Państwa Unii Europejskiej mają prawo do ograniczenia sprzedaży gruntów rolnych, aby chronić społeczności wiejskie oraz promować zrównoważone rolnictwo. Muszą jednak przy tym przestrzegać prawa UE, w tym przepisów o swobodnym przepływie kapitału. Komisja Europejska opublikowała wytyczne, które mają pomóc w ochronie ziemi rolnej przed spekulacją cenową i koncentracją własności.
Grunty rolne są aktywami rzadkimi i o wyjątkowym charakterze, zasługującymi na szczególną ochronę. Dlatego niektóre państwa członkowskie nakładają ograniczenia na ich zakup. Jednocześnie inwestycje zagraniczne są ważnym źródłem kapitału, technologii i wiedzy. Mogą one zwiększyć wydajność produkcji rolnej oraz poprawić dostęp lokalnych przedsiębiorstw do finansowania. Tego rodzaju inwestycje transgraniczne umożliwiają przede wszystkim przepisy UE dotyczące swobodnego przepływu kapitału.
Parlament Europejski przeprowadził dogłębne badanie na temat wyzwań na rynkach gruntów rolnych w państwach członkowskich. Dotyczą one w szczególności zwiększonej koncentracji gruntów lub nadmiernej spekulacji cenowej.
W 2015 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko tym państwom członkowskim, które dyskryminują inwestorów z innych krajów UE i nakładają nieproporcjonalne ograniczenia na inwestycje transgraniczne. W tym komunikacie Komisja przedstawia państwom członkowskim wskazówki dotyczące regulowania sprzedaży gruntów rolnych w oparciu o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Główne elementy wytycznych Komisji
W komunikacie wyjaśniono, że państwa członkowskie mogą kontrolować sprzedaż gruntów rolnych. Jak wyjaśnił Trybunał Sprawiedliwości, niektóre ograniczenia można stosować pod pewnymi warunkami:
- uprzednie zezwolenie ze strony organów krajowych na nabycie gruntów;
- ograniczenia wielkości nabywanych gruntów;
- prawo pierwokupu umożliwiające niektórym kategoriom nabywców zakup gruntów rolnych przed innymi. Przywilej ten można przyznać: rolnikom dzierżawiącym grunty rolne, sąsiadom, współwłaścicielom oraz skarbowi państwa;
- interwencja cenowa państwa.
Niemniej jednak prawo UE nie zezwala na ograniczenia o charakterze dyskryminującym, takie jak ogólny wymóg w zakresie miejsca zamieszkania stanowiący warunek wstępny dla nabycia gruntów.
Nieproporcjonalne ograniczenia dotyczące inwestycji transgranicznych również są niezgodne z prawem. W oparciu o orzecznictwo nieproporcjonalne ograniczenia obejmują przede wszystkim:
- nakładanie obowiązków w zakresie samodzielnego prowadzenia gospodarstwa;
- zakazywanie spółkom zakupu gruntów;
- wymaganie kwalifikacji rolniczych jako warunek wstępny zakupu gruntów.
Więcej informacji: