W czerwcu zakończył się projekt pt. „Szkoła Liderów Tolerancji” realizowany przez Stowarzyszenie Civitas w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w Dąbrowie Górniczej.
Szkoła Liderów Tolerancji to wielka przygoda edukacyjna, w która wyruszyli na początku roku szkolnego uczniowie sześciu dąbrowskich szkół: I Liceum Ogólnokształcące, Zespołu Szkół Ekonomicznych, IV Liceum Ogólnokształcące, Gimnazjum nr 10, Gimnazjum nr 3, Gimnazjum nr 8. Poprzez cykl specjalnie przygotowanych warsztatów trenerki Stowarzyszenia: Alicja Kowalska i Michalina Lulek starały się pokazać młodym ludziom czym naprawdę jest tolerancja, która pozwala akceptować odmienności i mówić „nie” dyskryminacji i uprzedzeniom. Każdy warsztat był dla uczniów osobnym wydarzeniem, w trakcie którego odkrywali siebie i otaczający ich świat. Uczestnicy poznali wiele ciekawych faktów dotyczących ludzi żyjących obok nas ale często marginalizowanych z powodu niewiedzy, funkcjonujących stereotypów i uprzedzeń , które prowadzą najczęściej do dyskryminacji. Zdobyli wiadomości o życiu ludzi w innych kulturach, wyznających różną religię i zwyczaje. Poznawali więc m.in. kulturę Romów, Czeczenów. Puszczali wodze fantazji, wymyślając historię życia np. chłopca z Sudanu , dziewczynki z Afganistanu, dzieci z Tybetu. Na podstawie wcześnie zdobytych informacji o historii i warunkach życia w tych regionach, mieli okazję na chwilę przenieść się do egzotycznych miejsc, gdzie często trwa wojna, gdzie łamane są prawa człowieka. Doświadczali w ten sposób rzeczywistości często odległej od tej , która znają na co dzień i poczucia empatii z ludźmi tam żyjącymi.
Przyszli liderzy tolerancji dowiedzieli się też więcej o problemie bezdomności , o osobach niepełnosprawnych i chorych, o ludziach którzy mimo różnych dysfunkcji mogą i maja prawo żyć godnie. Uczniowie poznali także zasady skutecznej komunikacji, a więc jak mówić żeby ich słuchano i jak słuchać , żeby usłyszeć i zrozumieć. Trenerzy podczas przygotowanych ćwiczeń pokazywali, że mimo istniejących różnic miedzy ludźmi, na każdy temat można otwarcie dyskutować , zamiast kłócić się i reagować agresją. Można i należy otwarcie głosić swoje poglądy, szanując jednocześnie poglądy innych, mimo że są odmienne od naszych, a czasami całkowicie sprzeczne.
Założeniem programu było, aby przyszli liderzy tolerancji dostrzegli zalety w istniejącej wśród ludzi różnorodności i zdobyli przekonanie, iż dzięki temu ,że obok nas żyją ludzie o różnym kolorze skóry, obyczajach , religiach, wierzeniach, poglądach , świat jest po prostu ciekawszy. Warsztaty dawały uczestnikom jednocześnie wiedzę umożliwiającą w przyszłości podejmowania działań na rzecz potrzebujących – tych w naszym najbliższym otoczeniu oraz tych żyjących w odległych częściach świata. Na zakończenie projektu , uczniowie-absolwenci Szkoły Liderów Tolerancji, przy wsparciu trenerów, podjęli akcję stworzenia fotograficznego katalogu barier architektonicznych uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym dostęp do miejsc użyteczności publicznej w mieście. Katalog ten zostanie przekazany władzom samorządowym
W projekt zaangażowani zostali także nauczyciele. Specjalnie dla nich przygotowany został pakiet scenariuszy zajęć dotyczących praw człowieka i problemów związanych z nietolerancją społeczną. Podczas dwóch konferencji trenerzy przeprowadzili pokazowe warsztaty, podczas których uczestnikami przygotowanych ćwiczeń byli nauczyciele. W ten sposób autorzy programu chcieli zainspirować pedagogów do włączania treści związanych z tematyką tolerancji i ochroną praw człowieka do systemowych działań edukacyjnych, a także wywołać dyskusję nad koniecznością pracy z młodzieżą właśnie w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji.
Autorzy programu są przekonani, że potrzebna jest mozolna praca z młodzieżą w celu budowania postaw tolerancji, szacunku i wspomagania ludzi zagrożonych wykluczeniem społecznym. Stowarzyszenie Civitas będzie podejmować kolejne działania, przygotowujące młodych ludzi do roli liderów społeczeństwa obywatelskiego, którzy m.in. rozpoznają i potrafią zapobiegać ksenofobii, rasizmowi i innym uprzedzeniom, rozumieją otaczający ich świat oraz współzależności łączące nasz kraj i Europę z innymi częściami globu. Zgodnie z tezą głoszoną przez Nelsona Mandelę, że to właśnie edukacja jest najpotężniejszą bronią w walce o zmianę kształtu naszego świata.
Program został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Źródło: Michalina Lulek, Alicja Kowalska