Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Podczas konferencji zorganizowanej przez Euro Citizen Action Service (ECAS) w Brukseli 5 - 6 grudnia 2002 deputowani Parlamentu Europejskiego, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, przedstawiciele Komisji Europejskiej i sędzia Trybunału Sprawiedliwości omawiali z przedstawicielami biur porad obywatelskich i innych organizacji pozarządowych zagadnienia związane z europejskimi swobodami obywatelskimi.
Chociaż swobody obywatelskie wynikające z ustawodawstwa unijnego w dużej mierze dotyczą osób podejmujących pracę lub naukę w drugim państwie unijnym (około 5% ludności unijnej Piętnastki), z ich przestrzeganiem bywa różnie. Administracja państw członkowskich nie zawsze je respektuje. Konferencja ECAS miała na celu przedstawienie różnego rodzaju istniejących inicjatyw, które mogą pomóc obywatelowi. Jednocześnie promowano biura porad obywatelskich jako ważny element wspierania obywateli w zapewnieniu swych praw.
Po to, aby obywatel mógł korzystać ze swoich praw, musi najpierw wiedzieć, na czym one polegają. Uczestnicy konferencji byli zgodni, że instytucje europejskie, w szczególności Komisja, bardzo dużo czyni, aby udostępnić tego rodzaju informacje. Problem polega raczej na jej ilości oraz na fakcie, że instytucje unijne czynią niewiele, aby uświadomić obywateli o tych swobodach i źródłach informacji. Te serwisy, które istnieją, związane są w dużej mierze z możliwością korzystania z Internetu, choć są one często także dostępne przez telefon. Lista głównych serwisów informacji (od ogólnego portalu Europe Direct, przez Signpost Service, po ośrodki bardziej wyspecjalizowane jak np. ośrodki Euro Info dla biznesu, Euroguichets do spraw konsumenckich) podana jest poniżej.
Sama informacja jest często niewystarczająca, potrzebna jest obywatelowi rada. Jest to istotne w szczególności wtedy, gdy obywatel pierwszy raz się styka z uprawnieniami wynikającymi z prawa do swobodnego przepływu osób po Unii. Zarówno pracownicy Komisji Europejskiej, jak i deputowani europejscy podkreślali bardzo istotną rolę biur porad obywatelskich. Deputowani przyznawali, że pytania, które otrzymują od wyborców, nieraz są w stanie rozwiązać jedynie dzięki pomocy biur porad. Jednak obecni na konferencji przedstawiciele organizacji pozarządowych wskazywali na brak środków na kształcenie pracowników i udzielanie porad w tej skomplikowanej kwestii.
Nie zawsze jednak administracja państwa członkowskiego potrafi lub chce stosować swobody obywatelskie wobec obywateli innego państwa UE. Presja Komisji Europejskiej, rządu drugiego państwa, czy też decyzje Trybunału Sprawiedliwości nie zawsze są skuteczne. Przykładem może służyć wieloletnia i wciąż nieskuteczna walka grupy brytyjskich nauczycieli języka angielskiego, którym odmawia się – bezprawnie – uznanie dyplomów i kwalifikacji przez włoskie uniwersytety. Sędzia David Edward z Trybunału Sprawiedliwości wskazał dodatkowo na znaczący problem zbyt dużej ilości pracy dla sądów, co powoduje niedopuszczalne opóźnienia w podejmowaniu przez nie decyzji.
Na konferencji obecnych było około 130 osób związanych z ruchem poradnictwa europejskiego z wielu krajów, w tym z Polski (m.in. Związek Stowarzyszeń Biur Porad Obywatelskich i Centrum Praw Kobiet). Hanna Gorska z ZSBPO zaproszona została do udziału w grupie roboczej, do której zadań należeć mają m.in. dalsze prace nad ‘Szkicem do deklaracji na temat Europy i ośrodków poradnictwa’ oraz uściślenie współpracy pomiędzy samymi ośrodkami, jak i pomiędzy ośrodkami a Parlamentem Europejskim.
Kwestia praw obywatelskich wynikających z członkostwa w UE zostanie ponownie poruszona na konferencji pt. ‘Forum Obywatelstwa Europejskiego’ współorganizowanej przez Charities Aid Foundation, Fundację im. Stefana Batorego oraz ECAS w Warszawie 20 - 21 marca 2003.
****************
Poniżej podajemy informację na temat podstawowych systemów informowania obywateli i reagowania na przypadki nieprzestrzegania swobód obywatelskich wynikających z traktatów europejskich (związanych m.in. z poruszaniem się, zamieszkaniem i podjęciem pracy lub nauki przez obywatela Unii Europejskiej w innym państwie unijnym). O ile nie podano inaczej, link prowadzi do strony w języku angielskim, choć informacje te najczęściej dostępne są także w pozostałych dziesięciu oficjalnych językach Unii. Wraz z przystąpieniem Polski do UE informacje te staną się dostępne także po polsku.
