Telefon po pomoc
Komisja Europejska rezerwuje numery telefoniczne dla ofiar przestępstw (116 006) i dla osób potrzebujących porady medycznej w przypadkach niezagrażających życiu (116 117).
W jaki sposób ofiary przestępstw mogą uzyskać pomoc w UE? Gdzie obywatele UE mogą zadzwonić, jeżeli potrzebują pomocy lub porady medycznej w wypadkach niewymagających pilnej interwencji medycznej? Już wkrótce, dzięki decyzji podjętej w dniu dzisiejszym przez Komisję Europejską, powstaną nowe infolinie, dla których zarezerwowano dwa nowe numery zaczynające się od 116, przeznaczone na usługi o charakterze ogólnospołecznym. Numery infolinii 116 006 oraz 116 117 będą zarezerwowane w całej UE dla ofiar przestępstw i dla obywateli potrzebujących pomocy medycznej w przypadkach niewymagających pilnej pomocy lekarskiej.
Najczęściej potrzebujemy pomocy, kiedy jesteśmy z dala od domu, więc ogólnoeuropejskie numery mogą mieć duże znaczenie w przypadku jakichś problemów. Dwa zarezerwowane dziś numery telefoniczne, po aktywacji we wszystkich państwach UE, zapewnią wsparcie osobom w trudnej sytuacji, które padły ofiarą przestępstwa albo potrzebują pomocy medycznej w przypadkach niewymagających pilnej pomocy lekarskiej” – powiedziała Viviane Reding, komisarz UE ds. telekomunikacji. „Zwracam się do państw członkowskich o jak najszybsze udostępnienie tych nowych numerów i zdecydowane zachęcenie organizacji, które mogłyby skutecznie świadczyć takie usługi, do odpowiednich działań.”
Numer 116 006 ma służyć ofiarom przestępstw, informując je o przysługujących im prawach, udzielając wsparcia emocjonalnego i odsyłając do odpowiednich organizacji. Będzie to centralny punkt dostępu udzielający informacji na temat miejscowej policji, procedur sądowych, możliwości uzyskania odszkodowania i kwestii związanych z ubezpieczeniem, a także innych źródeł pomocy dla ofiar przestępstw.
Infolinia medyczna poświęcona przypadkom, w których nie jest konieczna pilna pomoc lekarska (116 117), będzie kierować dzwoniących do punktów pomocy medycznej w pilnych, ale niezagrażających życiu przypadkach, zwłaszcza poza godzinami otwarcia przychodni, w weekendy lub w święta. Ma to umożliwić uzyskanie pomocy lub porady medycznej od dyżurującego lekarza, zwłaszcza jeżeli normalne źródło pomocy medycznej jest niedostępne.
Dzisiejsza decyzja nakłada na państwa UE obowiązek zapewnienia, że dwa nowe numery będą mogły zostać przypisane krajowym organom regulacyjnym ds. telekomunikacji od dnia 15 kwietnia 2010 r. Odpowiednie organizacje krajowe będą mogły wystąpić o przyznanie numerów a następnie uruchomić odpowiednie infolinie.
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/library/legislation/index_en.htm#decisions
Dalsze informacje na temat numerów 116: http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_european/index_en.htm
Źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce