Trybunał Konstytucyjny wypowie się w sprawie 1 procentu
Już niebawem, 5 czerwca 2006 Trybunał Konstytucyjny w składzie: Biruta Lewaszkiewicz-Petrykowska (przewodnicząca), Teresa Dębowska-Romanowska (sprawozdawca), Ewa Łętowska, Marek Mazurkiewicz, Janusz Niemcewicz, rozpozna wniosek w sprawie zgodności art. 27d ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w części obejmującej zwrot: "o którym mowa w art. 45 ust. 1" z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji RP. Przypomnijmy, wniosek złożył 16 marca 2005 prof. Andrzej Zoll - ówczesny Rzecznik Praw Obywatelskich. Zrobił to na prośbę organizacji pozarządowych.
Problem z "1 procentem" ujawnił się pod koniec
2004 roku, kiedy Ministerstwo Finansów udostępniło formularze
PIT-36L (dla osób objętych 19-procentową stawką podatku) oraz
PIT-38 (dla osiągających dochód z nagromadzonego kapitału).
Konstrukcja formularzy uniemożliwiła skorzystanie z mechanizmu "1
procenta" podatnikom rozliczającym się na zasadzie podatku
liniowego oraz tym, którzy czerpią dochody ze zgromadzonego
kapitału. Początkowo wydawało się, że to po prostu pomyłka, okazało
się jednak, że jest to wyraz świadomej polityki Ministerstwa
Finansów. Zgodnie z intencją resortu płatnicy 19-procentowego
podatku prowadzący działalność gospodarczą w zamian za obniżenie
stawki mieli zostać pozbawieni możliwości korzystania ze wszystkich
ulg przysługujących innym podatnikom. W opinii Ministerstwa
Finansów mechanizm "1 procenta" także jest ulgą, w związku z tym
nie może zostać wykorzystany przez "liniowców".
Kontrowersje budziła jednak nie tylko wykładnia
resortu dotycząca mechanizmu "1 procenta", ale także sposób
uregulowania tej sprawy. Nawet, jeśli był on wyrazem świadomej
polityki resortu, to jak stwierdził jeden z ekspertów, nie do
zaakceptowania jest sytuacja, w której o prawie do ulgi podatkowej
decyduje nie przepis dotyczący tej ulgi, ale rodzaj składanej
deklaracji. Zdaniem wielu komentatorów taka regulacja to jeszcze
jeden dowód na niedbalstwo legislacyjne i brak troski o poprawę
jakości prawa podatkowego.