Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
Jeżeli w Waszej organizacji chcecie zainstalować nowszą wersję oprogramowania, wdrożyć nowe narzędzie lub wprowadzić inne zasady korzystania z nowości technologicznych, koniecznie przeczytajcie ten artykuł.
W ciągu ostatnich trzech lat ponad 35 000 pracowników i wolontariuszy organizacji pozarządowych oraz bibliotek wzięło udział w webinariach przygotowanych przez TechSoup. Bazując na naszym doświadczeniu przedstawiamy kilka najważniejszych wskazówek, które z pewnością pomogą niemal każdej organizacji we wdrażaniu nowych narzędzi technologicznych do Waszej pracy:
Reklama
1. Zrób to. Niezależnie od tego, czy chcesz zainstalować nowszą wersję oprogramowania, wdrożyć nowe narzędzie lub wprowadzić inne zasady korzystania z nowości technologicznych, zawsze uwzględnij w swoich planach szkolenia. Jest to nieodłączny element wszystkich planów i projektów związanych z technologiami. To, co dla Ciebie może wydawać się intuicyjne, praktyczne czy też ekscytujące, nowym użytkowników może wydawać się skomplikowane, przytłaczające i zbędne.
2. Określ, czego inni mają się nauczyć. Dokładnie opisz wiedzę i umiejętności, które według Ciebie pracowniczki/cy nabędą w trakcie szkolenia. To Twoje cele szkoleniowe. W ten sposób uczestnicy wiedzą, czego mogą po takim szkoleniu oczekiwać, a Ty jesteś w stanie potem lepiej ocenić, czy szkolenie można zaliczyć do udanych czy też nie.
Cele szkoleniowe nie muszą być nadzwyczaj szczegółowe. Wystarczy wypisać kilka głównych punktów. Przykładowo, przygotowując ostatnio szkolenie z programu Adobe InDesign, jako cel wybraliśmy zrozumienie przez uczestników funkcji tego programu oraz nabycie umiejętności korzystania z pięciu najczęściej używanych narzędzi znajdujących się w pasku narzędzi.
Ważną kwestią jest także przygotowanie krótkiego przeglądu oraz oceny tego, co członkowie zespołu już wiedzą o danym programie lub procesie. Odpowiedzi na te pytania umożliwią Ci skupienie się na tematach oraz zachowaniach i postawach użytkowników, o których należy wspomnieć w trakcie szkolenia.
3. Zastosuj najlepsze praktyki szkoleniowe. Aby przyswoić wiedzę, osoby dorosłe w szczególny sposób potrzebują ciągłej motywacji, możliwości powiązania nowych tematów z tym, co już wiedzą, oraz nauki bazującej na różnych metodach, włączając w to wykorzystanie nagrań, obrazów, jak również naukę poprzez praktykę.
4. Bądź przyjazny.
„Dobre szkolenie z zakresu technologii w mniejszym stopniu porusza kwestie czysto techniczne, a bardziej skupia się na takich umiejętnościach jak cierpliwość, umiejętność słuchania, entuzjazm oraz empatia względem uczestników zmagających się z nowymi technologiami”.
Technologia potrafi być onieśmielająca. Przyjazne i otwarte środowisko zachęca ludzi do zadawania pytań także w sytuacji, kiedy czegoś nie wiedzą. Dzięki temu nie czują się nieswojo, gdy nie znają na nie odpowiedzi. Atmosfera podczas szkolenia w dużej mierze zależy od Ciebie. Bądź otwarty na pytania/wyzwania związane z treścią oraz proponowanymi czynnościami.
5. Ucz przez zabawę. Technologia potrafi być równie ważna, co nudna. Pomyśl, w jaki sposób sprawić, aby tematy technologiczne były bardziej zabawne: wykorzystanie zabawnych grafik lub śmiesznego klipu podczas prezentacji może być bardzo pomocne.
