Umowa ze szkoleniowcem (trenerem / trenerką) na przeprowadzenie szkolenia nie jest rzadką umową w organizacjach pozarządowych. O czym trzeba pamiętać w fundacji / stowarzyszeniu przy jej zawieraniu?
Prawo nie przewiduje określonego typu umowy dla osoby prowadzącej szkolenia. Z tego powodu, zgodnie z zasadą swobody umów, organizacja może umówić się z osobą prowadzącą szkolenie, że będzie to umowa o pracę, porozumienie wolontariackie lub umowa-zlecenie.
Inną sytuację mamy w przypadku, gdy organizacja nie zawiera umowy pisemnej na prowadzenie szkolenia, ponieważ wystarcza jej na przykład faktura wystawiona przez trenera / trenerkę i ustalenia mailowe. Taka umowa jest ważna, a obowiązki organizacji i osoby prowadzącej szkolenie regulują przepisy o zleceniu. Brak umowy pisemnej powoduje jednak, że na organizację nie przechodzą majątkowe prawa autorskie. Kłopotliwe też może być dochodzenie odszkodowania w przypadku, gdy trener / trenerka źle wykonają umowę. Z tych powodów warto zadbać o zawieranie umów pisemnych i takie ich formułowanie, żeby jasne było do czego ma prawo organizacja.
Umowa – zwróć uwagę przy przenoszeniu praw autorskich
W przypadku umowy o pracę domniemywa się, że organizacja, której pracownik stworzył utwór (np. materiały szkoleniowe) w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe do utworu. Nabycie to odbywa się w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron, czyli np. gdy psycholog, zatrudniony w organizacji jako terapeuta, na polecenie pracodawcy prowadzi szkolenie, to prawa autorskie do materiałów szkoleniowych nie przejdą automatycznie na organizację, ponieważ celem zawartej z nim umowy o pracę nie jest prowadzenie szkoleń tylko prowadzenie terapii. Prawa te mogą przejść na organizację, ale wymaga to podpisania oddzielnej umowy, z której wynika takie przeniesienie.
W przypadku umowy o dzieło / zlecenia, aby nastąpiło przeniesienie praw autorskich musi to być wyraźnie wskazane w umowie. W innym przypadku prawa zostają przy twórcy i organizacja nie powinna z nich korzystać.
Przy konstruowaniu klauzuli o przeniesieniu praw autorskich we wszystkich umowach warto pamiętać o kilku zasadach:
- Nieważna jest umowa, która nakazuje autorowi przeniesienie praw autorskich do wszystkich utworów mających powstać w przyszłości. Umowa powinna jasno wskazywać prawa do jakiego utworu są przenoszone. Np.: „Strony postanawiają, że majątkowe prawa autorskie do materiałów szkoleniowych wykorzystywanych w trakcie zajęć przechodzą na Zleceniodawcę”.
- Umowa może dotyczyć tylko pól eksploatacji, które są znane w chwili jej zawarcia. Niezgodna z prawem jest zapis o treści: „Umowa przenosi własność na wszystkich znanych w momencie zawarcia umowy polach eksploatacji oraz na wszystkich, które powstaną w przyszłości”. Zapis ten będzie nieważny.
- Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa warto uwzględnić w umowie wskazanie, że wynagrodzenie dotyczy wszystkich wskazanych w umowie pól eksploatacji. Np.: „Wynagrodzenie należne autorowi z tytułu przeniesienia praw autorskich do dzieła obejmuje wszystkie pola eksploatacji wskazane w umowie”.
- Moment przeniesienia praw autorskich zależy od uregulowań zawartych umowie. Np.: „Przeniesienie majątkowych praw autorskich następuje w momencie przyjęcia dzieła”.
Co z innymi uprawnieniami autora?
Wynagrodzenie
Ustalając warunki umowy z osobą prowadzącą szkolenie warto zwrócić uwagę na ustalenie zasad wynagradzania. Brak regulacji w tej kwestii może mieć różne skutki, w zależności od tego jaka umowa będzie podstawą do prowadzenia szkolenia.
- Przy umowie o pracę uznaje się, że w przypadku braku określenia wynagrodzenia pracownikowi przysługuje wynagrodzenie adekwatne do wykonywanej pracy. W przypadku sporu jego wysokość będzie ustalał sąd. Natomiast w żadnym wypadku pracownik nie może zrzec się wynagrodzenia za pracę (art. 84 Kodeksu pracy).
