Trudno wyobrazić sobie dziś organizację pozarządową, która nie korzysta z komputera i/lub Internetu. Podstawowa znajomość edytora tekstu czy arkusza kalkulacyjnego jest niezbędna chociażby przy tworzeniu wniosku grantowego, czy przygotowywania oferty dla partnerów. A jeśli organizacja chce działać ponadlokalnie, wtedy potrzebne okazują się kolejne umiejętności – np. umiejętność konstruowania i wysyłania maili, budowania baz kontaktów.
Czasem nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego, jak wiele potrafimy i jak wiele umiejętności wykorzystujemy w codziennej pracy! A warto mieć tego świadomość – szczególnie wtedy, kiedy planujemy rozszerzyć zespół i zrekrutować nowe osoby. Na co powinniśmy zwrócić uwagę w CV? Czy “biegła znajomość pakietu MS Office” jest wystarczająca, czy może powinniśmy oczekiwać więcej?
Oto one:
Umiejętności cyfrowe, które powinien posiadać każdy pracownik NGO
PRACA NA DOKUMENTACH
- Podstawowe formatowanie dokumentów, zarówno w edytorze tekstu, jak i w systemie zarządzania treścią (CMS) na stronie www.
- Tworzenie/ edytowanie, udostępnianie i przechowywanie dokumentów i arkuszy obliczeniowych w chmurze.
- Używanie trybu śledzenia zmian lub innych, podobnych funkcji, podczas wspólnej pracy nad dokumentem.
- Sortowanie i filtrowanie list w arkuszu kalkulacyjnym.
- Używanie popularnych formuł arkusza kalkulacyjnego, takich jak suma, średnia, mediana.
- Tworzenie prostych tabel i wykresów.
- Przycinanie i zmienianie wymiarów zdjęć – tak, aby nadawały się do wykorzystania w sieci lub w mailu.
- Tworzenie lekko sformatowanych, ale wyglądających profesjonalnie, prezentacji multimedialnych, zgodnych z identyfikacją wizualną organizacji.
- Prowadzenie prezentacji multimedialnej w ramach webinarium lub poprzez oprogramowanie do prowadzenia wideokonferencji.
MAILE
- Tworzenie i prowadzanie wysyłki lekko obrandowanych maili, które dobrze prezentują się na różnych urządzeniach, np. na smartfonach.
- Korzystanie z funkcji porządkujących i filtrujących, które pomagają utrzymać porządek w skrzynce odbiorczej (szczególnie, kiedy korzystamy z programów pocztowych).
- Tworzenie i zarządzanie listami mailingowymi.
WSPOŁPRACA Z ZESPOŁEM
- Używanie komunikatorów internetowych, takich jak Skype, Google Hangouts, etc. do komunikacji ze współpracownikami w czasie rzeczywistym.
- Współpraca z innymi członkami zespołu i śledzenie postępu prac nad stopniem wykonania zadań, dzięki wykorzystaniu aplikacji do zarządzania projektem, takich jak np. Trello, Asana, Basecamp czy Evernote.
- Zarządzanie kalendarzem online.
- Umawianie spotkań ze współpracownikami za pośrednictwem Internetu.
INNE
- Tworzenie prostych ankiet online oraz dokonanie prostej analizy wyników.
- Wyeksportowanie bazy danych (np. nazwisk) w formacie CSV z jednego systemu i zaimportowanie jej do drugiego systemu.
- Podłączenie do komputera i używanie projektora multimedialnego.
- Korzystanie z menedżera haseł do tworzenia bezpiecznych haseł.
Co wy na to? Jak wiele z tych umiejętności wykorzystujecie na co dzień?
Zrób to w Internecie to miejsce, w którym lubi się Internet i szuka się ciekawych miejsc/ aplikacji/ ludzi, z którymi nie marnuje się czasu online. Oprócz pomysłów na ciekawe surfowanie w Internecie, znajdziecie tam również porady dla NGO z zakresu wykorzystania nowych technologii. Zapraszamy!
Źródło: Zrób to w Internecie!