Po to, aby obywatel mógł korzystać ze swoich praw, musi najpierw wiedzieć, na czym one polegają. Uczestnicy konferencji byli zgodni, że instytucje europejskie, w szczególności Komisja, bardzo dużo czyni, aby udostępnić tego rodzaju informacje. Problem polega raczej na jej ilości oraz na fakcie, że instytucje unijne czynią niewiele, aby uświadomić obywateli o tych swobodach i źródłach informacji. Te serwisy, które istnieją, związane są w dużej mierze z możliwością korzystania z Internetu, choć są one często także dostępne przez telefon. Lista głównych serwisów informacji (od ogólnego portalu Europe Direct, przez Signpost Service, po ośrodki bardziej wyspecjalizowane jak np. ośrodki Euro Info dla biznesu, Euroguichets do spraw konsumenckich) podana jest poniżej.
Sama informacja jest często niewystarczająca, potrzebna jest obywatelowi rada. Jest to istotne w szczególności wtedy, gdy obywatel pierwszy raz się styka z uprawnieniami wynikającymi z prawa do swobodnego przepływu osób po Unii. Zarówno pracownicy Komisji Europejskiej, jak i deputowani europejscy podkreślali bardzo istotną rolę biur porad obywatelskich. Deputowani przyznawali, że pytania, które otrzymują od wyborców, nieraz są w stanie rozwiązać jedynie dzięki pomocy biur porad. Jednak obecni na konferencji przedstawiciele organizacji pozarządowych wskazywali na brak środków na kształcenie pracowników i udzielanie porad w tej skomplikowanej kwestii.
Nie zawsze jednak administracja państwa członkowskiego potrafi lub chce stosować swobody obywatelskie wobec obywateli innego państwa UE. Presja Komisji Europejskiej, rządu drugiego państwa, czy też decyzje Trybunału Sprawiedliwości nie zawsze są skuteczne. Przykładem może służyć wieloletnia i wciąż nieskuteczna walka grupy brytyjskich nauczycieli języka angielskiego, którym odmawia się – bezprawnie – uznanie dyplomów i kwalifikacji przez włoskie uniwersytety. Sędzia David Edward z Trybunału Sprawiedliwości wskazał dodatkowo na znaczący problem zbyt dużej ilości pracy dla sądów, co powoduje niedopuszczalne opóźnienia w podejmowaniu przez nie decyzji.
Na konferencji obecnych było około 130 osób związanych z ruchem poradnictwa europejskiego z wielu krajów, w tym z Polski (m.in. Związek Stowarzyszeń Biur Porad Obywatelskich i Centrum Praw Kobiet). Hanna Gorska z ZSBPO zaproszona została do udziału w grupie roboczej, do której zadań należeć mają m.in. dalsze prace nad ‘Szkicem do deklaracji na temat Europy i ośrodków poradnictwa’ oraz uściślenie współpracy pomiędzy samymi ośrodkami, jak i pomiędzy ośrodkami a Parlamentem Europejskim.
Kwestia praw obywatelskich wynikających z członkostwa w UE zostanie ponownie poruszona na konferencji pt. ‘Forum Obywatelstwa Europejskiego’ współorganizowanej przez Charities Aid Foundation, Fundację im. Stefana Batorego oraz ECAS w Warszawie 20 - 21 marca 2003.
****************
Poniżej podajemy informację na temat podstawowych systemów informowania obywateli i reagowania na przypadki nieprzestrzegania swobód obywatelskich wynikających z traktatów europejskich (związanych m.in. z poruszaniem się, zamieszkaniem i podjęciem pracy lub nauki przez obywatela Unii Europejskiej w innym państwie unijnym). O ile nie podano inaczej, link prowadzi do strony w języku angielskim, choć informacje te najczęściej dostępne są także w pozostałych dziesięciu oficjalnych językach Unii. Wraz z przystąpieniem Polski do UE informacje te staną się dostępne także po polsku.
- Europe Direct jest podstawowym serwisem Komisji Europejskiej informującym obywateli w państwach członkowskich Unii o wszelkich sprawach związanych z Unią i jej funkcjonowaniem – www.europa.eu.int/europedirect/en/index_en.html,
- Dialogue with Citizens przedstawia ogólną informację na temat praw wynikających z zasady swobodnego poruszania się osób po terytorium wszystkich państw członkowskich (w tym uprawnienia do zamieszkania, podjęcia pracy czy prowadzenia przedsiębiorstwa, uznania kwalifikacji, opieki społecznej itp.) – europa.eu.int/citizens/index_en.html,
- Signpost Service jest serwisem poradnictwa Komisji Europejskiej i ECAS, który pozwala obywatelom mającym trudności z uzyskaniem swoich praw zasięgnąć porady prawników o dalszych krokach do podjęcia dla rozwiązania problemu – europa.eu.int/citizensrights/signpost/front_end/signpost_en.htm,
- Solvit jest nową siecią ośrodków administracji państw członkowskich, która ma pozwolić na szybkie i mało biurokratyczne rozwiązywanie problemów obywateli z administracją innego państwa członkowskiego – europa.eu.int/comm/internal_market/solvit,
- Rural Information Carrefours to ośrodki informacji na temat Unii Europejskiej ulokowane na obszarach wiejskich – europa.eu.int/comm/relays/carrefours/index_en.htm,
- Euroguichets zajmują się ochroną praw konsumenckich obywateli Unii, którzy mają problemy z zakupem dokonanym w innym państwie UE – europa.eu.int/comm/consumers/policy/euroguichets/index_en.html
- .
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.