Podmioty społeczne w Polsce coraz częściej stają się rzetelnym partnerem władz publicznych. Nie ulega jednak wątpliwości, że już na etapie powstawania, potrzebują dużego wsparcia. Rolę opiekuna i pomocnika nie odgrywają tylko i wyłącznie administracja publiczna, ale również Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej.
Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy jest jedną z organizacji prowadzących Centrum Ekonomii Społecznej, mającą w swojej ofercie bardzo szeroką gamę szkoleń dla OWES. W ramach Projektu „Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej” przeprowadzono badania potrzeb szkoleniowych Ośrodków Wsparcia. Na podstawie otrzymanych wyników Związek przygotował kompleksową ofertę szkoleniową na rok bieżący. Ich tematyka obejmować będzie wiedzę z zakresu m.in. uwarunkowań prawnych, prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw społecznych, zarządzania marką oraz pracy z osobami w trudnej sytuacji życiowej. Wszystkie szkolenia przeznaczone są dla osób pracujących w instytucjach aktywizujących osoby bezrobotne lub zagrożone wykluczaniem społecznym. OWESy prowadzone przez organizację pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego mają czasami problem z przekazywaniem wiedzy biznesowej. Wynika to z faktu, że osoby pracujące w takich OWESach, często nie mają doświadczenia w kierowaniu działalnością gospodarczą. Muszą zatem nauczyć się od podstaw jak skutecznie pomagać ludziom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji życiowej – tłumaczy Tadeusz Durczok, doradca w rozwoju projektów biznesowych i unijnych.
Jak wypracować wysoki poziom świadczonych usług?
Ostatnie szkolenie odbyło się w Szczecinie w dniach 25-27 marca 2013 roku. Dotyczyło uwarunkowań prawnych w działalności podmiotów ekonomii społecznej. Bardzo mało osób zdaje sobie sprawę, że przedsiębiorstwa społeczne są prawnie, podatkowo i rachunkowo bardzo skomplikowane. Osoby tworzące organizacje pozarządowe to społecznicy, jednak organizacje te, bez wsparcia w ramach szkoleń i usług doradczych, nie są w stanie funkcjonować na rynku zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zatem, uzyskanie wiedzy z tego zakresu jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej – wyjaśnia Justyna Bartosiewicz, trenerka i doradca z zakresu aspektów prawnych, prawa podatkowego i rachunkowości organizacji pozarządowych. Uczestnicy szkolenia i doradztwa poznają m.in. podobieństwa i różnice w prowadzeniu stowarzyszeń, fundacji, spółdzielni socjalnych, formy prowadzonych przez NGO działalności nieodpłatnej, odpłatnej i gospodarczej, jak powinna przebiegać rejestracja działalności gospodarczej, w jaki sposób wprowadzić zmiany w KRS, a w końcu, w jaki sposób ukształtowane jest prawo podatkowe w przypadku organizacji pozarządowych. Warsztaty mają pomóc uczestnikom w zrozumieniu przepisów prawnych, a ich nieznajomość jest powodem wielu konsekwencji prawnych, w tym finansowych. Bez takich szkoleń, podmioty ekonomii społecznej będą funkcjonowały, ale czy dobrze? Tego już nie wiem, a przecież chodzi o ich skuteczność. Szkolenia bardzo nam pomogły, szczególnie, że tworzymy nowe spółdzielnie socjalne, w tym momencie mamy trzy zarejestrowane, a do końca roku będzie ich aż osiem – mówi Ryszard Nosowicz, Prezes Zarządu Fundacji Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach.
Funkcjonowanie i zarządzanie marką przedsiębiorstw społecznych
Pozostałe szkolenia dotyczyć będą m.in. sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa społecznego na rynku. Doradcy OWES zostaną przygotowani do wsparcia podmiotów ekonomii społecznej w podejmowaniu działań związanych z rozwojem i wdrażaniem planu naprawczego firmy. Uczestnicy zdobędą wiedzę z zakresu pozyskania i utrzymania klienta, zarządzania projektami biznesowymi oraz co zrobić w przypadku ogłoszenia upadłości. Jak bardzo ważne jest zarządzanie marką przedsiębiorstwa społecznego? Na to pytanie uzyskają odpowiedź uczestnicy szkolenia, które odbędzie się 24-26 kwietnia w Gdańsku. Będę chciała odczarować mit myślenia o budowaniu marki jako narzędziu przeznaczonym tylko dla „dużych” przedsiębiorstw, szkolenie jest warsztatową formą pogłębiającą wiedzę z zakresu kreowania marki przedsiębiorstwa i produktu. Uczestnicy w jego ramach, krok po kroku, nabędą umiejętności budowania kompleksowej strategii marki – tłumaczy Katarzyna Zych, trenerka z zakresu public relations i marketingu. Forma szkolenia opierać się będzie na symulacji, uwzględniającej różne czynniki otoczenia rynkowego oraz case studies wybranych brandów. Uczestnicy dowiedzą się, co stanowi o sile marki, udoskonalą w praktyce sztukę jej budowania, będącą jednym z kluczowych czynników sukcesu spółdzielni socjalnej na rynku.
Na szkoleniu się nie kończy
Uczestnicy szkolenia mają możliwość skorzystania z konsultacji i wsparcia ze strony ekspertów. Doradztwo jest dopasowane do indywidualnych potrzeb uczestników, którzy uzyskują odpowiedź na nurtujące ich pytania. Brałem udział w szkoleniu dotyczącym trudnych sytuacji w Ośrodku Wsparcia. Potrzebowałem pomocy z zakresu motywacji pracowników w sytuacji gdy ten się „wypali”. Szkolenia są skierowane do ogółu uczestników, a trener nie ma możliwości poświęcić się jednej osobie. Na szczęście mogłem skorzystać z doradztwa indywidualnego bezpośrednio po zakończeniu szkolenia – mówi Maciej Lubaś ze Stowarzyszenia na Rzecz Integracji Społecznej „Modrzew”. Doradztwo jest bezpłatne dla odbiorców Projektu, wystarczy przesłać formularz zgłoszeniowy do Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy, który odpowiada za realizację tego działania na terenie całego kraju.
Pobierz
-
20130405091400_IP_SZKOLENIA_DLA_OWES_ZLSP_4042013.doc
doc ・141.31 kB
Źródło: Informacja nadesłana