Odnowiona strategia dotycząca polityki przemysłowej UE łączy wszystkie istniejące i nowe inicjatywy horyzontalne i sektorowe w kompleksową strategię przemysłową. Sprecyzowano w niej również zadania stojące przed wszystkimi zaangażowanymi podmiotami oraz określono fora, dzięki którym przedstawiciele przemysłu i społeczeństwa obywatelskiego będą mogli sterować przyszłymi działaniami w ramach polityki przemysłowej.
Wiceprzewodniczący do spraw miejsc pracy, wzrostu, inwestycji i konkurencyjności Jyrki Katainen powiedział: Wykazując otwartość na zmiany technologiczne, przekształcając inwestycje w dziedzinie badań w innowacyjne pomysły biznesowe i utrzymując rolę lidera w zakresie gospodarki niskoemisyjnej i gospodarki o obiegu zamkniętym, utorujemy drogę dla inteligentnego, innowacyjnego i zrównoważonego przemysłu w Europie.
Elżbieta Bieńkowska, komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP, dodała: Wiele branż przemysłu europejskiego znajduje się w punkcie zwrotnym. W dzisiejszych czasach polityka przemysłowa ma na celu wzmocnienie pozycji naszego przemysłu, aby dalej przynosił naszym regionom i obywatelom trwały wzrost gospodarczy i miejsca pracy.
Główne nowe elementy strategii dotyczącej polityki przemysłowej UE to:
- kompleksowy pakiet środków służących wzmocnieniu bezpieczeństwa cybernetycznego unijnego przemysłu,obejmujący stworzenie europejskiego centrum kompetencji i badań w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego w celu wspierania rozwoju technologii i zdolności przemysłowych w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego, a także ogólnounijny system certyfikacji produktów i usług, uznawany we wszystkich państwach członkowskich (przyjęty w dniu 13 września 2017 r.);
- wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie swobodnego przepływu danych nieosobowych, który umożliwi swobodny przepływ danych ponad granicami, przyczyniając się do modernizacji przemysłu i stworzenia prawdziwie wspólnej europejskiej przestrzeni cyfrowej (przyjęty w dniu 13 września 2017 r.);
- nowa seria działań na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym strategia dotycząca tworzyw sztucznych i działania usprawniające produkcję odnawialnych zasobów biologicznych oraz ich przekształcanie w bioprodukty i bioenergię (jesień 2017 r.);
- szereg inicjatyw mających na celu modernizację ram prawnych dotyczących własności intelektualnej, w tym sprawozdanie dotyczące funkcjonowania dyrektywy w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej oraz komunikat w sprawie zrównoważonego, jasnego i przewidywalnego europejskiego systemu wydawania licencji na patenty konieczne dla spełnienia normy (jesień 2017 r.);
- inicjatywa na rzecz usprawnienia funkcjonowania zamówień publicznych w UE, obejmującą dobrowolny mechanizm zapewniania jasności i wskazówek dla organów planujących realizację dużych projektów infrastrukturalnych (jesień 2017 r.);
- rozszerzenie programu na rzecz umiejętności na nowe kluczowe sektory przemysłu, takie jak sektor budowlany, stalowy, papierniczy, zielonych technologii i energii ze źródeł odnawialnych, sektor produkcyjny i transportu morskiego (jesień 2017 r.);
- strategia na rzecz stabilnych finansów, która ma pomóc lepiej ukierunkować przepływy kapitału prywatnego w stronę trwalszych inwestycji (początek 2018 r.);
- inicjatywy dotyczące zrównoważonej i postępowej polityki handlowej oraz europejskie ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego (przyjęte w dniu 13 września 2017 r.);
- zmieniony wykaz surowców krytycznych, w przypadku których Komisja będzie w dalszym ciągu pomagała w zapewnieniu bezpiecznych, zrównoważonych i przystępnych cenowo dostaw dla przemysłu wytwórczego UE (przyjęty w dniu 13 września 2017 r.);
- nowe wnioski dotyczące czystej, konkurencyjnej i połączonej mobilności, w tym zaostrzonych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych, planu działania na rzecz rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, wspierającego budowę infrastruktury służącej do ładowania, oraz działań na rzecz wspierania pojazdów autonomicznych (jesień 2017 r.).
Wprowadzenie w życie tej kompleksowej strategii stanowi nasze wspólne zadanie, którego powodzenie będzie zależało od starań i współpracy instytucji UE, państw członkowskich, regionów, a przede wszystkim od aktywnego udziału branży przemysłowej.
Kontekst
Nowe technologie produkcyjne zmieniają krajobraz przemysłowy Europy i mają coraz większy wpływ na zdolność europejskich przedsiębiorstw do konkurowania na rynkach światowych. Technologie te przyczynią się do tworzenia miejsc pracy poprzez szereg kanałów, a te z nich, które zapewniają wyższą wydajność, mogą przynieść korzyści całej gospodarce. Mogą również mieć większy wpływ na charakter i dostępność pracy. Przyszłość europejskiego przemysłu będzie zależała od jego zdolności do ciągłej adaptacji i innowacji dzięki inwestowaniu w nowe technologie i akceptowaniu zmian, jakie przynosi większa cyfryzacja oraz przejście na gospodarkę niskoemisyjną i gospodarkę o obiegu zamkniętym. Jednocześnie światowa konkurencja jest coraz większa, a korzyści wynikające z globalizacji i postępu technologicznego są nierównomiernie rozłożone w naszych społeczeństwach. Komisja Junckera dąży do rozwiązania tego problemu.
Dodatkowe informacje:
- Strona internetowa poświęcona orędziu o stanie Unii 2017
- Dziesięć priorytetów politycznych Komisji Europejskiej
- Zestawienie informacji: „Kompleksowa strategia i silne partnerstwo w nowej erze przemysłowej”
- Zestawienie informacji: „Silniejszy przemysł europejski: główne inicjatywy”
- Stockshots
- Odnowiona strategia dotycząca polityki przemysłowej dla Europy
- Załącznik – Kolejne kroki w ramach głównych działań
- Lista surowców krytycznych dla UE w 2017 r.