Szkolne kluby europejskie w Adżarii – sieć dla bliższych relacji z Europą
Pomysł zakładania Szkolnych klubów Europejskich w Gruzji pochodzi z Polski i został wsparty środkami z funduszy unijnych. Na przykładzie polskich doświadczeń można przestudiować pozytywną rolę Szkolnych klubów, jaką odegrały one w informowaniu młodych ludzi i pozyskania ich poparcia dla przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Teraz idea Szkolnych klubów przeżywa drugą młodość w Gruzji i cieszy się szerokim zainteresowaniem.
Szkolne kluby europejskie są z założenia platformą wymiany wiedzy na temat UE i zachodniej kultury. Ich misja polega na informowaniu i wyjaśnianiu młodemu pokoleniu różnic kulturowych między raczej indywidualistycznymi kulturami zachodnich społeczeństw, a raczej kolektywistycznymi kulturami wschodnich i może okazać się kluczowa. Bez takiej wiedzy modernizacja i dalsze zacieśnianie relacji między UE a Gruzją może być trudne. W klubach młodzież w wieku szesnastu lat, ciekawa Europy spotyka się po lekcjach w szkole. Quizy z nagrodami, prezentacje, projekcje filmów i inne atrakcje, jak na przykład spotkania z gośćmi z zagranicy to najczęstsze formy aktywności. Pierwszym testem dla klubów był ubiegłoroczny Festiwal europejski w Batumi, gdzie pierwsze osiągnięcia zostały zaprezentowane szerszej publiczności w tym gościom z Europy - również sponsorom. Niektóre z klubów zostały wtedy uroczyście otwarte.
Szkolne kluby mają wiele zalet. Po pierwsze wypełniają nastolatkom wolny czas i pokazują, że w szkole po lekcjach mogą dziać się ciekawe rzeczy. Po drugie, spotkania w tych klubach, gdzie liderami klubów są obcokrajowcy, mogą być przeprowadzane w języku angielskim, co dodatkowo pomoże w nauce tego języka.
Wydaje się, że perspektywy dla anglojęzycznych klubów są jak najlepsze. Mają one możliwość uczestniczenia w wymianach młodzieży w Akcji 3 Programu Młodzież w Działaniu, finansowanego przez Komisję Europejską. Są również zachęcane do nawiązywania kontaktów z klubami w Polsce. Kluby mają również potencjał sieci i w warunkach silnego przywództwa i dobrej koordynacji mogą podejmować wspólne akcje. Do interesujących tematów jakie mogą być przez nie podejmowane zaliczyć można: świadomość i wyzwania ekologiczne czy krótkie przewodniki dla zagranicznych turystów, które można później rozpowszechnić za granicą.
Oczywiście istnieje wiele wyzwań, którym kluby będą musiały sprostać w przyszłości. Warto zastanowić się nad środkami, które będą motywowały do stałej w nich działalności. Nie mniej ważne są osobowości liderów. Najlepiej jeśli w nowo otwieranych klubach będą to asertywni obcokrajowcy.
Członkostwo w klubach powinno pozostawać otwarte dla wszystkich chętnych i powinno być kwestią wolnego wyboru. Klub to spotkanie po lekcjach dla tych, którzy chcą. Nie ma więc potrzeby szczegółowego kontrolowania jego działalności. Oczywiście dyrekcja powinna być informowana o wszystkim co dziej się w szkole. Jedynie w warunkach względnej niezależności od utartych szkolnych schematów mogą kształtować się umiejętności wychodzenia z własną inicjatywą i samorządności. Nie należy tu jednak liczyć na szybki sukces. Warto poczekać bo atrakcyjność i zaangażowanie wespół z dobrym przywództwem i jakością wymagają czasu.
Źródło: inf. nadesłana