzięki kampanii propozycjami współpracy, pomysłami i zamówieniami. Organizatorzy projektu chwalą się, że ich działania dotarły do ponad 88 milionów ludzi ze 137 państw.
Kampania pozyskała interesujących partnerów, którzy wpłynęli na zasięgi kampanii. Jednym z jej pierwszych Patronów Honorowych zostało UNESCO, wkrótce dołączyły Ministerstwo Rozwoju, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Krajowa Izba Gospodarcza. Znalazło się tu także się ponad 70 organizacji z całego świata, m.in. Startup Europe, TechHub, European Citizen Science Initiative, EuroScience, Israel Innovation Institute, Arab Science and Technology Foundation, Jumpstart Academy Africa, Australian Technology Park i wiele więcej.
Obecnie organizatorzy gromadzą fundusze na przeprowadzenie drugiej edycji kampanii. Mając know-how z pierwszej edycji, pomysły i propozycje uczestników oraz sugestie partnerów, jest to doskonały punkt startowy dla dalszych działań.
2. Klub Jagielloński
Jak działa Pola? Wystarczy zeskanować kod kreskowy z dowolnego produktu swoim smartfonem, aby otrzymać więcej informacji o firmie, która go wyprodukowała. Pola podpowie, czy dany producent opiera się na polskim kapitale, ma w Polsce swoją produkcję, tworzy wykwalifikowane miejsca pracy, a także wskaże, czy firma jest częścią zagranicznego koncernu czy lokalnego właściciela. Pola cieszy się dużą popularnością i jest gotowym projektem. Do tej pory użytkownicy smartfonów pobrali ją na swoje urządzenia łącznie 362 922 razy, łączna liczba zeskanowań wynosi już 10 461 865, w bazie zarejestrowanych jest 13 197 producentów, a liczba produktów wynosi 4 777 573.
Aplikacja to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań z obszaru tzw. patriotyzmu gospodarczego, czyli wspierania lokalnych producentów i rodzimego kapitału. Klub Jagielloński kojarzony znacznie bardziej z rozwojami idei humanistycznych, udowadnia, że dobry pomysł jest podstawą sukcesu w obszarze ICT.
Aby mogła powstać Pola konieczna była współpraca z organizacjami partnerskimi – przede wszystkim z ruchem Koduj Dla Polski oraz z Instytutem Logistyki i Magazynowania.
3. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje)
Prelegentami wydarzenia są głównie młodzi ludzie, którzy pokazują, jak wykorzystywać Internet do działań pozytywnych i korzystnych społecznie. Digital Youth Forum jest okazją dla młodych kreatywnych osób do podzielenia się swoimi doświadczeniami i pasją. Do uczestnictwa w wydarzeniu zapraszane są całe szkoły, co przekłada się na wspieranie młodzieży w inspirowaniu do korzystania z nowych technologii w sposób pozytywny i kreatywny. W tym roku 25 maja uczestnicy planują transmisję wydarzenia na żywo do kilkuset szkół w całej Polsce.
4. Fundacja Uniwersytet Dzieci
W tej chwili na platformie znajduje się 240 scenariuszy dla uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. Zarejestrowanych jest 21 tys. użytkowników: nauczycieli, edukatorów, animatorów, pedagogów, homeschoolersów. W ciągu 2 lat liczba ta wzrosła czterokrotnie. Internet pozwolił na popularyzację i upowszechnienie nauki oraz, co niezwykle ważne, docierać nawet do dzieci oddalonych od centrów miejskich wsi i miasteczek. Dotychczas ze scenariuszami lekcji Fundacji Uniwersytet Dzieci miało styczność już ponad 660 tys. dzieci.
Na Uniwersytecie Dzieci eksperci spotykają się bezpośrednio z młodzieżą. Nowe technologie pozwalają na spotkania za pośrednictwem filmów czy wideokonferencji, w których naukowcy w sposób atrakcyjny starają się zaciekawić uczniów różnymi zagadnieniami.
Scenariusze lekcji to wsparcie nauczycieli w codziennej pracy. Korzystając ze scenariuszy rozwijają swoje zasoby zarówno w zakresie metodologii, jak i korzystania z ICT. Wybór sposobu, w jaki wykorzystać zasoby internetowe, należy do nauczyciela. Może zrealizować całą lekcję, opisaną krok po kroku lub urozmaicać zajęcia materiałami multimedialnymi, zawartymi w pakiecie. Nauczycielom poprzez platformę oferowane są też szkolenia, udział w konferencjach i konkursach.
5. Stowarzyszenie 61
To Stowarzyszenie odpowiedzialne jest za dostarczanie zaplecza technologicznego (bazę danych, silnik, CMS, grafikę, panel administracyjny), informatyka, który poratuje, gdy coś nie działa i zakoduje wymarzone funkcjonalności oraz helpdeska, czyli osobę, która pomoże znaleźć zagubione dane i wesprze w nauce korzystania z narzędzi.
Stowarzyszenie przygotowało specjalny poradnik, który pozwala prowadzić stronę osobom bez doświadczenia z technologiami, oferuje szkolenia i webinaria, wzmacniające wiedzę i wpływ lokalnych redaktorów MamPrawoWiedziec.pl (np. jak prowadzić serwis, wprowadzić obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, promować się w mediach społecznościowych).
Narzędzie jest stale rozwijane. Niedługo przejdzie rebranding, w ramach którego dodane zostaną nowe funkcjonalności, np. lokalizowanie okręgów wyborczych na mapach, formularz dodawania obietnic radnych przez mieszkańców. Przed wyborami samorządowymi mieszkańcy będą mogli sprawdzić, jak i gdzie głosować, porównać materiały wyborcze kandydatów i sprawdzić osiągnięcia dotychczasowych radnych.