Jedno dziecko, jeden nauczyciel, jeden długopis, jedno książka może zmienić świat twierdzi Madala Yousafzai, które walczy o prawa młodych dziewcząt. Edukacja jest podwaliną współczesnego społeczeństwa. Ma ona wpływ na kształtowanie mentalności przyszłych pokoleń.
Charakterystyka niemieckiego systemu edukacji
Wśród różnych systemów edukacji niemiecki ma najlepszą reputację na świecie. Charakteryzuje się on na kształceniu wczesnoszkolnym. Wprowadza on również obszerne treści wiedzy o kulturze. Warto zauważyć, że niemieccy uczniowie Ii studenci osiągają bardzo dobre wyniki w nauce. Ich osiągnięcia są zachętą dla tysięcy studentów, którzy każdego roku przejeżdżają tutaj, aby zdobyć niezbędne umiejętności na tynku pracy. Po studiach rozpoczynają oni karierę w wielu branżach.
W tym miejscu warto zaprezentować czynniki, które wpływają na poziom systemu edukacji u naszych zachodnich sąsiadów.
Rozwiązania w niemieckim systemie edukacyjnym
System kształcenia w Niemczech opiera się na czterech filarach edukacji na poziomie podstawowym, średnim, uniwersyteckim oraz kształceniu ustawicznym. Edukacja wczesnoszkolna obejmuje dzieci w wieku od 0 do 6 lat i jest fakultatywna. Edukacja przedszkolna skupia się na komunikacji, pisaniu, rozwoju społecznym i rozwoju wartości oraz sztukach pięknych dla dzieci powyżej dwóch lat. Celem tej edukacji jest zapoznanie uczniów z codziennymi czynnościami, gdy przygotowują się do życia w społeczeństwie.
Edukacja w szkole podstawowej
Edukacja podstawowa jest zapewniona dla uczniów w wieku od siedmiu do dziesięciu lat i koncentruje się na budowaniu podstawowych umiejętności życiowych u dzieci wraz z wprowadzaniem przedmiotów fakultatywnych.
Szkolnictwo na poziomie średnim
Szkolnictwo średnie w Republice Federalnej Niemiec składa się z dwóch poziomów: gimnazjalnego i średniego drugiego stopnia. Edukacja gimnazjalna jest przeznaczona dla dzieci w wieku od dziesięciu do piętnastu lat i stanowi przygotowanie do klas ponadgimnazjalnych ze szczególnym naciskiem na przekazanie elementarnej wiedzy i określenie możliwości uczniów. Do szkół średniego i drugiego stopnia, uczęszczają dzieci w wieku od szesnastu do osiemnastu lat. W jej ramach prezentuje się im bardziej złożone zagadnienia , ponieważ przygotowuje się uczniów do kształcenia uniwersyteckiego lub szkolenia zawodowego.
Szkolnictwo na poziomie uniwersyteckim
Szkolnictwo wyższe to system szkolnictwa wyższego w Niemczech, w ramach którego można studiować na uniwersytetach o różnych profilach, co może umożliwia znalezienia zawodu w interesującej dziedzinie. Ten etap edukacji koncentruje się na rozwoju umiejętności w ramach specjalizacji, który przygotowuje do kariery w wielu obszarach. Kształcenie ustawiczne jest przeznaczone dla osób dorosłych, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje w ramach rozwoju lub zmiany kariery.
Program nauczania w niemieckim systemie edukacji koncentruje się na innowacjach i badaniach oraz stwarza możliwości rozwoju umiejętności. Kraj ten oferuje studentom wyjątkowe możliwości badawcze, a nawet nawiązał współpracę z kilkoma organizacjami w celu wspierania badań zorientowanych na zastosowania. Atrakcyjnym elementem niemieckiego systemu edukacji jest niskie czesne.
Dostępność edukacji
Edukacja w Niemczech jest bezpłatna we wszystkich szkołach publicznych i uniwersytetach, podczas gdy uniwersytety prywatne pobierają jedynie niewielką kwotę czesnego w porównaniu z innymi krajami. Dzięki temu edukacja jest bardziej dostępna dla różnych grup społecznych.
Podsumowanie
Niemiecki system edukacji jest wzorem do naśladowania dla krajów, które dążą do stworzenia wszechstronnego, integracyjnego i zorientowanego na innowacje systemu edukacji, który przygotowuje uczniów i studentów do sukcesów i rozwoju umiejętności, które są niezbędne na rynku pracy.
Adam Przybylski – absolwent politologii i filologii germańskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Ukończył również studia z zakresu administracji elektronicznej i zaawansowanych technologii informatycznych. Współpracuje z Warmińsko-Mazurskim Sejmikiem Osób z Niepełnosprawnościami w zakresie wyrównywania szans osób z niepełnosprawnościami. Publikuje artykuły o problemach osób z niepełnosprawnościami. Pracownik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego. Organizował konferencje o projektowaniu uniwersalnym i warsztaty z zakresu funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzrokową.