Z raportu Kulczyk Foundation wynika, że z problemem braku pieniędzy na zakup odpowiednich środków higieny menstruacyjnej spotkała się prawie 1/5 kobiet w Polsce. Jeszcze większy odsetek co miesiąc musi decydować czy może sobie pozwolić na taki zakup. Mimo tych danych, temat ubóstwa menstruacyjnego jest wciąż rzadko poruszany w dyskursie publicznym.
Mimo tych danych, temat ubóstwa menstruacyjnego jest wciąż rzadko poruszany w dyskursie publicznym. W Polsce od ponad roku aktywnie działa na tym polu Okresowa Koalicja – zrzeszenie organizacji, zajmujących się tematem miesiączki. W tym roku wysiłki Koalicji wspiera International Paper. IP to wiodący światowy producent opakowań i produktów celulozowych na bazie włókien modyfikowanych, który przekaże potrzebującym ponad 700 zestawów produktów higienicznych.
Ubóstwo menstruacyjne to termin opisujący sytuację dziewcząt i kobiet, które nie mają dostępu do odpowiednich środków higienicznych. Oznacza on także problemy związane z brakiem dostępu do edukacji związanej z tym tematem. Brak dostępu do produktów higienicznych może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji. To jeden z powód, przez który dziewczęta w wieku szkolnym nie uczestniczą w zajęciach szkolnych lub sportowych. Prowadzi to do zaległości w edukacji, może też przyczyniać się do rozwoju chorób oraz ograniczenia interakcji społecznych. Dorosłe kobiety zmagające się z ubóstwem menstruacyjnym lub bólami miesiączkowymi muszą z kolei wykorzystywać w pracy dni wolne, co może przekładać się na ich niższe zarobki i negatywne konsekwencje w sferze zawodowej. Niezależnie od wieku, brak dostępu do podstawowych produktów higienicznych może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Często powoduje też wstyd oraz prowadzi do utraty pewności siebie. W tym roku pracownicy International Paper w Gdańsku i Krakowie, we współpracy z Okresową Koalicją, przygotowali ponad 700 pakietów produktów higienicznych, aby walczyć z wykluczeniem związanym z menstruacją. Każdy pakiet zawiera produkty do higieny, takich jak podpaski wykonane z chłonnego włókna celulozowego produkowanego przez International Paper. Przygotowane zestawy trafią do domu samotnej matki oraz centrum wspierającego ofiary przemocy domowej. Do każdej paczki zostanie dołączony odręczny liścik z wyrazami wsparcia.
– Problem ubóstwa menstruacyjnego jest realny, potwierdzają to nasze badania. Każda inicjatywa, która prowadzi do wzmocnienia kobiet i walki z ubóstwem związanym z miesiączką, zasługuje na wsparcie. Cieszymy się, że coraz więcej firm dostrzega potrzeby osób menstruujących i oferuje swoją pomoc w tym zakresie – mówi Joanna Maliszewska, p.o. Dyrektorki Zarządzającej Kulczyk Foundation, która należy do Okresowej Koalicji.
Działania International Paper w Polsce to część ogólnoświatowej akcji. Do końca tego roku 25 tysięcy zestawów produktów higienicznych zostanie przekazanych potrzebującym na całym świecie. International Paper od zawsze stawia na rozwój dziewcząt i kobiet, a proces empowermentu to jeden z elementów DNA naszej firmy. IP jest przekonane, że dziewczynki i kobiety mogą osiągnąć wszystko, a dostęp do niezbędnych produktów higienicznych jest dla nich nieocenionym wsparciem. Inicjatywa ta jest tylko jednym z wielu sposobów, w jaki International Paper stara się zaspokajać najważniejsze potrzeby społeczności, w których funkcjonują pracowniczki i pracownicy IP. Jednocześnie przyspieszamy w ten sposób nasze postępy w realizacji celu „Wizji 2030”, jakim jest pozytywny wpływ na życie około 100 milionów ludzi. Pomoc kobietom jest również zgodna ze strategią firmy „Wizja 2030”.
Źródło: Kulczyk Foundation