Unijne miliardy na edukację, młodzież i mobilność (cz. 2)
Nowy program Unii Europejskiej wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport w latach 2014-2020 powstanie z połączenia siedmiu dotychczasowych programów „Uczenie się przez całe życie”, „Młodzież w działaniu”, „Erasmus Mundus”, „Tempus”, „Alfa”, „Edulink” i programu współpracy z krajami uprzemysłowionymi. Oto krótki przegląd działań, które będzie on wspierał.
Ponad połowa budżetu nowego programu zostanie przeznaczona na mobilność: uczniów, studentów, nauczycieli i wykładowców oraz młodzieży. Jedna trzecia środków przypadnie projektom partnerstwa i współpracy, przede wszystkim innowacyjnym projektom współpracy instytucji edukacyjnych i organizacji młodzieżowych oraz biznesu. Program będzie też wspierał działania polityczne UE w zakresie edukacji, szkoleń i młodzieży, sport oraz nauczanie i badania w zakresie integracji europejskiej (ta część programu, tak jak do tej pory, ma funkcjonować pod nazwą „Jean Monnet”).
Jeśli Parlament Europejski i Rada UE zaakceptują propozycję Komisji Europejskiej, nowy program będzie się składał z następujących trzech akcji kluczowych:
- Mobilność edukacyjna (Learning Mobility),
- Współpraca (Cooperation),
- Wsparcie dla działań politycznych (Support for policy reform).
Głównymi beneficjentami programu będą, tak jak w przypadku programów istniejących w obecnej perspektywie finansowej 2007-2013, młodzi ludzie: uczniowie, studenci, trenerzy, wolontariusze i członkowie organizacji pozarządowych. Na wsparcie będą mogli liczyć nauczyciele, trenerzy, pracownicy młodzieżowi i pracownicy sieci informacyjnych. Główne działania realizowane w ramach istniejących obecnie programów zostaną utrzymane, niektóre zostaną ograniczone lub zakończone, pojawią się także nowe.
Edukacja szkolna
Kontynuowane mają być partnerstwa między szkołami i odpowiednimi organizacjami, dzięki którym szkoły wymieniają się doświadczeniami, dobrymi praktykami i wzbogacają swoje programy nauczania. Partnerstwa zawierane ze szkołami z innych państw umożliwią zarówno wymianę całych klas jak i indywidualne wyjazdy uczniów i nauczycieli. Tak jak w programie „Comenius”, tylko że na większą skalę, uczniowie będą mogli przez część roku szkolnego uczyć się w partnerskiej szkole za granicą. Zwiększy się zakres programu „eTwinning”, oferujący szkołom narzędzia i przestrzeń do współpracy i wymiany. Z usług programu skorzysta więcej nauczycieli, uczniów i szkolnych liderów.
Szkolnictwo zawodowe
Wspierane będą partnerstwa strategiczne szkół zawodowych, firm i innych partnerów społecznych. Nowością będą partnerstwa na rzecz umiejętności sektorowych, które mają pomóc szkołom zawodowym lepiej odpowiadać na potrzeby rynku pracy – ze stowarzyszeniami zawodowymi i partnerami zaangażowanymi w tworzenie polityki w zakresie szkolnictwa zawodowego. Program będzie również promował współpracę krajowych instytucji wdrażających Europejski system punktów edukacyjnych w szkoleniu zawodowym (ECVET) oraz Europejskie ramy zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET).
Szkolnictwo wyższe
Okrętem flagowym unijnego wsparcia dla szkolnictwa wyższego pozostaną stypendia „Erasmus”. Wspierane będą wyjazdy na studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie. Dodatkowo, absolwenci studiów będą mieli możliwość odbycia stażu zawodowego za granicą. Dofinansowywane będą wyjazdy zagraniczne pracowników instytucji szkolnictwa wyższego do innych tego typu instytucji czy organizacji i to zarówno w celu nauczania, jak i pobierania nauki. W dalszym ciągu wspierane będą wspólne studia magisterskie dla najlepszych studentów realizowane przez konsorcja szkół wyższych. Zwiększy się pula środków na granty dla studentów z Europy chcących studiować poza UE i dla studentów z innych części świata na studiowanie w Europie.
Interesującą nowością będą pożyczki przyznawane na sfinansowanie studiów magisterskich w innym kraju. Pożyczkę trzeba będzie spłacić w ciągu kilku-kilkunastu lat od skończenia studiów, przewidywana jest także możliwość zawieszenia spłat w przypadku trudności finansowych.
