Tegoroczna "akcja" 1% nabiera rozpędu, a na stronie Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS od początku roku nie działa baza sprawozdań OPP, z której podatnicy mogli się m.in. dowiedzieć, na co organizacje wydają otrzymane pieniądze.
Baza sprawozdań organizacji pożytku publicznego służyć ma m.in. większej przejrzystości organizacji, które zabiegają u podatników o 1% podatku dochodowego.
W 2011 roku nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego nałożyła na organizacje obowiązek publikowania w tej bazie swych sprawozdań merytorycznych i finansowych. Do tej pory organizacje były do tego zachęcane, ale brak publikacji nie pociągał za sobą żadnych konsekwencji, ponieważ jedynie przesłanie sprawozdania w formie papierowej było uznawane za dopełnienie obowiązków sprawozdawczych. A to z kolei decydowało o tym, czy dana OPP znalazła się na liście organizacji uprawnionych do otrzymywania 1% w następnym roku. W tym roku to się zmienia.
Obecnie jedynie zamieszczenie w terminie sprawozdań w bazie on-line będzie oznaczało, że organizacja wypełniła swe obowiązki sprawozdawcze. W terminie, czyli do 15 lipca 2012 r. Jeśli jednak organizacja ma inny rok obrotowy niż rok kalendarzowy (takich organizacji jest mniej, ale są) obowiązana jest umieścić sprawozdanie w ciągu 15 dni od zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Wiele spośród tych organizacji – postępując zgodnie z prawem – powinno już zamieścić swe sprawozdania w bazie. Niestety, nie mogą tego zrobić, gdyż baza od początku roku nie działa.
Najpierw przetarg, potem baza
– Baza jest przygotowywana, aby odpowiadała wymaganiom nowego rozporządzenia w sprawie rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego – poinformowano nas w Departamencie Pożytku Publicznego MPiPS.
Opóźnienia z jej uruchomieniem wynikają z kilku przyczyn. Jedna jest taka, że Ministerstwo Sprawiedliwości, mimo wcześniejszych ustaleń, zmieniło format danych z KRS, które mają być „zaciągane” do bazy. To spowodowało, że wykonawca bazy musi ją odpowiednio dopasować.
– Chcemy także, aby baza była stabilna, dlatego teraz trwają testy, które mają wykluczyć wszelkie usterki i błędy – mówi pracownik Departamentu.
W informacji rozesłanej do organizacji pożytku publicznego, DPP informował, że baza zostanie uruchomiona na przełomie marca i kwietnia. Wydaje się jednak, że termin ten może się jeszcze przesunąć. A to dlatego, że najpoważniejszy problem z uruchomieniem bazy związany jest z jej hostingiem.
– Początkowo zakładaliśmy, że baza będzie utrzymywana na naszych serwerach, ale z przyczyn technicznych okazało się to niemożliwe – usłyszeliśmy w Departamencie. – Musimy znaleźć serwery zewnętrzne.
A to oznacza, że Ministerstwo musi ogłosić przetarg. Oferty jeszcze nie zostały rozesłane. Dopóki konkurs nie zostanie rozstrzygnięty, baza nie będzie dostępna.
Problemy proceduralne
Organizacje pożytku publicznego są nieco zdezorientowane. DPP poinformował je co prawda, że z uwagi na brak dostępu do aplikacji, nie będą wyciągane konsekwencje wobec tych, które nie zamieszczą sprawozdań za rok 2010/2011 w terminie 15 dni od daty zatwierdzenia sprawozdania. Jednocześnie jednak zastrzegł, że są one zobowiązane do zamieszczenia sprawozdań w bazie niezwłocznie po jej uruchomieniu.
Dla wielu osób, zajmujących się w organizacjach przygotowywaniem wymaganych prawem dokumentów, oznacza to, że niemal codziennie wchodzą na stronę Departamentu i sprawdzają, czy baza jest, czy jej nadal nie ma. W „pogotowiu” trzymają także członków zarządów, którzy powinni sprawozdanie zatwierdzić najszybciej, jak to będzie możliwe po uruchomieniu bazy.
Chcemy pokazać, że jesteśmy przejrzyści
Problemy proceduralne, to nie jedyny powód do żalu dla organizacji. Baza sprawozdań OPP była także wielokrotnie podawana (także przez ngo.pl), jako źródło wiarygodnej informacji o rzetelności organizacji pożytku publicznego. Podatnicy – przynajmniej ta ich bardziej świadoma część – mogli dzięki bazie dowiedzieć się, jak dana organizacja rozliczyła się z pozyskanych pieniędzy, na co je wydała. I na tej podstawie podjąć decyzję o przekazaniu 1% w kolejnym roku.
– My to traktujemy poważnie – mówi Izabella Engel z Towarzystwa Przyjaciół Słońska "Unitis Viribus" ze Słońska. – Co prawda nie korzystałam z tej bazy jako podatnik, ale wielokrotnie ją przeglądałam, aby zobaczyć, jak sprawozdają się inne organizacje z naszego terenu. To, że sprawozdanie znajduje się w bazie jest dla mnie znakiem, że mam do czynienia z wiarygodną organizacją. Nam, małym stowarzyszeniom tylko to pozostaje. Nie stać nas na kosztowne reklamy i kampanie, więc podatników staramy się pozyskać przede wszystkim pokazując, że jesteśmy rzetelni i przejrzyści.
Bulwersujące jest również to, że kłopoty z uruchomieniem nowej bazy uniemożliwiają zapoznanie się ze sprawozdaniami za lata ubiegłe. Z informacji uzyskanych w DPP wynika, że „stare” informacje na pewno nie znajdą się w nowej bazie, ale trwają prace nad najdogodniejszym dostępem do nich. Być może „stara” baza pojawi się na stronie DPP w piątek, 23 marca 2012.
Źródło: inf. własna