Twój mebel lub rower ma wyjątkową historię? Weź udział w akcji #NieWyrzucajNaWiosne
Prawie każdy z nas ma przedmioty z drugiej ręki. Wiele z nich miało trafić na śmietnik, a znalazły swoje miejsce w naszym domu. Właśnie takie ocalone przedmioty i ich historie można pokazać w ramach akcji Kawiarenek Naprawczych #NieWyrzucajNaWiosne. Wystarczy nakręcić film lub zrobić zdjęcie, oznaczyć hasztagiem i wrzucić do sieci.
Prawie każdy z nas ma przedmioty z drugiej ręki. Wiele z nich miało trafić na śmietnik, a znalazły swoje miejsce w naszym domu. Właśnie takie ocalone przedmioty i ich historie można pokazać w ramach akcji Kawiarenek Naprawczych #NieWyrzucajNaWiosne. Wystarczy nakręcić film lub zrobić zdjęcie, oznaczyć hasztagiem i wrzucić do sieci. Celem kampanii jest zachęcenie do przedłużania życia przedmiotom, pokazanie, jak można je naprawiać i przede wszystkim - zmniejszenie liczby odpadów na wysypiskach śmieci.
Wiosna to czas, kiedy mamy skłonność do robienia porządków, pozbywania się przedmiotów i kupowania nowych. To dobry moment, żeby zastanowić się czy wszystko, czego już nie chcemy, musi trafić na śmietnik. Każdy może dołączyć do akcji Akademii Rozwoju Filantropii i Fundacji Veolia Polska i pokazać w filmie lub na zdjęciu, w jaki sposób uratował rzecz przed wysypiskiem śmieci. To może być rower, krzesło, sweter, roślina doniczkowa, zabawka, kredens, porzucone pod śmietnikiem lub zgłoszone w internecie do oddania za darmo.
"Chcemy zachęcić do przedłużania życia przedmiotom, szacunku dla środowiska naturalnego i empatycznego myślenia o rzeczach,. Ich powstanie wymaga zużycia zasobów, nakładu środków finansowych i mniej lub bardziej zmechanizowanej pracy ludzkich rąk. Efektem kampanii będzie zwiększenie świadomości na temat możliwości długiego wykorzystywania przedmiotów i w konsekwencji zmniejszenie liczby odpadów" – mówi Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce prowadzącej program "NaprawiaMY z Veolią" w ramach którego tworzone są kawiarenki naprawcze.
Filmy powstające w ramach kampanii będą pokazywać ludzi, którzy uratowali różne przedmioty przed wyrzuceniem. Akcja będzie miała formę challengu, aby zachęcić kolejne osoby do pokazania tego, co udało się uratować przed wyrzuceniem.
Jak mówi Izabela Rakuć – Kochaniak, Prezeska Fundacji Veolia Polska: "W Polsce jest wiele osób, które potrafią dać drugie życie meblom, artykułom gospodarstwa domowego, odzieży, sprzętom sportowym, ratują kwiaty, książki, zabawki. Program grantowy Fundacji Veolia Polska długoterminowo wspiera takie inicjatywy w formie Kawiarenek Naprawczych, a w ramach tej akcji chcemy pokazać ciekawe historie takich przedmiotów uratowanych przed wyrzuceniem.”
Kampania będzie prowadzona w mediach społecznościowych, przede wszystkim na Facebooku, Instagramie ale również poprzez media. Do akcji będzie można dołączać dwukanałowo – albo ktoś nas nominuje i wtedy wrzucamy na swoich profilach/stronach z naszym hasztagiem, co i jak uratowaliśmy, albo można dołączać do specjalnego wydarzenia na Facebooku, które będzie uruchomione w pierwszy dzień wiosny i tam dzielić się swoimi uratowanymi przedmiotami – mówi Emilia Dmochowska, koordynatorka programu Kawiarenki Naprawcze.
Na stronie www.kawiarenkinaprawcze.pl i na facebook.com/KawiarenkiNaprawcze można znaleźć filmy instruktażowe pokazujące jak naprawić różne przedmioty i dać im drugie życie.
O programie
„NaprawiaMy z Veolią” to pierwszy w Polsce program, w ramach którego Fundacja Veolia Polska przyznaje granty na organizację kawiarenek naprawczych. Ambasadorką drugiej edycji jest dziennikarka Odeta Moro.
Miejsca, w których mieszkańcy osiedla lub kamienicy mogą współdzielić narzędzia, pomysły czy umiejętności, szybko mają szansę stać się centralnymi punktami lokalnych spotkań i popularną formą wspólnego spędzania czasu. Różnorodność pomysłów i doświadczeń laureatów jest inspirująca. Z historiami osób, które stoją za sukcesem kawiarenek NaprawiaMY z Veolią, można zapoznać się tutaj.
Dane z GUS (raport pt. Ochrona Środowiska 2020):
W 2019 r. wytworzono 12 753 tys. ton odpadów komunalnych i odnotowano wzrost wytworzenia o 2,1% w stosunku do roku ubiegłego. Oznacza to zwiększenie ilości wytworzonych odpadów komunalnych na jednego mieszkańca Polski z 325 kg w 2018 r. do 332 kg w 2019 r.
W Polsce z zebranych oraz odebranych w 2019 r. odpadów komunalnych, 7,1 mln ton przeznaczono do odzysku (56% odpadów komunalnych wytworzonych), z tego do recyklingu przeznaczono 3,2 mln ton (25%), do przekształcenia termicznego z odzyskiem energii 2,7 mln ton (22%), do biologicznych procesów przetwarzania (kompostowania lub fermentacji) zostało skierowane 1,2 mln ton (9%). Do procesów unieszkodliwienia skierowano łącznie 5,7 mln ton, z czego 5,5 mln ton (43% odpadów komunalnych wytworzonych) przeznaczono do składowania, a pozostałe 0,2 mln ton (ok. 1% wytworzenia) do unieszkodliwienia poprzez przekształcenie termiczne bez odzysku energii
Średnia ilość wytworzonych odpadów komunalnych na jednego mieszkańca Unii Europejskiej w 2018 r. wyniosła 489 kg. W 2018 r. z ogólnej ilości wytworzonych odpadów komunalnych w Unii Europejskiej, 30% poddano recyklingowi materiałowemu, 28% unieszkodliwiono termicznie, 23% unieszkodliwiono poprzez składowanie, 17% poddano kompostowaniu.