Prezentujemy stanowisko, jakie przygotowali wnioskodawcy projektu ustawy o zrzeszeniach (druk senacki 1028), odnosząc się do Wspólnego stanowiska w organizacji pozarządowych w sprawie Ustawy o zrzeszeniach.
Oświadczenie Senatorów
Wnioskodawców projektu ustawy o zrzeszeniach
Odnosząc się do „Wspólnego stanowiska w organizacji pozarządowych w sprawie Ustawy o zrzeszeniach” musimy z przykrością stwierdzić, że wiele zawartych w nim tez i zarzutów jest nieprawdziwych. Mamy nadzieję, że jest to wynikiem nieporozumienia i nazbyt emocjonalnego potraktowania przedmiotu dyskusji, a nie złej woli autorów. Wyjaśniamy zatem:
- 4 marca 2009 r. – zaprezentowano ekspertyzy i założenia zmian, podjęto decyzję o przygotowaniu projektu nowej ustawy i wskazano senatora Łukasza Abgarowicza jako koordynatora prac nad projektem,
- 3 grudnia 2009 r. przedstawiono informację o stanie prac nad projektem,
- 21 października 2010 r. dokonano prezentacji pierwszej wersji projektu,
- 14 grudnia 2010 r. odbyto debatę nad 1 wersją projektu
We wszystkich spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele 3 sektora, a wśród nich autorzy „Wspólnego stanowiska” i deklarowali zgłaszanie uwag. Senator Łukasz Abgarowicz odbył również szereg nieformalnych spotkań z przedstawicielami NGO, w czasie których przekazywał projekt z prośbą o uwagi. Tak więc zapewnione zostały możliwości czynnego uczestnictwa w tworzeniu projektu na każdym etapie, poczynając od jego założeń.
Niestety wszelkie wnioski i uwagi zaczęły do nas spływać dopiero po złożeniu projektu do laski marszałkowskiej. Nie czynimy z tego zarzutu, rozumiemy trudności w odnoszeniu się organizacji społecznych do projektu przedstawianego na wczesnych etapach tworzenia i prezentowanego w innej formie, niż gotowych, konkretnych zapisów.
Pierwsze opinie były podstawą rozległej autopoprawki przygotowanej przez wnioskodawców. Ponieważ spływają następne, istotne uwagi na prośbę senatora Łukasza Abgarowicza odłożono pierwsze czytanie do 15 marca br. Do tego dnia będzie przygotowana kolejna autopoprawka.
Jednoznacznie deklarujemy, że projekt ustawy, nad którym komisje rozpoczną prace po przyjęciu autopoprawki:
- stowarzyszenie zwykłe (rejestrowe),
- zrzeszenie zwykłe (nierejestrowe),
W obu nie tworzy się nowego podmiotu praw i obowiązków, osoby prawnej, lecz daje wybór możliwości: jednostki organizacyjnej o zdolności prawnej lub bez takiej zdolności i bez rejestracji
- będą chciały poszerzyć swój stan członków, przekształcić się podzielić czy łączyć. Nowy dział IV to 20 artykułów o przekształceniach, fuzjach i podziałach,
- zupełnie nowe formy zrzeszania się to 17 artykułów
b) Dział V przepisy zmieniające, które porządnie, zgodnie z zasadami legislacji dostosowują to 119 artykułów, z tego jedynie 8 dokonujących rzeczywiście merytorycznie zmian w przepisach m.in. o rachunkowości, podatkowych, o organizacjach pracodawców, izbach gospodarczych i ordynacjach wyborczych.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do współpracy i merytorycznej dyskusji nad projektem, tak, żeby proponowana regulacja stała się najlepszą z możliwych i w sposób istotny otwarła bramy do budowy społeczeństwa obywatelskiego.
Nie znaczy to, że nie widzimy innych problemów 3 sektora: dostępu do finansowania, w tym dystrybucji „jednego procenta” (30 podmiotów zbiera ponad 45%), zbiórek publicznych, spadku ofiarności po wprowadzeniu 1%, a także przeszkód administracyjnych. Wszystkie te problemy badamy i analizujemy, aby zaproponować debatę nad nimi i wypracować sposoby poprawy sytuacji.
W imieniu
Senatorów Wnioskodawców
Łukasz Abgarowicz
Pobierz
-
do tekstu są dwa załączniki, prosimy o podlinkowanie pod tekstem
621100_201102031842410266 ・38.72 kB
-
20110211092031_stanowisko_wnioskodawcow.doc
doc ・43.52 kB
Źródło: Senat