Komunikację weźcie wreszcie poważnie, bo może ratować życie. Jak mówię – zostań w domu, to wiem, co to oznacza. Jak retweetuję fotkę z pustych półek w sklepie i sieję panikę, to narażam innych ludzi. Zrozummy, że komunikacja ma znaczenie! W organizacji pozarządowej także!
W ostatnim tygodniu jako Fundacja Cyfrowi Tubylcy zorganizowaliśmy webinar dla organizacji, w którym rozmawialiśmy o tym, jak przetrwać ten kryzys. Nic specjalnie odkrywczego tam nie powiedziałem, a po spotkaniu dostałem sporo pozytywnych wiadomości. Cieszę się i mam nadzieję, że takie spotkania otworzą nam oczy. Od lat bowiem szkolę i współpracuję z wieloma organizacjami pozarządowymi w zakresie komunikacji i działań w digitalu. Od lat spotykam się z tymi samymi problemami i tymi samymi oporami wielu osób z naszego (bo ja też od lat działam w organizacjach) środowiska.
Trzeba jasno powiedzieć, że kryzys to nie jest katastrofa. To jest wstępny etap. Ten czas może faktycznie prowadzić do katastrofy, ale nie musi. Może też prowadzić do zmiany, która będzie dla nas korzystna.
Ta zmiana powinna być zrozumieniem, że świat nie stoi w miejscu. Kluczowa kwestia by działać skutecznie to elastyczność, a więc inteligencja. Ta inteligencja już dawno powinna nas zaprowadzić w miejsce, w którym stwierdzimy, że nie da się odróżnić naszej komunikacji od naszej działalności społecznej.
Jak coś robimy, to musimy to komunikować, i odwrotnie. Jeśli wyszliśmy już dawno z takiego założenia to dziś jesteśmy gotowi na kryzys albo raczej lepiej na niego przygotowani.
Mamy swoje kanały komunikacji. Mamy swoją grupę odbiorców. Wiemy, co, po co, dla kogo robimy. Jesteśmy obecni w digitalu i tutaj koncentrują się nasze wysiłki. Wielu nie chciało być na tych Facebookach, a dziś? Komunikacja praktycznie ogranicza się do digitalu. Jest przez to wirtualna? Absolutnie nie, to jest dziś jedyna REALNA komunikacja! Trzeba robić to, co dotąd się robiło jako organizacja, ale korzystać z innych kanałów np. przenieść wsparcie dla potrzebujących do digitalu, zmodyfikować system pracy. Trzeba działać.
Ten czas może być dobry, aby wejść w digital, wejść w sieć. Może to być nawet czas ostateczny. Ruch w sieci wzrasta w niesamowity sposób (w niektórych serwisach nawet o kilkaset procent). Można to wykorzystać. Warto nawet wydać środki na promocję, bo teraz kampanie są znacznie bardziej efektywne. Warto być na Twitterze, bo tam teraz łatwiej jest być zauważonym. Warto zintegrować naszych wolontariuszy, bo teraz możemy uruchomić skuteczny system komunikacji z nimi. Na pewno nie warto spędzić całego czasu w domu na kanapie oglądając seriale.
Dla sektora społecznego kryzys, który być może przemodeluje nasz system społeczno-gospodarczy, który winduje solidarność na wyższy poziom, jest wielką szansą. W naszej komunikacji też musimy to zrozumieć. Warto teraz pokazać zaangażowanie, nawet jak temat nie dotyczy naszych działań codziennych. Ale może powinniśmy się włączyć w szycie maseczek, lepsze informowanie o sytuacji, wsparcie ochrony zdrowia? Jak? Każdy ma jakieś możliwości. Nie do końca powinniśmy zaś skupiać się na naszych interesach, bo o nie zdążymy jeszcze zawalczyć. A ta sytuacja jest wielką szansą na nowe kontakty – z biznesem, potencjalnymi wolontariuszami, samorządami, administracją państwową. Wszyscy ubolewają, że networking się kończy. Nie, on dopiero się zaczyna. Na dowód poniższy screen z postu, który opublikowaliśmy jako Nieagencja – pani prowadząca drukarnie w dość dramatycznym tonie opisała swój problem, a poniżej pojawił się jej potencjalny nowy klient. Nikt nie ruszył się z kanapy, a powstało sporo dobra.
Mamy rok 2020, a ja się dziwię, że czasem muszę przekonywać ludzi do komunikacji w sieci. Pewnie będę się dziwił dalej, ale co z tego. Koronawirus uświadomił mnie jednak, że nie mam co się łamać. Wciąż trzeba wszak przekonywać ludzi do mycia rąk i tego, by nie czynić drugiemu co tobie niemiłe. Nie ma co się załamywać, trzeba działać.
Marcin Żukowski – współtwórca Nieagencji, firmy zajmującej się transformacją cyfrową. Twórca Fundacji Cyfrowi Tubylcy, która wspiera organizacje pozarządowe w zakresie komunikacji i marketingu. Wykładowca Uczelni Łazarskiego. Autor książek „Twoja firma w social mediach” oraz „Ty w social mediach”. Ma bogate doświadczenie w działaniach komunikacyjnych – zarówno z firmami, jak i instytucjami publicznymi oraz sektorem społecznym.