Teatr Legislacyjny - przestrzeń do budowania dialogu między społeczeństwem i władzom
Jak jest z zaufaniem wśród Polek i Polaków? Według danych z 2015 r. najmniejszym zaufaniem cieszą się instytucje związane z władzą ustawodawczą oraz wykonawczą. Przeczytaliśmy raporty GUS z 2015 r. i zaczęłyśmy działać! Udało się! Mamy 2017r. i wprowadziłyśmy do Polski Teatr Legislacyjny, a teraz dzielimy się swoim doświadczeniem i refleksjami w publikacji "Początki Teatru Legislacyjnego w Polsce".
Wszystko rozpoczęło się na początku 2016 r. Przeczytałyśmy raport, zrobiłyśmy analizę potrzeb, zebrałyśmy pomysły na projekty i zaczęłyśmy działać! Teatr Legislacyjny - to było narzędzie, które widziałyśmy jako potencjał do budowania dialogu między społeczeństwem a władzą.
Dlaczego Teatr Legislacyjny?
Teatr Legislacyjny ma konstrukcję pozwalającą widzom zmieniać bieg historii bohatera poprzez wchodzenie w jego rolę na scenie. Znosi granicę między sztuką a głosem społecznym, sceną a widownią, aktorami i widzami. Daje przestrzeń do reagowania: tworzenia i próbowania rozwiązań trudnych sytuacji życiowych, buduje poczucie sprawczości i zachęca do refleksji. Widzowie mają szansę wejść w rolę bohatera czy bohaterki i zmienić bieg historii.
Interwencje widowni wywołują dyskusję i omówienie zasad lub przepisów, które mogłyby pomóc rozwiązać problemy, które pojawiły się w trakcie spektaklu lub które mogłyby pomóc doprowadzić niektóre z rozwiązań proponowanych przez widzów w trakcie realizacji. W omówieniu pomysłów ważna jest rola eksperta, który zna aspekty prawne omawianej tematyki - omawia rozwiązania i pomaga je przeformułować na język prawa.
Najpierw nauka
Dzięki otrzymaniu dofinansowaniu w październiku 2016 r. zorganizowałyśmy Festiwal Theatre of The Oppressed, podczas którego 12 osób wzięło udział w 5-dniowym szkoleniu z Teatru Legislacyjnego. Szkolenie prowadził Christoph Leucht z berlińskiej grupy KURINGA. W grupie uczestników i uczestniczek znalazły się osoby z zespołu Stowarzyszenia oraz z innych organizacji znających metodologię Teatr Uciśnionych.
Później działanie
W listopadzie dwie trenerki rozpoczęły pracę z młodzieżą z VII Liceum im.Juliusza Słowackiego w Warszawie nad stworzeniem spektaklu Teatru Legislacyjnego - "Marcelina, lat 16". Główna bohaterka napotykała problemy podczas podejmowania działań lokalnych, sąsiedzkich. Młodzież, której przedstawiany był spektakl proponowała zmiany prawne, które umożliwiają młodym osobom działanie w społeczności lokalnej.
W styczniu zaczęłyśmy ten sam proces w XXI Liceum im.Hugona Kołłątaja. Powstał spektakl "Imponderabilia". Akcja osadzona w szkole i prawach ucznia. Główny bohater – uczeń Mańkowski mierzy się z uciskiem, który go dotyka w systemie szkolnym. Podejmuje różne próby wyjścia z sytuacji. Młodzież również proponuje rozwiązania legislacyjne - są pomysły wybrania Rzecznika Praw Ucznia.
Teraz publikacja!
Przeczytajcie! Kliknijcie tutaj. Znajdziecie w niej proces wprowadzania i adaptacji Teatru Legislacyjnego do polskich warunków, w której trenerki dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniami i wnioskami na temat pracy tą metodą.
Projekt dofinansowany ze środków m.st. Warszawy oraz środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.