To co dobre… zasługuje na kontynuację – o działaniach Przedszkola Niepublicznego nr 2 w Karpaczu
„Komunikacja językowa standardem XXI wieku” to projekt, którego autorką, wnioskodawcą z ramienia przedszkola i koordynatorką jest pani dyrektor Przedszkola Niepublicznego nr 2 w Karpaczu – Ewa Walczak. Został zrealizowany w roku szkolnym 2010/2011 w dwóch etapach, w ramach Działania 9.5 PO KL „Oddolne inicjatywy obywatelskie na obszarach wiejskich" dla 4- i 5-letnich przedszkolaków z gmin Karpacz i Podgórzyn.
Zaczyna się od potrzeb…
Kwestionowanie potrzeby realizacji tego projektu wydaje się bezzasadne. Jego celem ogólnym było podniesienie poziomu wykształcenia i sprawności fizycznej dzieci oraz rozwój usług edukacyjnych na terenie gmin Karpacz i Podgórzyn.
Rodzicom przedszkolaków trudno byłoby sfinansować dodatkowe zajęcia z własnych środków. Problemem jest także duża odległości od większych miast, w których są szkoły językowe.
- Niewielkie możliwości w zakresie korzystania z zajęć pozalekcyjnych mogą rzutować na dalsze szanse edukacyjne dzieci pochodzących z mały miast i wsi. Gorsza znajomość języków obcych może utrudniać dostęp do wyższych szczebli kształcenia oraz stwarzać gorszą pozycję na rynku pracy. Sytuacja ta wymusza konieczność poprawy możliwości kształcenia na wsi już od najniższych szczebli, czyli od przedszkola.
„Proszę pani, ja nic nie rozumiem, co on mówi”
- Jej celem było uświadomienie dzieciom potrzeby edukacji językowej poprzez bezpośredni kontakt z językiem obcym. Dzieci same doświadczyły, że nie mogą się porozumieć z rówieśnikami przebywającymi w Parku Dinozaurów. Wycieczka okazała się dobrą motywacją do nauki języka obcego, bo jak same stwierdziły: „Proszę pani, ja nic nie rozumiem, co on mówi”. Dodatkową atrakcją były zabawy w parku linowym i na różnego rodzaju zjeżdżalniach – opowiada Ewa Walczak.
Dzieci nie chcą się nudzić!
Sport to zdrowie!
Radość dzieci i rodziców
Dzieci uczestniczyły w zajęciach bezpłatnie, co odciążyło rodziców w ponoszeniu dodatkowych kosztów. Rodzice przedszkolaków zauważyli, że ich dzieci chętnie ćwiczą wymowę angielską również w domu i korzystają z płyt do nauki z grami i zabawami, które otrzymały na zajęciach. Rodzice dodają, że dzięki swoim pociechom, sami czują się bardziej zmotywowani do nauki języków obcych.
„Gołębia poczta”
- II etap projektu zakończył się festynem, podczas którego dzieci poznały historię gołębi pocztowych, i wysłały list napisany po angielsku "gołębią pocztą". Był też koncert muzyczny i konkursy, nie zabrakło również różnego rodzaju słodkości, a największym powodzeniem cieszyła się wata cukrowa. W festynie uczestniczyli również rodzice.
To co dobre… zasługuje na kontynuację
Sukces projektu zmotywował panią Ewę Walczak do złożenia kolejnego wniosku do PO KL w ramach Działania 9.5, co zaowocowało uruchomieniem projektu pt. "Równy start - równe szanse przedszkolaka". Projekt jest realizowany przez cały rok szkolny 2011/2012, także w dwóch etapach.
- Jest on przede wszystkim kontynuacją nauki języka angielskiego, ale również podkreśleniem polskich tradycji poprzez taniec i warsztaty plastyczne.
To ważne…
Na podstawie rozmowy z panią Ewą Walczak – koordynatorką projektu.
Przedszkole Niepubliczne w Karpaczu, ul. Okrzei 3, tel. 757619871, http://coffee.nazwa.pl/przedszkole/
Źródło: Na podstawie rozmowy z panią Ewą Walczak – koordynatorką projektu.