Targi Ekonomii Społecznej odbyły się 14 maja 2014 r. w Słupskim Inkubatorze Technologicznym. Organizatorem Targów była Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Targi zorganizowane zostały w ramach projektu „Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Targi Ekonomii Społecznej odbyły się w dniu 14 maja 2014 r. w Słupskim Inkubatorze Technologicznym. Organizatorem Targów była Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Targi zorganizowane zostały w ramach projektu „Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Priorytet VII Promocja integracji społecznej. Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej. Poddziałanie 7.2.2 Wsparcie ekonomii społecznej.
W Targach uczestniczyło ponad 300 osób – przedstawicieli podmiotów ekonomii społecznej, organizacji i instytucji publicznych, przedsiębiorców oraz osób fizycznych z terenu miasta Słupska, powiatu słupskiego, lęborskiego, bytowskiego, człuchowskiego, chojnickiego i kościerskiego.
Celem Targów było promowanie idei ekonomii społecznej, dzielenie się doświadczeniami i dobrymi praktykami w obszarze ekonomii społecznej, promocja społecznie odpowiedzialnych i zrównoważonych działań wśród różnych grup interesariuszy, budowanie sieci współpracy na rzecz ekonomii społecznej, promocja powstałych w ramach projektu spółdzielni socjalnych, możliwość nawiązania współpracy przez różne podmioty.
Targi rozpoczął biznes brunch z udziałem 130 zaproszonych gości, wśród których znalazły się spółdzielnie socjalne, centra integracji społecznej, warsztaty terapii zajęciowej, organizacje pozarządowe i przedsiębiorcy. Biznes brunch stanowił platformę wymiany doświadczeń i umożliwiał nawiązanie współpracy biznesowej podmiotów ekonomii społecznej z innymi podmiotami.
Podczas biznes brunchu przedstawicielka Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” z Cieszyna zaprezentowała markę WellDone Dobre Rzeczy, która jest przykładem sprawnie działającego przedsiębiorstwa społecznego. Prelekcja „Gospodarka społeczna i biznes – konkurencja czy współpraca?” dostarczyła słuchaczom inspiracji do podejmowania kreatywnych i innowacyjnych działań w obszarze ekonomii społecznej.
Biznes brunch stanowił doskonałą okazję do zaprezentowania działalności stowarzyszeń, fundacji, spółdzielni socjalnych i in. Z okazji tej skorzystali m.in. Stowarzyszenie Rozwoju Turystyki Wiejskiej SŁOWINIEC ze Smołdzina, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wraz ze Stowarzyszeniem Loko-Motywa z Czarnej Dąbrówki, Spółdzielnia Socjalna QRTYNA PROJECT z Chojnic, Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych i Integracji Środowiskowej "SZANSA" z Czarnego, Spółdzielnia Socjalna „SOLIDUM” z Debrzna, Fundacja "Sprawni Inaczej" Oddział w Kościerzynie, „ALOHA” Grażyna Łowiecka z Lubuczewa. Goście biznes brunchu otrzymali sporą dawkę inspiracji, garść pomysłów na działania i upominki od organizatora.
Podczas Targów można było wziąć udział w warsztatach ze specjalistami, spotkaniu nt. kreowania wizerunku a także zwiedzać stoiska podmiotów ekonomii społecznej. Do zwiedzania dostępne były stoiska Spółdzielni Socjalnej "LUX CANDELE" z Malachina, która prezentowała wyrabiane świece, Spółdzielni Socjalnej Qrtyna Project z Chojnic – prezentacja sprzętu estradowego i zespołu muzycznego, Spółdzielni Socjalnej BUILDUP oraz Spółdzielni Socjalnej CLEANUP z Miastka – oferujących usługi budowlane oraz sprzątania i pralni, Spółdzielni Socjalnej "Zielone Tulipany" w Rzeczenicy – prezentacja wyrobów rękodzielniczych z wikliny, Spółdzielni Socjalnej "Solidum" z Debrzna – prezentacja oferty doradztwa inwestycyjnego i ubezpieczeniowego, "ABIKA" Akademia Biznesu i Kariery Spółdzielnia Socjalna z Kościerzyny – oferta szkoleń i doradztwa.
