↻ Uwaga, leci bumerang – czyli o powracającym temacie matury z matematyki
Przez 25 lat matematyka nie była obowiązkowym przedmiotem maturalnym. Powróciła w 2010 roku i od tego czasu nieustannie budzi kontrowersje. W ostatnim tygodniu temat wrócił na tapet za sprawą prezentacji inicjatywy podczas posiedzenia Sejmowej Komisji do spraw Petycji.
Kobieta stojąca na zielonych schodach, patrzy w stronę kolorowych dymków przedstawiających różne zagadnienia matematyczne: liczby, figury geometryczne, kalkulator, wzory matematyczne, liczenie na palcach i kątomierze. W prawym dolnym rogu logo Fundacji Rodziny Maciejko.
Autor/źródło: Fundacja Rodziny MaciejkoAutorzy petycji postulują zniesienie obowiązkowej matury z matematyki. Wśród argumentów wskazują m.in. na trudności, z jakimi mierzą się osoby z dyskalkulią, niedostosowanie egzaminu do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz jego nieadekwatność wobec wymagań wielu kierunków dalszego kształcenia. W prezentacji przywołano również poruszające historie młodych ludzi, którzy doświadczyli kryzysów psychicznych w związku z koniecznością zdawania egzaminu z matematyki.
Z kolei Ministerstwo Edukacji i zwolennicy utrzymania obowiązkowego egzaminu podkreślają, że królowa nauk rozwija logiczne myślenie, jest niezbędna do świadomego funkcjonowania we współczesnym świecie i… wystarczy przecież zdobyć 30 procent, by ją zaliczyć.
Obowiązkowa matura z matematyki staje się kolejnym dowodem na to, że jedyną stałą w życiu jest zmiana. Dlatego zamiast pytać, czy matura z matematyki powinna być obowiązkowa, warto zastanowić się, jak uczymy matematyki.
Dlaczego, mimo że tuż przed rozpoczęciem nauki szkolnej zadatkami uzdolnień matematycznych wykazuje się co drugie dziecko, a co czwarte dysponuje zadatkami wysokich uzdolnień matematycznych, 92,7% młodych ludzi doświadcza lęku matematycznego* i ma trudności z jej przyswajaniem?
Wierzymy, że choć problem ma charakter systemowy, to dzięki oddolnym działaniom, współpracy całej społeczności szkolnej i organizacji pozarządowych, sytuację można stopniowo poprawiać.
Zachęcamy nauczycieli_ki, edukatorów_ki i rodziców do tego, by w pracy z młodymi ludźmi pokazywali praktyczne zastosowania matematyki – poprzez eksperymenty, symulacje i gry; by szukali matematyki w codzienności – np. podczas lekcji w terenie czy gotowania według matematycznych przepisów; oraz by pomagali uczniom zrozumieć, dlaczego matematyka jest nieodłącznym elementem naszej rzeczywistości – np. poprzez projekty STEAM.
Zapraszamy szkoły do udziału w bezpłatnym programie STEAMatematyka, który wspiera wprowadzanie modelu edukacji STEAM do polskich szkół.
Więcej informacji i zapisy: [email protected].
* Dane z raportu „Wiadomości i umiejętności oraz zarysowujące się uzdolnienia matematyczne starszych przedszkolaków i małych uczniów. Podręcznik, narzędzia diagnostyczne oraz wskazówki do wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji uzdolnionych dzieci”, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska.
**Według Ogólnopolskiego Badania Postrzegania Matematyki (projekt EduNav, listopad–grudzień 2023, n = 3 048 uczniów klas IV–VIII).
Źródło: Fundacja Rodziny Maciejko