Na kilka dni przed szczytem Rady Europejskiej Komisja nalega, by kontynuowana była realizacja unijnego programu inteligentnych regulacji. W przyjętym 18 czerwca 2014 komunikacie wskazuje, że realizacja programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT) jest w toku i że prawo UE istotnie zostało odchudzone i uproszczone, a jego wdrażanie stało się tańsze. Ponadto Komisja przyspiesza prace nad inteligentnymi regulacjami, przedstawiając nowe inicjatywy na rzecz uproszczenia, wycofując szereg wniosków oczekujących na przyjęcie i uchylając obowiązujące przepisy.
Komunikat w sprawie REFIT oraz tablica wyników podkreślają postępy w następujących obszarach:
Większość wniosków ustawodawczych dotyczących uproszczenia i ograniczania obciążeń wskazanych w październiku 2013 r. została już przyjęta lub ich przyjęcie jest planowane w bieżącym roku. Komisja formalnie zatwierdziła i opublikowała 53 ogłoszenia o wycofaniu wniosków oczekujących na przyjęcie, po konsultacjach z Parlamentem i Radą, w tym wszystkie dziewięć inicjatyw REFIT. Ponadto Komisja postanowiła wstrzymać się od przedstawiania szeregu wniosków, na przykład w obszarach bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w zakładach fryzjerskich. Komisja przygotowuje się, zgodnie z planem, do uchylenia obowiązujących przepisów UE. Podjęto także pierwsze działania w ramach kontroli sprawności w obszarach takich jak: odpady, bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy oraz ogólne prawo żywnościowe.
Działania podjęte przez Radę i Parlament Europejski
Od października 2013 r. prawodawca (Parlament i Rada) przyjął szereg istotnych wniosków dotyczących uproszczenia i ograniczania obciążeń, w tym przepisów dotyczących uznawania kwalifikacji zawodowych, zamówień publicznych i tachografu cyfrowego.
Według szacunków, nawet 1/3 obciążeń administracyjnych związanych z przepisami UE wynika z krajowych środków wykonawczych (Zob.: COM(2009)544 „Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w UE – Sektorowe plany zmniejszenia obciążeń i działania w 2009 r.”). Na państwach członkowskich spoczywa zatem istotny obowiązek, jakim jest nie tylko terminowe wdrażanie i pełne stosowanie prawa UE, ale również maksymalne ograniczenie obciążenia wynikającego z tego procesu. W tym względzie to organy państw członkowskich muszą wykorzystywać warianty uproszczeń oferowane przez przepisy UE i dopilnować, aby przepisy te były stosowane na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym w sposób maksymalnie skuteczny i efektywny.
Aby przepisy UE trwale spełniały swoje zadanie, niezbędne są nieustanne prace nad tymi przepisami. Z tego powodu Komisja wdraża program REFIT w trybie cyklicznym, a ostatnio zaktualizowała wyniki planowania legislacyjnego i przeglądu przepisów UE, przeprowadzonych po raz pierwszy w 2013 r. w ramach REFIT. Uwzględniono także uwagi i sugestie zgłoszone przez różne zainteresowane strony do komisyjnego programu REFIT od października 2013 r.
Na podstawie tej analizy, Komisja uważa, że nowe inicjatywy dotyczące uproszczenia i ograniczania obciążeń są uzasadnione w kilku obszarach. Inicjatywy te obejmują: uproszczenie przepisów UE dotyczących dokumentów tożsamości i podróży, opracowanie nowej kompleksowej architektury na potrzeby statystyki dotyczącej przedsiębiorstw, rozszerzenie punktu kompleksowej obsługi w dziedzinie podatku VAT na wszystkie transakcje w relacji przedsiębiorstwo-konsument oraz opracowanie unijnego portalu internetowego poświęconego podatkowi VAT, który zawierałby informacje dla przedsiębiorstw na temat krajowych i unijnych przepisów dotyczących podatku VAT, oraz kodyfikację prawodawstwa w zakresie wykazu wymogów wizowych dla krajów trzecich.
Wspólne przedsięwzięcie
Sprawność regulacyjna może zostać osiągnięta jedynie dzięki wspólnemu działaniu instytucji europejskich, państw członkowskich i zainteresowanych stron ze świata biznesu i społeczeństwa obywatelskiego. Sprawność regulacyjna powinna być traktowana priorytetowo, a wszystkie instytucje UE powinny oceniać skutki swoich wyborów strategicznych na etapie przygotowań lub procesu ustawodawczego. Obecnie ciągle jeszcze regularnie pojawiają się przeszkody na drodze do realizacji inteligentnych regulacji z powodu braku zaangażowania i współodpowiedzialności ze strony innych instytucji, państw członkowskich i zainteresowanych stron ze świata biznesu i społeczeństwa obywatelskiego.
Nowa grupa wysokiego szczebla
Dalsze działania
Komisja będzie kontynuować wdrażanie wszystkich inicjatyw REFIT zgodnie z programem prac na 2014 r.
Wszystkie nowe inicjatywy przedstawione 18 czerwca zostały orientacyjnie określone w dokumencie roboczym służb Komisji z zastrzeżeniem zatwierdzenia w programie prac Komisji na 2015 r.
Dodatkowe informacje: