Zaczęło się od Wyspiańskiego i zamontowanego na dachu kościoła ewangelickiego w Srebrnej Górze nadajnika sieci internetowej. Skończyło na interaktywnym spektaklu zrealizowanym częściowo w wirtualnym świecie.
– Ogłosiliśmy akcję nadsyłania własnych rekonstrukcji portretów z cyklu „Dzieci” Stanisława Wyspiańskiego. Ludzie z najodleglejszych zakątków Polski przesyłali nam fotografie i rysunki swoich dzieci upozowanych na „Helenkę” lub „Dziewczynkę z wazonem”. Poczuliśmy, że internet ma niesamowitą siłę rażenia. Okazało się, że za jego pośrednictwem można z teatrem dotrzeć do różnych ludzi, niekoniecznie tylko pasjonatów – wspomina Paweł Passini, reżyser związany ze Stowarzyszeniem Chorea, pomysłodawca projektu teatru internetowego.
Premiera i co dalej
Realizacja „Odpoczywania” autorstwa Wyspiańskiego miała zresztą swój wymiar symboliczny. To właśnie ten dramaturg, jako pierwszy postulował użycie projekcji filmowej w spektaklu. Rozumiał, że teatr powinien korzystać z nowych mediów, iść z duchem czasu, otwierać się na nowe metody prowadzenia narracji.
NeTTheatre nawiązuje do okresu świetności Teatru Telewizji, kiedy to miał on wielomilionową oglądalność,. Wtedy spektakle grano na żywo, a ekran był tylko środkiem przekazu. Wyczuwalne było napięcie, które towarzyszy oglądaniu przedstawienia w teatrze. Czuło się obecność widza.
– „Odpoczywanie” powstawało w sennej atmosferze Srebrnej Góry. Praca nad spektaklem w takim miejscu daje możliwość wyciszenia się. Zatrzymania. Teatr prowincjonalny ma właściwie tylko jedną wadę, premiera wyczerpuje pulę widowni. Stąd pomysł przeniesienia go w świat wirtualny i chęć stworzenia przestrzeni do spotkania z szeroką publicznością – tłumaczy Passini.
Spektakl można zobaczyć na www.nettheatre.pl lub odebrać w komórce na wap.nettheatre.pl. Rejestrowany przez kilka kamer jednocześnie i komentowany na żywo przez internautów wychodzi poza schemat „nadawca-odbiorca”.
– Do udziału w przedsięwzięciu zaprosiliśmy także grupę miejscowych dzieci. Zależy nam na tym, żeby na różne sposoby angażować w naszą pracę społeczność lokalną. Chcemy w ten sposób budować przestrzeń do spotkania z teatrem, wyjść poza schemat elitarnego kręgu odbiorców – deklaruje Paweł Passini.
Co dalej? Teatr
NeTTheatre realizuje kolejne projekty. W pokazywanym niedawno w Lublinie „Tehillim/Psalmy” do współpracy przy tworzeniu warstwy dźwiękowej spektaklu zaproszono ludzi niesłyszących. Pomysłodawcy uważają, że teatr internetowy ma szansę stać się przełomowym wydarzeniem w świecie nowych mediów – poligonem, dającym szanse testowania kompleksowych rozwiązań hard i software'owych dla artystów performatywnych. Przepisem na teatr otwarty.
Obecna siedziba neTTheatre – Teatru w Sieci Powiązań mieści się w Teatrze Centralnym Centrum Kultury w Lublinie.
Więcej: www.chorea.com.pl oraz www.nettheatre.pl.
Na zdjęciu: "Odpoczywanie" (fot. Przemek Sieraczyński).
Źródło: dwumiesięcznik gazeta.ngo.pl nr 06(66)2009