Piotr Halicki pisze w serwisie Onet.pl, że z ponad trzech mln zgłoszeń, które w ubiegłym roku odebrali operatorzy numeru alarmowego 112 na Mazowszu, 45 proc. (w samej Warszawie aż 75 proc.), stanowiły połączenie zbędne, fałszywe lub omyłkowe. Z okazji przypadającego 11 lutego Europejskiego Dnia Numeru 112 służby przypominają, by wykręcać go tylko w chwili zagrożenia życia.
Miniony rok był testem sprawności działania ogólnopolskiego systemu powiadamiania ratunkowego. W pełni uruchomiono go w listopadzie 2013 roku. Od tego czasu w województwie mazowieckim – jako jedynym w Polsce – działają dwa centra powiadamiana ratunkowego – w Warszawie i w Radomiu. Obsługują w sumie 15 proc. zgłoszeń w skali kraju.
11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru 112 (data nie jest przypadkowa, bo pisana w inny sposób, układa się w ów numer - 11.2). Cykliczne przypominanie, po co istnieje, nadal jest potrzebne. Tylko 41 proc. obywateli Europy rozpoznaje 112 jako uniwersalny numer alarmowy działający na terenie całej Unii Europejskiej. Niestety, aż 70 proc. nie ma świadomości istnienia numeru w ich własnym kraju. Zakorzenienie w świadomości obywateli zunifikowanego europejskiego numeru alarmowego, w związku z coraz większą liczbą turystów przemierzających nasz kontynent, jest potrzebna bardziej, niż kiedykolwiek.
W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Centra działają w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy.
System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego, w tym także numerów zastrzeżonych. Dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz pokazuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. w przypadku wypadku poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, gdy dzwoniący podaje nieprawdziwą lokalizację.
Wdrażanie numeru 112 rozpoczęło się w 1991 roku, a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju UE mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.
Przeczytaj artykuł: Chcą pizzę, taxi, prostytutkę. Wciąż mnóstwo zbędnych zgłoszeń na nr 112, Piotr Halicki, Onet.pl. 10.02.2015
Źródło: Onet.pl