Użytkownicy Internetu są różni - widzą lepiej lub gorzej, słyszą doskonale lub mają kłopoty ze słuchem, korzystają z urządzeń przenośnych, wielkich ekranów, wydruków na wiele innych sposobów. Zapewnienie im wszystkim równego dostępu do informacji sprowadza się do przestrzegania wytycznych zawartych w Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0.
Pierwsze w Polsce narzędzie wspierające kompletną ocenę dostępności serwisu internetowego!
#Poziom A
Poziom A WCAG 2.0 jest najniższym poziomem dostępności. Jest to minimum, jakie musi spełniać serwis internetowy, by uznać go za dostępny dla dużej części niepełnosprawnych użytkowników. Zawiera cztery kryteria brzegowe, których spełnienie jest konieczne dla zapewnienia podstawowej dostępności i bezpieczeństwa.
#Poziom AA
Poziom AA WCAG 2.0 jest zalecanym poziomem dostępności dla serwisów internetowych. Spełnienie warunków dostępności na tym poziomie oraz na poziomie A sprawia, że można mieć dużą dozę pewności, że treści będą dostępne dla znaczącej większości niepełnosprawnych użytkowników. Ten poziom jest obowiązkowy dla instytucji realizujących zadania publiczne na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. W rozporządzeniu zrezygnowano z obowiązku spełniania dwóch kryteriów sukcesu: 1.2.4 Napisy rozszerzone (na żywo) i 1.2.5 Audiodeskrypcja (nagranie).
#Poziom AAA
Poziom AAA WCAG 2.0 jest najwyższym poziomem dostępności, jaki można spełnić. Spełnienie wszystkich warunków na poziomie A, AA i AAA oznacza, że treść będzie dostępna dla niemal wszystkich niepełnosprawnych użytkowników. Trzeba pamiętać, że zawsze pozostają osoby, dla których jakieś treści lub funkcje nie będą dostępne. Spełnienie tego poziomu dostępności nie jest zalecane dla każdego serwisu internetowego, bo jest bardzo trudne do osiągnięcia. Można jednak spełniać wybrane warunki, by zapewnić większą dostępność dla konkretnych grup odbiorców, na przykład stosowanie języka migowego dla osób głuchych.
Źródło: Stowarzyszenie "Twoje nowe możliwości"