Nowy program będzie także wspierał długotrwałą współpracę instytucji kształcenia wyższego i innych zainteresowanych stron – przedsiębiorstw, partnerów społecznych i organizacji młodzieżowych. Partnerstwa pomogą wyposażyć absolwentów uczelni w umiejętności potrzebne na rynku pracy. Z drugiej strony interdyscyplinarna i międzysektorowa współpraca sprawi, że uczelnie staną się bardziej nowoczesne i przyciągną nowe grupy studentów. Przewiduje się m.in. wspieranie współpracy i wymiany dobrych praktyk między uczelniami, wspólne projekty studentów i wykładowców z przedsiębiorstwami, tworzenie – z partnerami z innych krajów reprezentujących inne dyscypliny i sektory – wspólnych programów kształcenia odpowiadających na nowe wyzwania i korzystających z innowacyjnych metod nauczania.
Nowością będą sojusze na rzecz wiedzy, których celem będzie wzmocnienie potencjału innowacyjnego Europy poprzez trwałe i ustrukturyzowane partnerstwa uczelni z biznesem i przemysłem. Sojusze mają ułatwić przepływ wiedzy pomiędzy uczelniami i firmami, skutkując powstawaniem nowych interdyscyplinarnych kursów i programów nauczania; możliwością uczestnictwa studentów i ich wykładowców w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów dotykających biznes, zaangażowaniem firm w działalność edukacyjną oraz stworzeniem warunków dla studentów zastosowania w praktyce tego, czego się nauczyli.
Ponadto w programie znajdą się środki na budowanie potencjału uczelni z krajów sąsiadujących, modernizację uczelni wyższych w Azji, Ameryce Łacińskiej i Afryce, wsparcie procesu bolońskiego oraz studia i badania dotyczące potrzeb szkolnictwa wyższego w Europie.
Kształcenie dorosłych
Nauczyciele zajmujący się kształceniem dorosłych, podobnie jak kadra nauczycielska szkół i uczelni wyższych, będą mogli wyjechać na zagraniczne szkolenia, dłuższe i krótsze staże. Organizacje zajmujące się kształceniem dorosłych otrzymają dofinansowanie na nawiązanie partnerstwa z podobnymi organizacjami w innych państwach, lokalnymi władzami czy lokalnym światem biznesu. Będą też granty na testowanie nowych metod, programów nauczania, innowacyjnych praktyk pedagogicznych i narzędzi doradczych.
Przewidywane jest utworzenie internetowej platformy, służącej rozpowszechnianiu i wymianie dobrych praktyk z zakresu kształcenia dorosłych. Wsparcie otrzymają europejskie sieci skupiające decydentów, naukowców, praktyków i innych interesariuszy z dziedziny kształcenia dorosłych. Będzie się też można ubiegać o dofinansowanie kampanii promujących korzyści z uczenia się, adresowane w szczególności do mniej wykwalifikowanych pracowników.
Młodzież
Kontynuowane będą dwie największe akcje programu kończącego się już „Młodzież w Działaniu” – Wymiany młodzieży i Wolontariat Europejski. Będą mogły z nich korzystać osoby wieku 13-30 lat (wymiany) i 18-30 (wolontariat), choć niewykluczone, że dolna granica wieku dla wolontariuszy zostanie obniżona o dwa lata.
Ponadto wspierane będą projekty organizacji młodzieżowych promujące społeczną przedsiębiorczość i innowacyjne usługi dla lokalnych społeczności, partnerstwa organizacji młodzieżowych, które zaowocują wymianą dobrych praktyk i wdrożeniem innowacyjnych metod pracy z młodzieżą oraz uczestnictwo w międzysektorowych partnerstwach i współpraca z instytucjami oświatowymi i innymi regionalnymi/ lokalnymi partnerami działającymi w sektorze młodzieżowym.
Wciąż wiele niewiadomych
Tak prezentuje się ogólny przegląd najważniejszych działań, które będzie wspierał nowy program. Do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze kilka kwestii kluczowych i wiele szczegółowych. Ciągle nie wiadomo, jak się będzie nazywał nowy program. Jaką będzie miał strukturę i budżet? Które działania i obszary edukacji otrzymają większe, a które mniejsze wsparcie? I na jakim ostatecznie poziomie będą zarządzane – europejskim czy krajowym.
Odpowiedzi na te pytania – a z pewnością zadaje je sobie wielu obecnych i przyszłych beneficjentów unijnych programów – powinniśmy poznać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. W styczniu 2013 r. Parlament Europejski będzie głosował nad projektem programu uwzględniającym poprawki parlamentarnej Komisji ds. Edukacji i Młodzieży. Następnie rozpocznie się kolejna tura negocjacji z Komisją Europejską oraz Radą Unii Europejskiej. Kształt i struktura nowego programu mają być uzgodnione do końca marca. Program powinien zostać zatwierdzony w połowie 2013 r.
Zachęcamy do lektury pierwszej części artykułu w serwisie eu.ngo.pl: Nowy program edukacyjny UE – wkrótce ostateczne decyzje
Tekst powstał dzięki wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.