Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Powiedzmy „Tak dla kolejowej zakopianki”! - mieszkańcy Podhala apelują o modernizację trasy kolejowej Kraków – Zakopane.
W latach 2007 - 2013 możemy wydać na kolej w Polsce z Funduszu
Spójności 4 mld 760 mln euro. Odpowiednia kwota z tych pieniędzy
powinna być przeznaczona na modernizacje połączenia kolejowego
Kraków – Zakopane, które obecnie jest w tragicznym stanie, a jakość
przewozu oraz czas podróży zniechęca wielu do korzystania z tego
środka lokomocji.
Najwyższy czas, aby Zakopanemu, polskiej zimowej stolicy zapewnić komunikację kolejową, na którą zasługuję. To wstyd i hańba, że w zachodniej Europie nawet podrzędne miasteczka mają lepsze i szybsze połączenia kolejowe do większych metropolii niż miasto, które jest magnesem turystycznym w Polsce i gości rocznie około 3 mln turystów.
W świetle proekologicznej polityki Unii Europejskiej i w imię zasady zrównoważonego rozwoju zmodernizowana trasa kolejowa Kraków – Zakopane byłaby postępową i przyszłościową alternatywą dla poszerzenia Zakopianki i budowy nowych dróg na Podhalu. Ta kolejowa inwestycja przyczyniłaby się do zmniejszenia liczby samochodów oraz korków na zakopiance, ograniczyłaby zanieczyszczenie powietrza spalinami oraz uciążliwą emisją hałasu. Zyskałby człowiek i jego zdrowie, przyroda i krajobraz. Jakość życia na Podhalu zostałaby poprawiona. Koszty zewnętrzne zanieczyszczeń są dla kolei ponad pięciokrotnie mniejsze niż dla ruchu drogowego. Również ze strony ekonomicznej pojawiają się same zalety, gdyż zmodernizowana kolej jest dla obywatela tańsza i bezpieczniejsza niż samochód.
Problemy komunikacyjne na Podhalu nie zostaną rozwiązane, dopóki będzie trwała jednostronna promocja transportu samochodowego i budowanie nowych dróg. Jak dotąd nie stwierdzono, by w jakimkolwiek przypadku autostrada w dłuższym okresie czasu rozwiązała problemy komunikacyjne. Te obserwacje potwierdzają polscy specjaliści: "Istotnym argumentem za budową autostrady jest chęć przeniesienia ruchu tranzytowego (...) jednakże budowa autostrady - poprzez tworzenie lepszych warunków do jazdy samochodem - pobudza ruchliwość (już) jeżdżących samochodów oraz zachęca do zakupu dalszych. W konsekwencji ulice uwolnione z części ruchu, który przeniósł się na autostradę, ponownie wypełniają się ruchem wzbudzonym, a skutkiem tego uciążliwości ruchu nie tylko nie maleją, ale nawet rosną" (Prof. A. Rudnicki, mgr S. Sarna, XLII Konferencja Naukowa Inżynierii Lądowej PAN i Komitetu Nauki PZITB, Krynica, 1996).
Dlatego apeluje do każdej osoby, dla której rozwój i przyszłość Podhala nie jest obojętne, zaczynając od zwykłego mieszkańca po dziennikarza i polityka o ubieganie się o modernizacje trasy kolejowej Kraków – Zakopane i forsowanie tego typu przedsięwzięcia, które musi być dla nas priorytetem. Ten szlak kolejowy miałby kluczowe znaczenie nie tylko dla Podhala, lecz dla całej Małopolski. Powiedzmy „Tak dla kolejowej zakopianki”! To ostatni dzwonek, aby Podhale się przebudziło i zrobiło krok w słuszną stronę! Bądźmy wzorcem i przykładem dla innych regionów w Polsce!
Anna Dzierzęga
Federacja Komitetów Protestacyjnych Skalnego Podhala
Stowarzyszenia Pasterska Kraina
www.buntwdzianiszu.neostrada.pl
annadzierzega.blox.pl
Najwyższy czas, aby Zakopanemu, polskiej zimowej stolicy zapewnić komunikację kolejową, na którą zasługuję. To wstyd i hańba, że w zachodniej Europie nawet podrzędne miasteczka mają lepsze i szybsze połączenia kolejowe do większych metropolii niż miasto, które jest magnesem turystycznym w Polsce i gości rocznie około 3 mln turystów.
W świetle proekologicznej polityki Unii Europejskiej i w imię zasady zrównoważonego rozwoju zmodernizowana trasa kolejowa Kraków – Zakopane byłaby postępową i przyszłościową alternatywą dla poszerzenia Zakopianki i budowy nowych dróg na Podhalu. Ta kolejowa inwestycja przyczyniłaby się do zmniejszenia liczby samochodów oraz korków na zakopiance, ograniczyłaby zanieczyszczenie powietrza spalinami oraz uciążliwą emisją hałasu. Zyskałby człowiek i jego zdrowie, przyroda i krajobraz. Jakość życia na Podhalu zostałaby poprawiona. Koszty zewnętrzne zanieczyszczeń są dla kolei ponad pięciokrotnie mniejsze niż dla ruchu drogowego. Również ze strony ekonomicznej pojawiają się same zalety, gdyż zmodernizowana kolej jest dla obywatela tańsza i bezpieczniejsza niż samochód.
Problemy komunikacyjne na Podhalu nie zostaną rozwiązane, dopóki będzie trwała jednostronna promocja transportu samochodowego i budowanie nowych dróg. Jak dotąd nie stwierdzono, by w jakimkolwiek przypadku autostrada w dłuższym okresie czasu rozwiązała problemy komunikacyjne. Te obserwacje potwierdzają polscy specjaliści: "Istotnym argumentem za budową autostrady jest chęć przeniesienia ruchu tranzytowego (...) jednakże budowa autostrady - poprzez tworzenie lepszych warunków do jazdy samochodem - pobudza ruchliwość (już) jeżdżących samochodów oraz zachęca do zakupu dalszych. W konsekwencji ulice uwolnione z części ruchu, który przeniósł się na autostradę, ponownie wypełniają się ruchem wzbudzonym, a skutkiem tego uciążliwości ruchu nie tylko nie maleją, ale nawet rosną" (Prof. A. Rudnicki, mgr S. Sarna, XLII Konferencja Naukowa Inżynierii Lądowej PAN i Komitetu Nauki PZITB, Krynica, 1996).
Dlatego apeluje do każdej osoby, dla której rozwój i przyszłość Podhala nie jest obojętne, zaczynając od zwykłego mieszkańca po dziennikarza i polityka o ubieganie się o modernizacje trasy kolejowej Kraków – Zakopane i forsowanie tego typu przedsięwzięcia, które musi być dla nas priorytetem. Ten szlak kolejowy miałby kluczowe znaczenie nie tylko dla Podhala, lecz dla całej Małopolski. Powiedzmy „Tak dla kolejowej zakopianki”! To ostatni dzwonek, aby Podhale się przebudziło i zrobiło krok w słuszną stronę! Bądźmy wzorcem i przykładem dla innych regionów w Polsce!
Anna Dzierzęga
Federacja Komitetów Protestacyjnych Skalnego Podhala
Stowarzyszenia Pasterska Kraina
www.buntwdzianiszu.neostrada.pl
annadzierzega.blox.pl
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.