Stoiska informacyjno-promocyjne miały również: Słupskie Stowarzyszenie Innowacji Gospodarczych i Przedsiębiorczości, Regionalne Centrum Wolontariatu w Słupsku, Wyższa Hanzeatycka Szkoła Zarządzania w Słupsku, Starostwo Powiatowe w Lęborku, Kościerskie Centrum Wolontariatu przy Gdańskiej Fundacji Dobroczynności, Stowarzyszenie Loko-Motywa z Czarnej Dąbrówki, Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych i Integracji Środowiskowej "SZANSA" z Czarnego, Fundacja "Sprawni Inaczej" Oddział w Kościerzynie, Stowarzyszenie Klub Abstynenta KROKUS z Człuchowa, Powiatowy Urząd Pracy w Słupsku oraz Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Słupsku. Na stoiskach prezentowana była działalność podmiotów ekonomii społecznej, promowane kierunki studiów związanych z ekonomią społeczną oraz udzielane doradztwo i poradnictwo w zakresie zakładania podmiotów ekonomii społecznej, w tym spółdzielni socjalnych oraz wskazywane możliwe źródła finansowania.
Równocześnie do atrakcji dla zwiedzających, takich jak warsztaty tańca hula, pokaz tańca dawnego, możliwość korzystania z doradztwa i zwiedzania stoisk, odbywały się warsztaty i spotkania tematyczne.
Techniki sprzedaży – jak rozmawiać z klientami to warsztat dla osób, które prowadzą działalność gospodarczą lub planują jej uruchomienie, osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach. Rozmowa z klientem oraz poznanie jego oczekiwań są kluczowymi elementami w określaniu jego potrzeb i odpowiedzi na nie. Dobrze przeprowadzona rozmowa z klientem pozwala na lepsze porozumienie się z klientem i przedstawienie mu swojej oferty handlowej bądź usługowej. Dynamiczne warsztaty z Ryszardem Kamałą wskazały najważniejsze kompetencje handlowe oraz dostarczyły umiejętności stosowania „języka korzyści” w prezentacji produktu.
Kreowanie wizerunku w biznesie – spotkanie prowadzone przez Paulinę Młynarską, dziennikarkę radiową, prasową i telewizyjną, współprowadzącą program Miasto kobiet w TVN Style przyciągnęło najliczniejszą grupę słuchaczy. Pani Paulina opowiedziała zebranym, co jest najważniejsze w budowaniu własnego, profesjonalnego wizerunku. Podkreśliła, iż wygląd jest ważnym instrumentem naszej niewerbalnej komunikacji, ale nie najważniejszym. To jak wyglądamy ma wpływ na nasze samopoczucie, jakość myślenia, oraz poczucie własnej wartości, ale na sukces zawodowy wpływa w połączeniu z kompetencjami, wiedzą, umiejętnościami a nawet pewnością siebie, świadomością własnego ja. Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań pani Paulinie i dyskutowania na temat kreowania wizerunku i zachowania w szczególnie trudnych i stresujących dla nas sytuacjach.
Co mówimy milcząc? Mowa ciała i autoprezentacja – warsztaty prowadzone przez aktora Jakuba Kornackiego dostarczyły uczestnikom wiedzy dotyczącej mowy ciała w biznesie. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, jak się dobrze zaprezentować, jak kontrolować swoje ciało, zwalczyć tremę przed ważnym spotkaniem. Są to umiejętności niezwykle przydatne w pozyskiwaniu klientów, partnerów, budowaniu przyjaznego, profesjonalnego wizerunku.
Zrównoważony styl życia drogą do sukcesu zawodowego i osobistego, warsztaty prowadzone przez Katarzynę Andruszkiewicz przyciągnęły osoby zainteresowane wprowadzeniem pozytywnych zmian w swoim życiu, szukających inspiracji do wkroczenia na ścieżkę zrównoważonego rozwoju. Pani Katarzyna w pełni odpowiedziała na oczekiwania uczestników warsztatów, a na koniec rozdała każdemu drobny zdrowy upominek.
Na zakończenie Targów Ekonomii Społecznej wszyscy zwiedzający oraz uczestnicy warsztatów i spotkań zostali zaproszeni na wspólne grillowanie na świeżym powietrzu.