Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
W Częstochowie debatowano nad ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Robert Kępa
W poniedziałkowe popołudnie 14 marca 2005 w sali sesyjnej Urzędu Miasta Częstochowy odbyła się debata publiczna na temat funkcjonowania Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Uczestnikami debaty byli Prezydent Miasta Częstochowy Tadeusz Wrona, parlamentarzyści, radni Miasta Częstochowy, wójtowie, burmistrzowie regionu częstochowskiego, oraz ponad stu przedstawicieli organizacji pozarządowych. W debacie zabrakło, pomimo przyjęcia zaproszenia, Dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego Krzysztof Więckiewicza, który nie dotarł do Częstochowy.
Spotkanie otworzył Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona, który wskazał
na potrzebę dyskusji w gronie przedstawicieli władzy ustawodawczej oraz samorządowców i
społeczników na temat funkcjonowania ustawy i zmian jej niektórych przepisów.
Dalszą część spotkania prowadził Pełnomocnik Prezydenta Miasta Częstochowy ds. Organizacji Pozarządowych Paweł Ruksza. Ustawa jednakowo ujmuje sposób finansowania dużych i silnych organizacji pozarządowych - tłumaczył Pełnomocnik - jak i małych lokalnych stowarzyszeń i uczniowskich klubów sportowych. Nie różnicuje wymagań konkursowych w zależności od kwot przyznawanych dotacji. To oczywiście nie jest korzystne dla małych lokalnych, ale bardzo potrzebnych organizacji. Powoduje nadmierny rygoryzm formalny w przypadku udzielania niewielkich dotacji.
Jak zgodnie wskazywali uczestnicy debaty główny problem dotyczy konieczności zakładania do każdej otrzymanej dotacji odrębnego rachunku bankowego. Obsługa dodatkowego rachunku bankowego może wynosić nawet 50 zł. Postuluje się zmianę tego stanu, tak, aby obowiązek tworzenia wyodrębnionego rachunku bankowego istniał w przypadku udzielanych dotacji powyżej np. 10.000 zł.
Wskazano również na niezgodność ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z ustawą o finansach publicznych. W myśl ustawy o finansach publicznych własne jednostki organizacyjne organów administracji publicznej nie mogą otrzymać dotacji w drodze konkursu na podstawie umowy. To z kolei stoi w sprzeczności z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Kolizja tych przepisów utrudnia zlecanie niektórych zadań publicznych gminy, m.in. wypoczynek letni i zimowy dzieci i młodzieży.
W trakcie spotkania poruszono kwestię organizacji pożytku publicznego, możliwości ich rejestracji i kosztów z tym związanych. Wskazano również możliwość przekazywania przez osoby fizyczne 1% należnego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Przedstawiciele organizacji pozarządowych wskazali na fakt zbyt długiego oczekiwanie na rozstrzygnięcie konkursów na realizację zadań publicznych. Konieczność podania w ogłoszeniu konkursowym wysokości środków przeznaczonych w danym roku na realizację zadania oraz 30 dniowy termin składania ofert do ogłoszonego konkursu powoduje, że rozstrzygnięcie konkursu ma miejsce nie wcześniej niż w końcu stycznia lub w lutym. Powoduje to, że niemożliwe staje się finansowanie realizacji jakichkolwiek zadań wykonywanych w pierwszych miesiącach roku. Wskazano również, że niektóre urzędy wprowadzają zmiany we wzorze druku oferty określonym w drodze rozporządzenia oraz dowolnie kształtują liczbę wymaganych załączników do oferty.
Na zakończenie uczestnicy spotkania podjęli wspólną decyzję o zebraniu wszystkich uwag i propozycji zmian przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie niekorzystnych zarówno dla organizacji pozarządowych jak i lokalnej administracji publicznej. Propozycje te zostaną przekazane na ręce wójtów, burmistrzów i parlamentarzystów ziemi częstochowskiej oraz Dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego.
Dalszą część spotkania prowadził Pełnomocnik Prezydenta Miasta Częstochowy ds. Organizacji Pozarządowych Paweł Ruksza. Ustawa jednakowo ujmuje sposób finansowania dużych i silnych organizacji pozarządowych - tłumaczył Pełnomocnik - jak i małych lokalnych stowarzyszeń i uczniowskich klubów sportowych. Nie różnicuje wymagań konkursowych w zależności od kwot przyznawanych dotacji. To oczywiście nie jest korzystne dla małych lokalnych, ale bardzo potrzebnych organizacji. Powoduje nadmierny rygoryzm formalny w przypadku udzielania niewielkich dotacji.
Jak zgodnie wskazywali uczestnicy debaty główny problem dotyczy konieczności zakładania do każdej otrzymanej dotacji odrębnego rachunku bankowego. Obsługa dodatkowego rachunku bankowego może wynosić nawet 50 zł. Postuluje się zmianę tego stanu, tak, aby obowiązek tworzenia wyodrębnionego rachunku bankowego istniał w przypadku udzielanych dotacji powyżej np. 10.000 zł.
Wskazano również na niezgodność ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z ustawą o finansach publicznych. W myśl ustawy o finansach publicznych własne jednostki organizacyjne organów administracji publicznej nie mogą otrzymać dotacji w drodze konkursu na podstawie umowy. To z kolei stoi w sprzeczności z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Kolizja tych przepisów utrudnia zlecanie niektórych zadań publicznych gminy, m.in. wypoczynek letni i zimowy dzieci i młodzieży.
W trakcie spotkania poruszono kwestię organizacji pożytku publicznego, możliwości ich rejestracji i kosztów z tym związanych. Wskazano również możliwość przekazywania przez osoby fizyczne 1% należnego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Przedstawiciele organizacji pozarządowych wskazali na fakt zbyt długiego oczekiwanie na rozstrzygnięcie konkursów na realizację zadań publicznych. Konieczność podania w ogłoszeniu konkursowym wysokości środków przeznaczonych w danym roku na realizację zadania oraz 30 dniowy termin składania ofert do ogłoszonego konkursu powoduje, że rozstrzygnięcie konkursu ma miejsce nie wcześniej niż w końcu stycznia lub w lutym. Powoduje to, że niemożliwe staje się finansowanie realizacji jakichkolwiek zadań wykonywanych w pierwszych miesiącach roku. Wskazano również, że niektóre urzędy wprowadzają zmiany we wzorze druku oferty określonym w drodze rozporządzenia oraz dowolnie kształtują liczbę wymaganych załączników do oferty.
Na zakończenie uczestnicy spotkania podjęli wspólną decyzję o zebraniu wszystkich uwag i propozycji zmian przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie niekorzystnych zarówno dla organizacji pozarządowych jak i lokalnej administracji publicznej. Propozycje te zostaną przekazane na ręce wójtów, burmistrzów i parlamentarzystów ziemi częstochowskiej oraz Dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.