Warszawa: O priorytet dla niezmotoryzowanych zaapelował ich społeczny rzecznik
W piątek 17 września 2004 odbyła się konferencja Społecznego Rzecznika Niezmotoryzowanych, na której przedstawiono raport o sytuacji niezmotoryzowanych oraz Apel do prezydenta Warszawy o transport miejski przyjazny ludziom.
Na konferencji obecny był Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych -
Krzysztof Rytel oraz zaproszeni goście - sygnatariusze Apelu do prezydenta Kaczyńskiego: Anna
Jaworska, przedstawicielka Stowarzyszenia Sympatyków Komunikacji Szynowej, Rafał Wodzicki z
Polskiego Naukowo-Technicznego Towarzystwa Eksploatacyjnego Wojciech Szymalski z Centrum
Zrównoważonego Transportu.
- Niezmotoryzowani to większość mieszkańców Warszawy i wyborców,
jednak władze miasta priorytet nadają kierowcom samochodów. Najwyższy czas to zmienić - rozpoczął
prezentację raportu Krzysztof Rytel. Rzecznikowi szczególnie nie podoba się sprawa notorycznej
likwidacji przejść dla pieszych na ulicach w centrum miasta, np.: przy okazji budowy kolejnych
stacji metra oraz wadliwej akomodacji sygnalizacji świetlnej.
- Nie może być tak, że kiedy kierowcy otrzymują zielone światło, to
piesi na równoległym do ulicy przejściu dla pieszych muszą czekać tylko z powodu tego, że nie
nacisnęli przycisku na słupie. Do tego dochodzi problem, że kiedy podczas zielonego światła dla
samochodów nacisną ten przycisk, to otrzymają dla siebie możliwość przejścia dopiero w kolejnym
cyklu świateł. Jest to niepotrzebna strata czasu dla pieszych, a kierowcy nie zyskują na tym ani
sekundy - wyjaśnia Rytel.
W raporcie sporo miejsca poświęcono także problemom rowerzystów oraz
komunikacji miejskiej. Zwłaszcza ta druga kwestia jest bardzo ważna dla warszawiaków. Rytel
przyznał, że otrzymuje bardzo wiele zgłoszeń dotyczących złych rozkładów jazdy. Przede wszystkim
pasażerowie narzekają na autobusy odjeżdżające z przystanku o tej samej porze, przez co potem
trzeba czekać na kolejne nawet 20 minut.
W Warszawie nadal nie robi się niewiele, aby autobusy i tramwaje
jeździły szybciej (wydzielone pasy, oddzielone od jezdni separatorami, sygnalizacja dająca zielone
światło automatycznie pojazdom komunikacji publicznej) - mimo, że są to rozwiązania dużo tańsze od
budowy nowych linii, dróg, wiaduktów i coraz powszechniejsze w Polsce.
Aby rozwiązać tego typu problemy Rzecznik zaprosił organizacje
pozarządowe do podpisania listu otwartego do prezydenta miasta - apelu o transport miejski
przyjazny niezmotoryzowanym. Apel oprócz licznych przykładów zaniedbań w zakresie komunikacji
pieszej, rowerowej oraz transportu publicznego, zawiera propozycje rozwiązań tych problemów.
- Liczę, że władze miasta poważnie potraktują te propozycje. Wiele z
nich, np.: audyt pieszo-rowerowy, standardy projektowania dróg rowerowych, priorytety w ruchu dla
komunikacji zbiorowej zostały już wdrożone w innych miastach, np.: Krakowie, Gdańsku. Tam nie
lekceważy się już głosu niezmotoryzowanych, co przynosi duże oszczędności. Na przykład dzięki
dokładnej Koncepcji Dróg Rowerowych miasto mogłoby już przy okazji remontu chodnika wybudować drogę
rowerową. Obecnie często dochodzi do sytuacji, że rozbiera się wyremontowany chodnik, w celu budowy
drogi rowerowej - wylicza Rytel, w czym wtórował mu Rafał Wodzicki.
Rzecznik domaga się także realizacji Szybkiej Kolei Miejskiej w
Warszawie, pokazując jak dużo pieniędzy marnuje miasto, utrzymując np.: linie autobusowe
pokrywające się z trasami pociągów podmiejskich. Ważnym elementem w mieście powinno być także
uspokojenie ruchu na lokalnych ulicach.
- Jeżeli na Marszałkowskiej, Alejach Jerozolimskich, Jana Pawła II
prawo dopuszcza jazdę z prędkościa 50 km/h, to już na Nowogrodzkiej, czy Żurawiej normą powinno być
30 km/h i uspokojenie ruchu, w postaci np.: podwyższonych skrzyżowań. Tak jest w większości miast
Zachodniej Europy - dodaje Rytel.
Rzecznik w apelu przede wszystkim domaga się przejrzystej,
zawierającej dokładnie określone cele, Polityki Transportowej miasta. Co roku powinien też
powstawać dokładny raport z realizacji tej polityki. - Obecna polityka transportowa miasta nie ma
bowiem nic wspólnego z praktyką, która jest chaotyczna - od inwestycji do inwestycji.
Apel podpisali: Krzysztof Rytel - Społeczny Rzecznik
Niezmotoryzowanych, Andrzej Kassenberg - Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Danuta Cesarska -
Stowarzyszenie Ekologiczny Ursynów oraz Koalicja EKOSTRADA, Jacek Poniewierski - Stowarzyszenie
Sympatyków Komunikacji Szynowej, Magdalena Zowsik - SKE Zielone Mazowsze, Wojciech Szymalski -
Centrum Zrównoważonego Transportu, Rafał Wodzicki - Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo
Eksploatacyjne.
Raport o sytuacji niezmotoryzowanych oraz Apel o transport miejski przyjazny ludziom można znaleźć na stronie internetowej www.fz.eco.pl/rzecznik.
Biuro Społecznego Rzecznka Niezmotoryzowanych, ul. Nowogrodzka 46 lok. 6 00-695 Warszawa (22) 621 77 77 e-mail: zielone.mazowsze@neostrada.pl.