VI Ukraińska Szkoła Samorządowa - seminarium i wizyty studyjne w Polsce
W dniach 16 - 22 września Stowarzyszenie Szkoła Liderów zakończyło kolejny etap VI Ukraińskiej Szkoły Samorządowej. Tegoroczny projekt Stowarzyszenia Szkoła Liderów obejmie w sumie 95 ukraińskich działaczy samorządowych i pracowników organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwoju samorządności. Do Warszawy przyjechało prawie 50 osób. Dla wielu z nich był to pierwszy pobyt w Polsce.
S
zkolenie w Warszawie
W Warszawie uczestnicy szkolenia otrzymali
niezbędną wiedzę na temat polskiego samorządu. Wykład o historii
polskiej reformy samorządowej przygotował profesor Michał Kulesza.
O konieczności zmian strukturalnych w ukraińskim systemie
samorządowym przekonał uczestników Henryk Wujec, który przybliżył
też historię przełomu politycznego w Polsce. Dla wielu uczestników
była to pierwsza okazja do zapoznania się z polską historią i
zrozumienia, dlaczego właśnie Polska zapoczątkowała zmiany
systemowe w bloku wschodnim. Ukraińscy samorządowcy uczestniczyli
też w serii warsztatów „Jak działać na rzecz zmian w naszej
miejscowości”. Jest to wstęp do kolejnego etapu Szkoły –
prezentacji wizji zmian lokalnych.
Wizyty studyjne w Polsce
Szczegółowy program pobytu został opracowany
specjalnie dla potrzeb i oczekiwań uczestników, a organizatorzy
wizyt wyłonieni w konkursie na lokalnych koordynatorów. Mamy
nadzieję, że takie rozwiązanie włączy w przyszłości lokalne
społeczności w sferę interakcji programu pomocy rozwojowej, co może
zapoczątkować szerszą współpracę między Polską i Ukrainą na
poziomie lokalnym. Każda grupa odwiedziła inny region Polski.
Miejsca wizyt różniły się wielkością i specyfiką. Stanowią także
przykłady funkcjonowania polskiego samorządu na poziomie
województwa (Kraków i województwo małopolskie), gminy (Byczyna k.
Opola) i powiatu (Solec Kujawski).
Cudze chwalicie…
Często sami nie zdajemy sobie sprawy z bogactwa
różnych zakątków Polski. Ukraińcy docenili nie tylko architekturę
miast, ale też organizację struktur samorządowych. Każda grupa
przygotowała prezentację, dzięki której wszyscy uczestnicy mogli
wymienić się zdobytymi doświadczeniami. W Solcu Kujawskim
największym zainteresowaniem cieszył się Inkubator
Przedsiębiorczości i wizyta w firmie Solbet. Uczestnicy byli pod
szczególnym wrażeniem innowacyjności technologii i wysokiej kultury
produkcji. Grupa uczestniczyła też w pracach nad programem
‘Bezpieczna Gmina’ i obserwowała proces uzdatniania wody w
oczyszczalni ścieków. Ukraińscy samorządowcy mieli też możliwość
spotkań z przedstawicielami polskich władz lokalnych na różnych
szczeblach (m.in. z marszałkiem województwa Kujawsko-Pomorskiego),
a także przedstawicielami lokalnych mediów.
Po pierwsze aktywizacja
Duże wrażenie na ukraińskich samorządowcach
zrobiły wizyty w lokalnych Ośrodkach Pomocy Społecznej. W Byczynie
uczestnicy odwiedzili Spółdzielnię Socjalną, która promuje
aktywizację zawodową bezrobotnych, korzystających z pomocy
lokalnego ośrodka pomocy społecznej. Pracownicy sektora
samorządowego z Ukrainy mieli też możliwość obserwacji aktywizacji
turystycznej Ziemi Kluczborskiej. Wizyty w Polsko-Czeskim Centrum
Szkolenia Rycerskiego (projekt realizowany w ramach Interreg III) i
Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej KOLOT miały na celu
pokazanie sposobów na rozwój poprzez zainteresowanie regionem jak
największej liczby turystów. W Krakowie podobną rolę odegrała
wizyta w Małopolskiej Organizacji Turystycznej. W Byczynie duże
wrażenie wywarł także plan rewitalizacji miasta w ramach programu
ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego.
Po drugie restrukturyzacja
Goście z Ukrainy mieli także możliwość
zrozumienia zmian w strukturze polskiego samorządu. Pomógł im w tym
wykład profesora Michała Kuleszy, który przybliżył uczestnikom
historię reformy na najniższym szczeblu polskich władz. Zmiana w
organizacji na poziomie instytucji i nowa jakość współpracy z
władzami lokalnymi to podstawa racjonalnych rządów. W miejscach
wizyt studyjnych, ukraińscy samorządowcy odwiedzali nie tylko
ośrodki władz lokalnych, ale także szkoły, szpitale, domy pomocy
społecznej i przedstawicielstwa firm inwestujących w danych
regionach. Na spotkaniach z przedstawicielami lokalnych mediów,
goście z Ukrainy mieli możliwość obserwacji oddziaływania czwartej
władzy na przejrzystość transformacji, a także współpracy
dziennikarzy z lokalnymi samorządowcami. Wolne i obiektywne media
dają możliwość monitoringu efektywności pracy władz, w którym
bierze udział cała lokalna społeczność. Prestiżu wizytom dodały
informacje w prasie i regionalnych portalach internetowych.
Jak skorzystać z doświadczeń
Uczestnicy obserwowali przemiany na szczeblu
lokalnym. Liczymy, że w przyszłości to właśnie oni staną się
rzecznikami takich zmian w swojej lokalnej społeczności. Dlatego po
powrocie na Ukrainę, uczestnicy przygotują własne projekty poprawy
życia mieszkańców we własnym miejscu i sferze działań. Liczymy, że
w ten element projektu zostanie włączone szerokie grono osób, które
mogą stać się promotorami zmian. Charakter spotkania (sesja rady,
okrągły stół, konferencja) zależy jedynie od uczestników. Naszym
założeniem jest ich pełna samodzielność, dlatego nie zamierzamy
narzucać kształtu wizji rozwoju lokalnego, ani propozycji
konkretnych działań. Stawiamy tylko jeden warunek: projekt musi
zostać zaprezentowany w otwartej formie całej społeczności.
Michał Pachocki
Partnerem VI Ukraińskiej Szkoły Samorządowej
jest organizacja Europejski Dialog ze Lwowa. Projekt jest
współfinansowany w ramach programu polskiej pomocy zagranicznej
Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2007 r. i środków Fundacji
im. Friedricha Eberta.
Szkoła Liderów powstała latem 1994 roku z
inicjatywy profesora Uniwersytetu Oxfordzkiego Zbigniewa
Pełczyńskiego. W lutym 1997 roku przekształciła się w
Stowarzyszenie Szkoła Liderów, które działa w kraju i za granicą z
misją wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
Dodatkowych informacji na temat VI USS udziela:
Magdalena Plewowska, mplewowska(at)szkola-liderow.pl, tel. 022 556
82 57.
Źródło: Stowarzyszenie Szkoła Liderów