Austria kojarzy się z nartami, cesarskim Wiedniem, pięknymi krajobrazami, muzeami, nartami oraz dobrobytem. Jednak nie każdy może czerpać korzyści z bardzo dobrej sytuacji gospodarczej kraju. Osoby z niepełnosprawnością nie zawsze czują się jak równoprawni obywatele. Są często dyskryminowane.
Od 2008 roku organizacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnością czekają na wprowadzenie Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnością. Osoby niepełnosprawne nie są równo traktowane przede wszystkim w obszarze edukacji. Mimo że Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnych została ratyfikowana, to osoby z niepełnosprawnością nie integrują się w społeczeństwie. Tym samym nie został zrealizowany jeden z podstawowych zapisów Konwencji. Zgodnie z nim osoby niepełnosprawne powinny aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym. Od czternastu lat nic nie zmienia się w trudnej sytuacji osób z niepełnosprawnością. Są one nadal marginalizowane. Politycy również nie zauważają ich problemów.
Nawet po pięciu latach po podpisaniu Konwencji państwo austriackie nie zapewnia niepełnosprawnym równych szans w dziedzinie edukacji z osobami pełnosprawnymi, twierdzi Martin Landstatter ze związku BIZEPS. Według niego dzieci z niepełnosprawnością nie powinny być kierowane do szkół specjalnych. Jego zdaniem problem dyskryminacji uczniów z niepełnosprawnością nie został nadal rozwiązany.
Walka o równe prawa dla uczniów z niepełnosprawnością
W Wiedniu brakuje nadal stu miejsc w przedszkolach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami. Na początku roku szkolnego pięćset dzieci czekała na miejsce w przedszkolu. Jest to nie tylko kłopot dzieci, ale również rodziców. W oczekiwaniu na miejsce tracą oni cierpliwość. Ponadto uczniowie oraz uczennice z niepełnosprawnością także nie mogą pójść do wymarzonej szkoły z powodu braku miejsc. Rodzice uczniów i przedszkolaków domagają się przyjęcia ustawy, która rozwiązałaby ten problem.
Nieprzestrzeganie Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnością
Zatem zapisy tak ważnego dokumentu jak Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych nie są przestrzegane ani przez pracodawców, ani przez austriackie Ministerstwo do Spraw Kształcenia. Rodzice uczniów z niepełnosprawnością zapowiadają skargę zbiorową przeciwko ministerstwu. Zarzucają oni urzędnikom, że nie zapewniają uczniom niepełnosprawnym nauczycieli wspomagających. Rodzice zamierzają wnieść w tej sprawie skargę do Trybunału Konstytucyjnego.
Zdaniem ekspertów
Uczniowie uczęszczający do szkół specjalnych mają przed sobą dziewięć lat nauki. Ostatni poziom przygotowuje do zawodu. Osoby z niepełnosprawnością uczą się w szkołach integracyjnych oraz w szkołach specjalnych. Zajęcia dla nich są prowadzone zgodnie z programem, który uwzględnia ich specjalne potrzeby.
Uczniowie, którzy potrzebują specjalistycznej pomocy nauczyciela wspomagającego mają prawo do ukończenia jedenastego i dwunastego roku nauki. Jest on dobrowolny oraz dotyczy szkół integracyjnych oraz specjalnych. Do uczestniczenia w tego typu zajęciach wymagana jest zgoda kompetentnych władz.
Zła sytuacja uczniów z niepełnosprawnością ma negatywne konsekwencje. Mimo dobrego systemu oraz środków pomocowych absolwenci szkół mają trudności w znalezieniu pracy. W Austrii pracuje jedynie niespełna czterdzieści tysięcy osób z niepełnosprawnością. Znaczna część osób niepełnosprawnych ma problem ze znalezieniem pracy zgodnej ze swoimi kwalifikacjami. W związku z tym stopa bezrobocia w tej grupie społecznej wynosi około piętnastu procent. Dodatkowym problemem jest fakt, że Zakłady Pracy Chronionej nie są równomiernie ulokowane na terenie całego kraju.
Adam Przybylski – absolwent politologii i filologii germańskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Ukończył również studia z zakresu administracji elektronicznej i zaawansowanych technologii informatycznych. Współpracuje z Warmińsko-Mazurskim Sejmikiem Osób z Niepełnosprawnościami w zakresie wyrównywania szans osób z niepełnosprawnościami. Publikuje artykuły o problemach osób z niepełnosprawnościami. Pracownik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego. Organizował konferencje o projektowaniu uniwersalnym i warsztaty z zakresu funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzrokową.