Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
USAID: The 2008 NGO Sustainability Index for Central and Eastern Europe and Eurasia
Aleksandra Soboń-Smyk
Dwunasta edycja raportu USAID opisuje sytuację organizacji pozarządowych w 2008 r. w 29 krajach regionu Środkowej i Wschodniej Europy oraz Eurazji.
Polskie organizacje pozarządowe zostały ocenione w raporcie przez ekspertów z Instytutu Spraw Publicznych, dane w większości pochodzą z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Indeks zaproponowany w raporcie USAID określa siłę i szanse powodzenia, utrzymania się organizacji pozarządowych. Analizowanych jest 7 połączonych ze sobą wymiarów:
- prawne otoczenie (w tym podstawy prawne dla działania organizacji, swoboda rejestracji, prawa i swobody, jakimi się cieszą)
- możliwości organizacyjne organizacji (jak są zarządzane organizacje? czy mają płatny personel, ilu jest wolontariuszy?)
- zdolność utrzymania się pod względem finansowym (tu znaczenie mają m.in. obecność filantropii i wolontariatu w lokalnej kulturze, prawne możliwości gromadzenia środków przez organizacje, umiejętności fundraisingowe organizacji)
- rzecznictwo (w jaki sposób organizacje mają możliwość komunikowania opinii publicznej swoich żądań i opinii? czy mają możliwość wpływania na polityków i kształt polityki społecznej?)
- świadczenie uług (jakich usług i produktów dostarczają społecznościom? jaki stosunek mają do tego władze lokalne i państwowe? czy istnieją granty, kontrakty dla organizacji itd.?)
- infrastruktura (czy NGO’sy tworzą sieci i koalicje i dzielą się między sobą informacjami, doświadczeniem? czy istnieją ośrodki wspierające NGO’sy, oferujące informacje, szkolenia, doradztwo, wsparcie techniczne? czy NGO’sy współpracują z mediami, władzami lokalnymi itd., by osiągnąć wspólne cele?)
- publiczny wizerunek (jak media przedstawiają działania organizacji? jak opinia publiczna, biznes, władze lokalne oceniają III sektor?)
Sustainability Index opiera się na 7-stopniowej skali każdego wymiaru, gdzie 7 oznacza najniższy, a 1 najbardziej zaawansowany stopień rozwoju. Wyniki pozwalają porównywać poszczególne kraje. Na podstawie osiągniętych wyników wyodrębniono trzy stadia rozwoju organizacji: konsolidacja (consolidation, punkty 1-3), w połowie transformacji (mid-transition) (punkty 3-5), transformacja (transition, punkty 5-7).
Ogólny wynik polskich organizacji to 2,2, co stawia je w stadium konsolidacji. Organizacje pozarządowe w Polsce poprawiły swój wynik w stosunku do badania w poprzednim roku.
Ogólny wynik polskich organizacji to 2,2, co stawia je w stadium konsolidacji. Organizacje pozarządowe w Polsce poprawiły swój wynik w stosunku do badania w poprzednim roku.
Szczegółowe wyniki indeksu polskich organizacji:
- otoczenie prawne – 2,3 (bez zmian w stosunku do roku poprzedniego)
- możliwości organizacyjne –2,6 (bez zmian w stosunku do roku poprzedniego)
- możliwości utrzymania się (pod względem finansowym) – 2,7 (bez zmian w stosunku do roku poprzedniego)
- rzecznictwo – 1,9 (najsilniejszy wymiar; zanotowano tu poprawę w stosunku do poprzedniego roku)
- świadczenie usług – 2,2 (zanotowano nieznaczną poprawę)
- infrastruktura – 1,7 (zanotowano nieznaczną poprawę). Tu raport wspomina m.in. portal www.ngo.pl, który, jak podaje raport, „pozostaje bazą danych dla NGO’sów w Polsce i publikuje codziennie informacje będące przedmiotem zainteresowania organizacji, a także analizy zmian prawnych, informacje o konferencjach, szkoleniach, ofertach pracy. Wiele dostępnych na portalu informacji dostarczają czytelnicy. Połowa polskich NGO’sów odwiedziła portal”
- publiczny wizerunek – 2,2 (bez zmian w stosunku do roku poprzedniego).
Zobacz:
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.