Eurostat czyli Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich opublikował raport na temat stanu edukacji w Unii Europejskiej "Podstawowe dane na temat edukacji w Europie 2005" / "Key Data on Education in Europe 2005". Jest to już szósta z kolei publikacja tego typu zawierająca również informacje na temat Polski. Raport może być bardzo przydatny dla wszystkich osób i organów zarządzających oświatą, dyrektorów szkół, nauczycieli, instytucji i organizacji działających w sferze edukacji czy też osób szukających informacji na temat europejskich systemów oświatowych.
Ten bardzo obszerny dokument
(blisko 400 stron) charakteryzuje się doskonałym zestawieniem
danych zarówno ilościowym, jak i jakościowym opisującym
funkcjonowanie europejskich systemów edukacyjnych. W raporcie
znajduje się panorama systemów oświatowych z 30 krajów Europy. W
prowadzonych badaniach autorzy stosowali 153 różne wskaźniki
rozmieszczone w 6 rozdziałach tematycznych. Publikacja zawiera
między innymi:
-
dane dotyczące ogólnej sytuacji oświaty w poszczególnych krajach w tym dane demograficzne,
-
ilość osób uczestniczących na wszystkich etapach skolaryzacji,
-
wskaźniki dotyczące uzyskiwanych dyplomów,
-
informacje o zasobach ludzkich i finansowych.
Raport przedstawia również opis
struktury organizacyjnej systemów edukacji w poszczególnych
krajach, a zwłaszcza poziom podejmowania decyzji, stopień autonomii
szkół i procedury oceny jakości nauczania. Cały rozdział poświęcony
jest czasowi nauczania, danym dotyczących uczniów i sposobom ich
oceny.
Każdy temat jest omówiony na bazie
narzędzi opracowanych przez Eurydice (Europejska Sieć Informacji o
Edukacji powstała w 1980 roku na mocy Rezolucji o współpracy w
dziedzinie edukacji przyjętej przez Radę Wspólnot Europejskich).
Dane te są uzupełnione przez dodatkowe informacje pochodzące z
zasobów Eurostatu.
Publikacja wzbogacona jest także o
wybrane wyniki badań międzynarodowych PISA 2000 i 2003
(Międzynarodowego Programu Oceny Uczniów - przygotowanego przez
Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - OECD) i PIRLS 2001,
czyli Międzynarodowego Badania Postępów w Rozumieniu Czytanego
Tekstu.
Źródło: Komisja Europejska