„Tough talks on Czesław Miłosz – tolerance, dialogue, partnership” - projekt polsko-litewski
Chcesz przeżyć niezapomniana przygodę, nawiązać nowe przyjaźnie i kontakty, sprawdzić swoje umiejętności i rozwijać nowe? To całkiem proste – uruchom wyobraźnię, stwórz projekt i aplikuj o fundusze w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży. W październiku w magicznym mieście Cieszynie odbyło się międzynarodowe spotkanie w ramach projektu polsko-litewskiego „Tough talks on Czesław Miłosz – tolerance, dialogue, partnership”.
Przedsięwzięcie było realizowane i finansowane w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży.
Projekt „Trudne rozmowy o Czesławie Miłoszu – tolerancja, dialog, partnerska współpraca” miał na celu dialog międzykulturowy z uwzględnieniem historii, tradycji i wspólnych korzeni polsko- litewskich oraz wymianę doświadczeń wolontarystycznych na różnych płaszczyznach działalności społeczno-kulturalnej i naukowej. Młodzież w działaniach skupiła się na dialogu międzykulturowym oraz historii i tradycji Polski i Litwy pokazanej przez pryzmat biografii i twórczości poety Czesława Miłosza.
Najważniejsze wydarzenia, które odbyły się w ramach projektu to:
- wieczorki literackie, warsztaty międzykulturowe „Miłosz po naszemu”, „Ogród nauk”, „Wieczór kultur”,
- wycieczka do Krakowa pod inspirującym mottem przewodnim „Kraków niczym Wilno Miłosza”,
- zajęcia warsztatowe w cieszyńskim liceum pt. „Miłosz na scenie na skinienie”,
- wystawa „Galeria projektu”, gdzie zostały zamieszczone prace plastyczne młodzieży, prezentacja projektu, jego tematyki i głównych założeń oraz działania Polsko- Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży,
W projekcie zostały zastosowane w aktywne metody pracy, które pozwoliły młodzieży wykorzystać autorskie projekty, a także zmodyfikować i stworzyć własne projekty na potrzeby dalszego procesu uczenia się, rozwijania zainteresowań, poszerzania kontaktów czy upowszechniania dobrych praktyk. Dzięki realizacji projektu, młodzież wymieniła się doświadczeniami, nauczyła się lepszej organizacji i pracy w zespole.
W projekcie zostały osiągnięte zarówno rezultaty jakościowe jak i ilościowe. Do najważniejszych można zaliczyć:
- pogłębienie wiedzy w zakresie kultury wspólnych korzeni polsko-litewskich oraz poszerzenie wiedzy o nobliście Czesławie Miłoszu, ze szczególnym uwzględnieniem jak postrzegany i znany jest twórca w Polsce, na Litwie oraz na świecie,
- upowszechnienie miejsc gdzie realizowany był projekt: Cieszyna oraz Wilna, a także Krakowa i Szetejń,
- pogłębienie wiedzy w dziedzinie wolontariatu, poznanie dobrych praktyk i doświadczeń w pracy na płaszczyźnie międzynarodowej,
- udział w projekcie nie tylko bezpośrednich uczestników, ale także studentów WEiNoE, studentów kursu przygotowawczego z Ukrainy, Białorusi i Kazachstanu oraz uczniów szkół średnich.