Czy jesteśmy gotowi pomagać, a jeśli tak — w jaki sposób to robimy? Te i inne zagadnienia od 2020 roku badają organizacje związane z ruchem Giving Tuesday. W tym roku po raz czwarty opublikowały swój raport Lookback, podsumowujący trendy, jakie w ostatnim roku odnotowano w zakresie dobroczynności. Przyjrzyjmy się wnioskom z tego badania!
Czym jest raport Lookback od Giving Tuesday?
Giving Tuesday, czyli Dobroczynny Wtorek to inicjatywa zapoczątkowana w 2012 roku jako alternatywa dla zakupowego szału związanego z Black Friday czy Cyber Monday. W tym dniu celebrowana jest dobroczynność, hojność, a organizacje w aktualnie 90 krajach zachęcają ludzi do dzielenia się z innymi. W Polsce liderem ruchu Giving Tuesday jest Fundacja FaniMani.
Ruch Giving Tuesday szerzy swoje idee przez cały rok i realizuje inicjatywy takie jak na przykład raport Lookback o trendach w dobroczynności. Dane zbierane są na podstawie kwestionariuszy oraz poprzez współpracę z różnorodnymi stowarzyszeniami i badaczami. Ankiety przeprowadzane są w 7 krajach:
- USA,
- Kanadzie,
- Wielkiej Brytanii,
- Meksyku,
- Brazylii,
- Kenii,
- Indiach.
Co wynika z raportu i jakimi spostrzeżeniami można się zainspirować? Przygotowaliśmy dla Was podsumowanie najważniejszych informacji.
Pomaganie ponad podziałami
Pierwsza część obserwacji z raportu poświęcona jest relacji między zjawiskiem polaryzacji społeczeństwa a skłonnością do pomagania. Mimo że coraz częściej mówi się o rosnących podziałach społecznych, wnioski z badania są całkiem optymistyczne. Okazuje się, że w zdecydowanej większości jesteśmy gotowi pomagać innym bez względu na ich przynależność etniczną, wyznanie, poglądy.
Respondentów podzielono na podstawie ankiety na trzy grupy: najbardziej spolaryzowaną, umiarkowanie spolaryzowaną i najmniej spolaryzowaną. We wszystkich przebadanych krajach większość respondentów znalazła się w grupie najmniej spolaryzowanej — w Kenii było to aż 81%, w Indiach, Brazylii i USA więcej niż 50%, a w drugiej kolejności, wśród uczestników umiarkowanie spolaryzowanych. Oznacza to, że większość respondentów wyraziła gotowość do pomocy osobom w największej potrzebie, nawet jeżeli nie należą do tej samej społeczności lub mają kompletnie inne przekonania i styl życia.
Przekazywanie darowizn
Jaką postać najczęściej przyjmowały darowizny w krajach uwzględnionych w badaniu?
Według szacunków twórców raportu największą część przekazywanych darowizn stanowiły przelewy dla rodziny przesyłane przez osoby, które wyemigrowały w celach zarobkowych (nieco ponad 50% wszystkich darowizn). Na drugim miejscu były wpłaty od osób indywidualnych dla organizacji, a na trzecim — wsparcie od agencji rządowych.
We wszystkich krajach odnotowano spadek lub marginalny wzrost w liczbie darowizn. Większość darczyńców przekazuje wsparcie finansowe zarówno sformalizowanym (zarejestrowanym), jak i niesformalizowanym organizacjom. We wszystkich krajach poza Wielką Brytanią najczęściej wybieraną formą wsparcia była darowizna bezpośrednio dla osoby potrzebującej. Respondenci chętnie przekazywali pieniądze także online.
Zaangażowanie w wolontariat
Według raportu w zakresie wolontariatu można było zaobserwować obiecujący trend: zaangażowanie utrzymuje się na stabilnym poziomie lub wzrasta. Najpopularniejszą formą wśród respondentów był wolontariat na rzecz konkretnej osoby (59%). Na drugim miejscu znalazł się wolontariat na rzecz NGO (50%), a nieco mniej badanych wspierało swoją aktywnością niesformalizowane organizacje (48%).
Jakie jeszcze zależności zaobserwowali autorzy badania?
- W większości krajów, poza Kanadą i Meksykiem, zaangażowanie w wolontariat rosło wraz z dochodami.
- W większości krajów wolontariuszami są najczęściej przedstawiciele młodszych pokoleń, szczególnie tzw. pokolenia Z, czyli osoby urodzone w latach 1995-2012.
- Zaangażowanie w wolontariat jest skorelowane z zaangażowaniem obywatelskim (np. udziałem w wyborach) i często również powiązane z przekazywaniem darowizn pieniężnych.
Rekomendacje dla NGO
Twórcy raportu zebrali w nim także sugestie dla organizacji oparte na wnioskach z zebranych danych. Oto najważniejsze z nich.
- Warto rozszerzać społeczność darczyńców, zamiast skupiać się wyłącznie na walce o dużych darczyńców. Osoby mniej zamożne też są otwarte na pomaganie innym.
- To, że ktoś przekazuje darowizny pieniężne, nie oznacza, że nie zechce zaangażować się w wolontariat. Warto motywować równolegle do różnych form dobroczynności i w ten sposób wzmacniać społeczność wokół organizacji.
- Dobrze jest dbać o powracających darczyńców i przygotować strategię komunikacji ukierunkowaną na zachęcanie ich do częstszego pomagania.
- W komunikacji lepiej skupiać się na podkreślaniu jak wielką wartość ma pomaganie i budowaniu zaangażowania, niż na wzbudzaniu poczucia winy.
Autorzy zachęcają również do eksperymentowania z nowymi sposobami pozyskiwania darowizn, darczyńców i wolontariuszy. Można to zrobić, na przykład angażując darczyńców w pomaganie przy okazji zakupów online. To nowoczesny i bezpłatny sposób na pozyskanie darowizn, który Fundacja FaniMani rozwija od 2014 roku.
Wśród ponad 1700 sklepów internetowych, które dzielą się zyskiem, znajdziesz największe polskie platformy sprzedażowe, serwisy rezerwacyjne jak Booking, a także Pyszne.pl. Teraz już Wasz wspierający nie ma wymówki — każde jego zakupy online to okazja do pomagania! Jeśli Twoja organizacja jeszcze nie korzysta z FaniMani,
i zacznij zbierać bezpłatne darowizny od zakupów online.