Od początku 2007 roku już kilkakrotnie pisaliśmy o wytycznych ministerstwa rozwoju regionalnego, które uszczegółowiają i wyjaśniają sprawy dotyczące różnych obszarów realizacji programów. Prawo do ich wydawania daje ministrowi art. 35 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006.
Celem wytycznych jest zapewnienie zgodności
sposobu wdrażania programów operacyjnych z prawem Unii
Europejskiej, spełnienie wymagań określanych przez Komisję
Europejską oraz zapewnienie jednolitości zasad wdrażania programów
operacyjnych. Cały system wdrażania będzie koordynowany przy pomocy
wytycznych.
Tymczasem Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych Lewiatan alarmuje, że decyzje wydane na podstawie
wytycznych resortu rozwoju i dotyczące funduszy unijnych mogą
okazać się nielegalne. Z inicjatywy PKPP Lewiatan, w październiku
2006 r., powstał przy rzeczniku praw obywatelskich zespół, który ma
ocenić, które z regulacji dotyczących rozdziału unijnych dotacji
wymagają rozporządzeń.
Intencje ministerstwa były jasne: wytyczne mają
zapobiec nadmiernemu zbiurokratyzowaniu, a nawet paraliżowi systemu
wdrażania, co miała miejsce w przypadku systemu wdrażania programów
NPR 2004-2006. W przypadku nietrafionych rozwiązań na zmianę
przepisów trzeba bowiem czekać nawet pół roku.
Jednak wytyczne nie są aktem prawnym, nie mają
mocy prawnej. Jest to rodzaj zalecenia, sugestii jak realizować
zadania wynikające z ustawy.
Jeszcze w lipcu rzecznik praw obywatelskich
skieruje do minister rozwoju regionalnego zapytanie o legalność
wytycznych. Jeśli okaże się to konieczne, będzie wnioskował o
przygotowanie rozporządzeń. Kolejna nowelizacja ustawy o polityce
rozwoju i wydanie rozporządzeń opóźniłoby wdrażanie funduszy
unijnych o co najmniej o pół roku.
PKPP Lewiatan stoi na stanowisku, że decyzje
wydane na podstawie wytycznych resortu rozwoju i dotyczące funduszy
unijnych mogą okazać się nielegalne.
Źródło: prasa ogólnopolska, inf. wł.
Źródło: prasa ogólnopolska, inf. wł.