- Przy umowie zlecenia jest ona nieodpłatna tylko w przypadku, gdy wynika to bez wątpliwości z jej treści lub okoliczności jej zawarcia. W przeciwnym przypadku zleceniobiorcy należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej pracy (art. 735 §2 Kodeksu cywilnego).
- W przypadku porozumienia wolontariackiego nie określa się wynagrodzenia, ani żadnych form, które mogą zostać uznane za ekwiwalent wynagrodzenia (np. stypendium, zapomoga w zamian za poprowadzenie szkolenia). W takim wypadku sąd może uznać, że porozumienie wolontariackie jest zawarte pozornie i nakazać zawarcie umowy o pracę (por. wyrok SN z dnia 2 grudnia 2009 r., I PK 123/09).
Jeżeli trener / trenerka przenoszą na organizację prawa autorskie w umowie warto zawrzeć klauzulę: „wypłacone wynagrodzenie obejmuje również przeniesienie praw autorskich oraz własność rzeczy, na których te prawa są utrwalone”. Pozwoli to uniknąć potencjalnego sporu dotyczącego wynagrodzenia, jeżeli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych nastąpiło nieodpłatnie (art. 43 ust. 1).
Wydanie utworu
Jeśli umawiamy się z twórcą na przeprowadzenie szkolenia i dostarczenie jakichś materiałów szkoleniowych (to jest przedmiotem umowy i tzw. utworem) to twórca musi je dostarczyć w terminie określonym w umowie. Jeżeli termin nie został oznaczony – niezwłocznie po ukończeniu utworu (art. 54 ust. 1 ustawy). Od chwili wydania utworu biegnie 6-miesięczny termin do zawiadomienia twórcy o przyjęciu utworu, jego nieprzyjęciu albo uzależnieniu przyjęcia od dokonania określonych zmian w wyznaczonym terminie. Jeśli organizacja nie zajmie stanowiska uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń. Wówczas traci prawo do żądania usunięcia usterek, jakie ma dzieło.
Z tego powodu rekomenduje się zawieranie zawierać w umowach szkoleniowych procedury przyjęcia dzieła – warto wskazać w niej:
- formę wydania utworu, np. papierowa, elektroniczna;
- w ciągu ilu dni organizacja może wnieść swoje uwagi;
- ile czasu ma autor na uwzględnienie tych uwag;
- sankcje w przypadku nieuwzględnienia uwag przez autora, np. odstąpienie od umowy, obniżenie ceny lub dodatkowy termin na wprowadzenie poprawek;
- formę przyjęcia utworu, np. jaką treść będzie miał protokół zdawczo-odbiorczy.
Ochrona przed plagiatem
Na poziomie umów nie ma rozwiązań gwarantujących 100% ochrony przed taką sytuacją. Natomiast warto wprowadzić klauzule, które zminimalizują jej negatywne następstwa dla organizacji.
- Pierwszą z nich jest zawarcie kar umownych. W tym przypadku należy pamiętać o wskazaniu, że jeśli wysokość szkody przewyższy wysokość kary umownej to różnicy można dochodzić na zasadach przewidzianych w Kodeksie cywilnym. Jeśli brak jest takiego zapisu w umowie kara umowna może mieć znacznie mniejszą skuteczność.
- Druga to zawarcie postanowienia umownego, które stanowi, że w przypadku pozwania organizacji, szkoleniowiec zobowiązuje się do wspierania jej interesu prawnego, np. poprzez dostarczanie odpowiednich dowodów, a w przypadku przegranej pokryje zarówno zasądzone odszkodowanie, jak i inne koszty np. adwokata lub biegłych.
Osobną kwestią jest możliwość odstąpienia od umowy w przypadku, gdy stwierdzimy, że otrzymane dzieło jest plagiatem. Nie ma konieczności zawierania takiego zapisu w umowie, ponieważ art. 55 ust. 2 ustawy o prawie autorskim stanowi, że jest to możliwe w każdej chwili, nawet gdy przyjęliśmy dzieło bez zastrzeżeń. W przypadku odstąpienia uznaje się, że umowa nie była nigdy zawarta, a więc twórca musi zwrócić pieniądze, które otrzymał od organizacji, a organizacja zwrócić utwór.
Podstawa prawna:
- Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. Nr 24, poz. 83 z późn. zm.)
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)