Edukacja w Singapurze jest uważana za jedną z najlepszych na świecie. Ten system jest często prezentowany jako przykład skutecznego kształcenia, który koncentruje się na wysokiej jakości nauczania i wykształceniu kompetentnych uczniów, przygotowanych do wyzwań przyszłości. Kluczem do sukcesu tego systemu jest organizacja systemu szkolnictwa, wyspecjalizowany program nauczania, a także kultura nauki i dyscypliny zakorzeniona w społeczeństwie.
System edukacji w Singapurze
System edukacyjny Singapuru jest podzielony na kilka etapów.
Edukacja przedszkolna
Trwa od 3 do 6 lat, nie jest obowiązkowa, ale cieszy się dużą popularnością. Celem przedszkoli jest rozwój umiejętności społecznych i podstawowej wiedzy.
Szkoła podstawowa
Trwa sześć lat i jest obowiązkowa dla wszystkich dzieci. Dzieli się na dwa poziomy – niższy (od pierwszej do czwartej klasy) i wyższy (piąta i szósta klasa). Uczniowie są przygotowywani do egzaminu kończącego edukację podstawową (Primary School Leaving Examination, PSLE), który decyduje o ich dalszej ścieżce edukacyjnej.
Edukacja na poziomie średnim
Po zdaniu PSLE uczniowie trafiają do jednej z trzech ścieżek Express, Normal (Academic) lub Normal (Technical), co pozwala na dopasowanie edukacji do ich potrzeb i wyników. Edukacja średnia kończy się egzaminem GCE O-Level (dla uczniów ścieżki Express i Normal) lub N-Level (dla uczniów ścieżki technicznej).
Uczniowie, którzy osiągają dobre wyniki mogą kontynuować naukę w junior college (JC), czyli odpowiedniku liceum, lub w politechnice. Junior college trwa dwa lata i przygotowuje uczniów do egzaminu GCE A-Level, który jest niezbędny do aplikacji na uczelnie wyższe.
Edukacja wyższa
Singapur oferuje szerokie możliwości na poziomie uniwersyteckim i politechnicznym. Kraj posiada renomowane uniwersytety, takie jak National University of Singapore (NUS) i Nanyang Technological University (NTU), które zajmują wysokie pozycje w międzynarodowych zestawieniach.
System edukacji
Wysoki poziom nauczania
Nauczyciele w Singapurze przechodzą szczegółową selekcję i intensywne szkolenia, które mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale także umiejętność angażowania uczniów w procesie nauki. Również ich status społeczny i wynagrodzenie są wysokie, co przyciąga do zawodu najlepszych kandydatów.
Podejście do przedmiotów ścisłych
Singapur jest znany z nacisku na naukę matematyki i nauk ścisłych. Program nauczania tych przedmiotów jest bardzo szczegółowy i stawia na zrozumienie podstawowych zasad, które uczniowie mogą później rozwijać na wyższych poziomach edukacji.
Wczesne wybór specjalizacji edukacji
System singapurski opiera się na idei wczesnej specjalizacji, co oznacza, że już od poziomu szkoły podstawowej uczniowie są oceniani i kierowani na różne ścieżki edukacyjne w zależności od ich wyników i potrzeb.
Dyscyplina wśród uczniów
Singapurczycy wierzą, że konkurencja motywuje do nauki. System edukacyjny, oparty na testach i ocenach, wymaga od uczniów zaangażowania, a presja wyników jest bardzo wysoka. Dzieci od najmłodszych lat uczone są odpowiedzialności za swoją edukację i przyzwyczajają się do samodyscypliny.
Wyzwania systemu edukacyjnego
Pomimo, osiągnięć, singapurski system edukacyjny nie jest pozbawiony wyzwań. Nadmierna konkurencja i presja mogą prowadzić do problemów ze zdrowiem psychicznym uczniów. Rosnąca świadomość tego problemu doprowadziła do wprowadzenia programów na rzecz wsparcia emocjonalnego w szkołach. Innym wyzwaniem jest potrzeba dostosowania programu do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Singapur wprowadza reformy edukacyjne, aby rozwijać umiejętności przydatne w gospodarce opartej na wiedzy i tym samym zwiększać szanse na uzyskanie stabilnego zatrudnienia na rynku pracy.
Podsumowanie
System edukacji w Singapurze jest przykładem zaawansowanego, wymagającego i bardzo efektywnego modelu. Jego cechy – dyscyplina, wysoki poziom nauczania oraz konkurencyjność – zapewniają uczniom dobre przygotowanie do wymagań rynku pracy. Jednocześnie Singapur stara się uwzględnić potrzeby zdrowotne uczniów i studentów.
Adam Przybylski – absolwent politologii i filologii germańskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Ukończył również studia z zakresu administracji elektronicznej i zaawansowanych technologii informatycznych. Współpracuje z Warmińsko-Mazurskim Sejmikiem Osób z Niepełnosprawnościami w zakresie wyrównywania szans osób z niepełnosprawnościami. Publikuje artykuły o problemach osób z niepełnosprawnościami. Pracownik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego. Organizował konferencje o projektowaniu uniwersalnym i warsztaty z zakresu funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzrokową.