Organizacja UNICEF Polska pod koniec lutego gościła przedstawicieli 11 firm, podczas warsztatów poświęconych tematyce odpowiedzialności społecznej. Dwudniowe spotkanie odbyło się w ramach kampanii #UNICEFdlabiznesu, której celem jest wypracowanie nowego podejścia do współpracy pomiędzy organizacjami społecznymi i biznesem.
W warsztatach z UNICEF Polska udział wzięli przedstawiciele znanych polskich i globalnych przedsiębiorstw, a także mniejsze, ale zaangażowane społecznie firmy: Credit Agricole Bank Polska, Digital Care Group, FEYENALLY (najnowszy startup byłego prezesa PizzaPortal – Piotra Kruszyńskiego), Glovo, Grupy LUX MED, Kaufland
Polska, Kubota, Legimi, PAGEN, PayU oraz x-kom . Celem spotkania było zdiagnozowanie istniejących i potencjalnych obszarów współpracy biznesu i organizacji charytatywnych oraz korzyści, jakie mogą z niej wynikać dla obu stron. Przez dwa dni uczestnicy pod okiem trenera biznesu szukali nowych rozwiązań, korzystając z technik kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów.
– Obecnie funkcjonujący model współpracy pomiędzy organizacjami społecznymi a biznesem jest dość zamknięty. Często opiera się na klasycznej transakcji. Przekazanie środków w zamian za konkretne działania. Nasze spotkania pokazały, że zarówno biznes, jak i organizacje charytatywne, mają mnóstwo pomysłów i mogą się nawzajem inspirować. Żeby tak się stało, muszą jednak nawiązać partnerski kontakt – wyjaśnia Piotr Piasecki, trener biznesu i prowadzący warsztaty.
Kampania UNICEF Polska jest unikalną inicjatywą w skali Polski i świata. Organizacja chce przedefiniować standardy współpracy sektora NGO i biznesu, podkreślając, że obie strony są beneficjentami takich działań. UNICEF Polska zwraca też uwagę, że długofalowa współpraca firmy i NGO to większa szansa na realną zmianę dla otoczenia i zaangażowanie pracowników.
– Mamy z biznesem różne motywy i wizje procesu współpracy, ale okazuje się, że na koniec dnia zależy nam na tym samym – żeby nieść dobro. Najlepiej pokazała to ogromna mobilizacja rodzimych firm w ostatnich dniach w obliczu tragicznych wydarzeń w Ukrainie. Musimy tylko lepiej się poznać. Warsztaty pokazały, że musimy więcej ze sobą rozmawiać i być bardziej elastycznymi – przekonuje Paweł Barski, Dyrektor Marketingu i Komunikacji UNICEF Polska.
Wśród uczestników warsztatów znalazły się firmy o sporym doświadczeniu w działaniach z dziedziny społecznej odpowiedzialności biznesu, jak i te rozpoczynające zaangażowanie w CSR:
Jacek Wach, Dyrektor ds. Marketingu PAGEN:
– Warsztaty strategiczne w UNICEF Polska stały się doskonałą okazją do wymiany poglądów, spostrzeżeń i wzajemnych inspiracji. Pracując w interdyscyplinarnym zespole, upewniliśmy się w przekonaniu, że światy biznesu i organizacji NGO da się pogodzić, a nawet zapewnić pomiędzy nimi synergię. Mieliśmy także okazję przekonać się osobiście, jak szybko i sprawnie reaguje UNICEF w obliczu zagrożenia zdrowia i życia dzieci. W obliczu wyzwań współczesnego świata przedstawiciele biznesu nie powinni zastanawiać się już nad tym, czy angażować się społecznie, ale jak robić to najbardziej efektywnie.
Katarzyna Michaliszyn, Wicedyrektor Komunikacji Korporacyjnej i PR w Grupie LUX MED:
– Dwudniowe warsztaty z UNICEF Polska i przedstawicielami innych firm to bardzo ciekawa inicjatywa. Grupa LUX MED od wielu lat angażuje się społecznie, dlatego wymiana wiedzy w tym obszarze była dla nas kolejnym, cennym doświadczeniem. Wspólnie z innymi firmami i samym NGO, mogliśmy wypracować najbardziej efektywne formy współpracy. Mieliśmy też możliwość nawiązania relacji z innymi organizacjami zaangażowanymi w działania CSR. Cieszymy się, że byliśmy częścią tego procesu, wyznaczającego nowoczesne podejście do współpracy z NGO. W przekonaniu jak niezbędne jest wspieranie organizacji społecznych, również humanitarnych, umacnia nas jeszcze obserwowana w ostatnich dniach fantastyczna praca, jaką dla obywateli Ukrainy wykonują organizacje pomocowe w Polce.
Piotr Kruszyński, mentor dla startupów i twórca FEYENALLY:
– Warsztaty „UNICEF dla Biznesu” to świetna inicjatywa, podczas której przedstawiciele obu stron mogli w neutralnej i bezinteresownej atmosferze zderzyć swoje podejścia i wyobrażenia. Jako reprezentant biznesu zrozumiałem bardzo wiele aspektów działania NGO, których nie miałem świadomości, a także zauważyłem nowe obszary współpracy. Wierzę też, że sam UNICEF Polska dostał od nas dobre narzędzia pozwalające im na jeszcze skuteczniejsze działanie. Szczegółowe wnioski i wytyczne do współpracy pomiędzy firmami i organizacjami społecznymi zostaną zebrane i udostępnione w postaci tzw. toolkitu. W ramach kampanii
UNICEF dla biznesu powstanie także cykl podcastów.
Więcej o UNICEF Polska:
UNICEF od 75 lat ratuje życie dzieci, broni ich praw i pomaga im wykorzystać potencjał, jaki posiadają. Nigdy się nie poddajemy! Pracujemy w najtrudniejszych miejscach na świecie, aby dotrzeć do najbardziej pokrzywdzonych dzieci. W ponad 190 krajach i terytoriach pracujemy #dlakazdegodziecka, aby budować lepszy świat dla wszystkich.
Przed, w trakcie i po kryzysach humanitarnych jesteśmy na miejscu, niosąc ratującą życiepomoc i nadzieję dzieciom i ich rodzinom. Realizujemy nie tylko działania pomocowe, ale także edukacyjne. Wierzymy, że edukacja to jedna z najbardziej skutecznych form zmieniania świata. W Polsce pracujemy ze szkołami i samorządami, aby prawa dziecka były zawsze przestrzegane, a głos młodych ludzi słyszany i respektowany. Jesteśmy apolityczni i bezstronni, ale nigdy nie pozostajemy obojętni, gdy chodzi o obronę praw dzieci i zabezpieczenie ich życia i przyszłości. Więcej informacji na unicef.pl.
Źródło: UNICEF Polska