Pokaż także uczestnikom szkolenia, że ty również musiałeś/musiałaś się tego wszystkiego nauczyć (może ich to odrobinę pocieszyć). Co ciekawe, badania pokazują, że osoby dorosłe preferują rozwój horyzontalny i są bardziej otwarte na uczenie się od swoich rówieśników lub znajomych.
6. Pokazuj prawdziwe przykłady. Nie skupiaj się jedynie na omówieniu cech, funkcjonalności, czy wykonaniu krok po kroku ustalonego zadania szkoleniowego. Przedstaw te cechy i funkcjonalności w powiązaniu z codziennymi zadaniami zespołu. Pokaż innym, w jaki sposób technologia może zrewolucjonizować ich pracę.
Nowe technologie wkraczają w nasze życie wraz z zestawem nowego słownictwa, dlatego warto także zdefiniować nowe terminy, zwroty oraz akronimy. Połącz te nowe idee i terminy z pojęciami znanymi uczestnikom z ich codziennej pracy. Członkowie zespołu będą czuli się o wiele swobodniej z nowym materiałem jeżeli będą mieli możliwość łączenia tego, co chcesz im przekazać z tym, co już wiedzą.
7. Zaplanuj czas na ćwiczenia. Bloki wiedzowe przeplataj praktycznymi ćwiczeniami. Unikaj długich sesji, podczas których uczestnicy jedynie pasywnie siedzą. To właśnie ćwiczenia i powtórki pomagają w tworzeniu połączeń neuronowych w mózgu, dzięki czemu później uczestnicy szkolenia będą w stanie przełożyć zdobytą wiedzę teoretyczną i wykorzystać ją w praktyce.
8. Przygotuj handouty i dokumenty. Nie ma co się oszukiwać – większość z nas wychodząc ze szkolenia jest pełna podekscytowania i entuzjazmu, żeby wdrożyć to, czego się nauczyła, ale na przeszkodzie zazwyczaj staje nam szara codzienność. Badania pokazują, że większość z nas w przeciągu zaledwie trzech miesięcy zapomina zdobyte informacje, jeżeli nie wykorzysta ich w tym czasie w praktyce. Oznacza to, że tworzenie handoutów i notowanie najważniejszych punktów, działań i czynności jest tym bardziej istotne jeżeli chcesz, aby uczestnicy szkolenia później je wykorzystali.
9. Podziel materiał na mniejsze części. Każdy z nas był kiedyś na napakowanym 6-godzinnym szkoleniu, gdzie po pierwszej godzinie nasz umysł błogo odpływał do innego wymiaru. Pamiętaj: słuchacze są skoncentrowaniu tylko przez krótkie okresy czasu, dlatego tak ważne jest, aby zaplanować krótkie przeplatające się ze sobą bloki teoretyczne oraz praktyczne. Na przykład: wyświetl krótki trzyminutowy lub pięciominutowy filmik, a następnie przeznacz dwie minuty na dyskusję o najważniejszych elementach tego filmiku lub też pięć minut na pracę w grupach.
10. Pamiętaj o informacji zwrotnej oraz ewaluacji po szkoleniu. Cele szkoleniowe, o których pisaliśmy w punkcie drugim pomogą Ci zmierzyć, czego uczestnicy zdołali się nauczyć – czy to w kwestii wiedzy teoretycznej, czy też ich podejścia i zachowania. Po szkoleniu poproś uczestników o wypełnienie ankiety lub pokazanie, że opanowali umiejętności określone w Twoich celach szkoleniowych.
11. Nie jesteście zdani tylko na siebie. Wykorzystuj różne metody nauki – także te dostępne w sieci. Dzięki narzędziom online będziecie mogli dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców, śledząc jednocześnie ich postępy i tworząc harmonogram szkolenia, do którego cały zespół będzie miał łatwy dostęp.
Powodzenia i dobrej zabawy!
Jeśli Wasza organizacja poszukuje taniego oprogramowania lub sprzętu IT, sprawdźcie program dotacji dla III sektora dostępny w TechSoup Polska.
Artykuł został opublikowany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.