UE chce zwiększyć przejrzystość i przewidywalność warunków pracy
W ramach działań związanych z europejskim filarem praw socjalnych Komisja Europejska przyjęła 21 grudnia 2017 r. wniosek dotyczący nowej dyrektywy w sprawie bardziej przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w całej UE. Stanowi on uzupełnienie i modernizację dotychczasowych wymogów w zakresie informowania każdego pracownika o jego warunkach pracy. Ponadto we wniosku wprowadza się nowe minimalne normy, aby zapewnić wszystkim pracownikom, również pracującym w ramach nietypowych umów, większą przewidywalność i jasność w zakresie ich warunków pracy.
Komisja szacuje, że ochroną w ramach nowego aktu prawnego zostanie objętych od 2 do 3 mln pracowników zatrudnionych na podstawie nietypowych umów, którzy nie są chronieni dotychczasowym prawodawstwem. Wniosek wprowadza również rozwiązania pozwalające pracodawcom uniknąć obciążeń administracyjnych, np. poprzez umożliwienie im przedstawiania wymaganych informacji w formie elektronicznej. Dzięki nowym przepisom warunki działania dla przedsiębiorstw będą równe i mniej będzie luk prawnych, dzięki czemu pracodawcy będą czerpać korzyści z uczciwej konkurencji na rynku wewnętrznym. Większa przejrzystość i przewidywalność warunków pracy przekłada się również na większą motywację i wydajność pracowników.
Konkretne środki, jakie w swoim wniosku proponuje Komisja dla ograniczenia ryzyka niedostatecznej ochrony pracowników, są następujące:
- Dostosowanie pojęcia pracownika do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Obecnie obowiązujące przepisy dopuszczają rozbieżności w definicjach, przez co niektóre kategorie pracowników nie są objęte przepisami. Poprzez zastosowanie definicji pracownika wynikającej z orzecznictwa Trybunału nowa dyrektywa zapewni objęcie przepisami tych samych ogólnych kategorii pracowników.
- Objęcie zakresem obowiązywania dyrektywy różnych form zatrudnienia, które obecnie często nie są objęte ochroną. Dotyczy to m. in. pracowników domowych, osób pracujących w bardzo niewielkim wymiarze godzin lub w ramach bardzo krótkoterminowych umów. Proponowane przepisy objęłyby również nowe formy zatrudnienia, jak praca na żądanie, w systemie bonów usługowych lub za pośrednictwem platform internetowych.
- Zapewnienie pracownikom aktualnych i rozszerzonych pakietów informacji od samego początku pracy, a nie dopiero po upływie dwóch miesięcy, jak ma to miejsce obecnie.
- Określenie nowych praw minimalnych, takich jak prawo do większej przewidywalności pracy dla osób pracujących w oparciu o zmienny harmonogram, możliwość ubiegania się o zmianę formy zatrudnienia na bardziej stabilną z prawem do otrzymania odpowiedzi pisemnej, bądź też prawo do uzyskania obowiązkowych szkoleń bez potrącania ich kosztu z wynagrodzenia.
- Zapewnienie skuteczniejszych środków egzekwowania praw i dochodzenia roszczeń – jako ostatecznych form rozstrzygania ewentualnych sporów, jeśli dialog okaże się niewystarczający.
Dyrektywa, której dotyczy wniosek, musiałaby zostać przyjęta przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej, a następnie wdrożona przez państwa członkowskie w drodze ustawodawstwa lub układów zbiorowych pomiędzy partnerami społecznymi. W pełni uznając znaczenie dialogu społecznego, oferuje się partnerom społecznym pewną możliwość modyfikacji minimalnych praw proponowanych w dyrektywie pod warunkiem zachowania ogólnego poziomu ochrony.
Kontekst
Inicjatywa stanowi również odpowiedź na rezolucje Parlamentu Europejskiego – z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego filaru praw socjalnych, w której Parlament zwrócił się o przyjęcie dyrektywy ramowej dotyczącej godnych warunków pracy we wszystkich formach zatrudnienia, oraz z dnia 4 lipca 2017 r. w sprawie warunków pracy i niepewności zatrudnienia, w której wezwano do zmiany dyrektywy z 1991 r. w celu uwzględnienia nowych form zatrudnienia.
Podczas posiedzenia w dniach 14-15 grudnia Rada Europejska wezwała prawodawcę Unii do szybkich postępów w sprawie kwestii społecznych nadal nierozstrzygniętych na szczeblu UE, odwołując się również do inicjatyw, które zapowiedziała Komisja w swoim programie prac, a które obejmowały m. in. omawianą dyrektywę.
Dyrektywa proponowana we wniosku została przygotowana na podstawie specjalnych konsultacji publicznych oraz szczegółowej oceny dotychczasowych przepisów. Wyniki konsultacji podsumowano w ocenie skutków.
Zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą wniosek zostanie teraz rozpatrzony przez Parlament Europejski i Radę.
Więcej informacji: