Szkoła i biblioteka publiczna to nie organizacje pożytku publicznego
Konstatacja zawarta w tytule wydaje się oczywista, ale wielu podatników nie jest o tym do końca przekonanych. Jeszcze w zeszłym roku urząd Skarbowy w Łęcznej wydał opinię (interpretacja nr DM-423/3/04), w której jednoznacznie stwierdzono, że darowizna na rzecz szkoły publicznej, która nie posiada wpisu do KRS jako organizacja pożytku publicznego, ale spełnia cele oświatowe i edukacyjne nie podlega odliczeniu od dochodu osób prawnych na podstawie art. 18 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych.
Do organu podatkowego z zapytaniem zwróciła się jedna z instytucji.
Urząd podkreślił, że obecnym stanie prawnym najważniejsze jest to, aby darowizna przeznaczona była:
na cele społecznie użyteczne określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność
pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie. Obszar zadań publicznych,
o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego obejmuje zadania m.in. w zakresie
nauki, edukacji, oświaty i wychowania jednak szkoła publiczna nie jest organizacją pożytku
publicznego, ale jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach
publicznych.
Wcześniej rzeczywiście istniała taka możliwość, ale zniknęła na wraz z
przyjęciem ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych oraz niektórych innych ustaw. Zmieniony został wówczas art. 18 ustawy z dnia 15 lutego
1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Obecnie stanowi on, że: podstawą opodatkowania jest
dochód ustalony po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa
w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań
publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o
którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1.
Przy tej okazji warto przypomnieć inną podobną opinię, ale dotyczącą podatników będących osobami
fizycznymi. Na początku tego roku Izba Skarbowa w Poznaniu odpowiedziała na pytanie dotyczące
możliwości odliczenia darowizny przekazanej na rzecz Biblioteki Publicznej przez osobę fizyczną. W
informacji (informacja nr BD-F/415-9/05) wydanej przez ten organ podatkowy stwierdzono, że zgodnie
z art.26 ust.1 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w
brzmieniu obowiązującym w 2004 r., podstawę obliczenia podatku stanowi dochód (…), po odliczeniu
kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego,
organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie,
realizującym te cele. Biblioteka Publiczna, podobnie jak szkoła publiczna jest jednostką sektora
finansów publicznych.
Kuszący wydaje się wniosek, że najlepiej byłoby, gdyby w tej sytuacji wszystkie szkoły i biblioteki
przekształciły się w organizacje pozarządowe i uzyskały status pożytku publicznego.