W obszarze monitorowania Funduszy Europejskich tradycje ciał dialogu są stosunkowo krótkie, ale bogate. Jest to o tyle interesujące, że rozwiązaniom tym towarzyszyły równolegle próby budowania dialogu obywatelskiego w innych obszarach (Rada Działalności Pożytku Publicznego powstała w 2004 roku), to wykracza jednak poza tematykę naszych rozważań.
Historia dialogu społecznego w obszarze funduszy europejskich
W obszarze monitorowania Funduszy Europejskich tradycje ciał dialogu są stosunkowo krótkie, ale bogate. Jest to o tyle interesujące, że rozwiązaniom tym towarzyszyły równolegle próby budowania dialogu obywatelskiego w innych obszarach (Rada Działalności Pożytku Publicznego powstała w 2004 roku), to wykracza jednak poza tematykę naszych rozważań.
- na poziomie centralnym z Komitetem Monitorującym Narodowy Plan Rozwoju (NPR) wraz z Podkomitetami Monitorującymi. Tutaj ważne – szczególnie z punktu widzenia udziału organizacji pozarządowych – były też np. Sieci Tematyczne w obszarach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL;
- na poziomie poszczególnych programów z Komitetami Monitorującymi i Komitetami Sterującymi(SPRAWOZDANIE KOŃCOWE Z REALIZACJI NARODOWEGO PLANU ROZWOJU NA LATA 2004–2006).
- Na poziomie centralnym powołany został Komitet Koordynacyjny Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (odpowiednik NPR-u), w którym działały nie podkomitety, a grupy robocze (m.in. powołana z inicjatywy partnerów społecznych i zarządzana przez OFOP Grupa Robocza ds. Społeczeństwa Obywatelskiego).
- Na poziomie programów mieliśmy Komitety Monitorujące (zrezygnowano z konieczności powoływania komitetów sterujących, choć zdarzały się i takie). Na poziomie regionów mieliśmy dualizm – komitety monitorujące Regionalnych Programów Operacyjnych i regionalne podkomitety Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Przygotowania perspektywy 2014-2020
- Na poziomie centralnym mamy Komitet Umowy Partnerstwa, który może powoływać podkomitety i grupy zadaniowe.
- Na poziomie poszczególnych programów mamy komitety monitorujące, a KM regionalnych programów operacyjnych są dwufunduszowe.
Wyzwania dialogu społecznego w obecnej perspektywie
Zarządzanie działaniami w ramach Umowy Partnerstwa nie tworzy całościowego i jednolitego systemu z uwagi na ilość zaangażowanych interesariuszy i wielopoziomowe struktury. Wydaje się jednak, że kwestie koordynacji i komplementarności interwencji finansowanych z Funduszy Europejskich, szczególnie w perspektywie realizacji zasady partnerstwa, wymagają prób dookreślenia kompetencji poszczególnych ciał dialogu, korelacji pomiędzy nimi. Może się bowiem zdarzyć tak, że zbyt wiele rozwiązań będzie prowadziło do ograniczenia roli partnerów społecznych. W obecnym systemie mamy do czynienia z takimi sytuacjami np.
- w kwestii rozdziału kompetencji pomiędzy komitetami monitorującymi poszczególne RPO a Komitetem Sterującym ds. koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia (Podkomitetem Komitetu Umowy Partnerstwa), gdzie próba wzmocnienia kontroli na poziomie centralnym – według opinii członków komitetów monitorujących – ograniczyła możliwości ich udziału w podejmowaniu decyzji;
- w działaniach Zintegrowanych Interwencji Terytorialnych (ZIT-y) gdzie teoretyczne zwiększenie roli lokalnych wspólnot w istocie ograniczyło rolę partnerów do kontroli nad wydatkowanymi środkami.
Dlatego ważne jest zarysowanie systemu dialogu i jego roli w realizacji zasady partnerstwa.
Inne ciała dialogu
- Rada Działalności Pożytku Publicznego, działająca na poziomie krajowym jako organ opiniodawczo-doradczy ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, oraz wojewódzkie, powiatowe i gminne Rady Działalności Pożytku Publicznego, działające odpowiednio na poziomie województwa, powiatu i gminy jako organ konsultacyjny i opiniodawczy marszałka, starosty i wójta na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego;
- Państwowa i Wojewódzkie Rady Ochrony Przyrody, działające na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.) na poziomie krajowym i regionalnym, jako organy opiniodawczo-doradcze, w których skład często wchodzą przedstawiciele pozarządowych organizacji ekologicznych, ministra właściwego do spraw środowiska i wojewodów;
- Stała konferencja ds. konsultacji funduszy europejskich 2014-2020 Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych;
- działające na poziomie wojewódzkim federacje organizacji pozarządowych (…)”.
Jak widać, dość swobodnie stosuje się tu pojęcie struktur dialogu obywatelskiego, ale pokazuje to kierunek myślenia Instytucji Koordynującej NSRO.
Struktura partnerstwa i samoorganizacja partnerów
W struktury partnerstwa mamy więc zaangażowane setki przedstawicieli organizacji pozarządowych. To nie tylko członkowie, zastępcy i obserwatorzy w komitetach monitorujących, ale także uczestnicy znacznej ilości zespołów czy grup roboczych. To osoby zarządzające organizacjami, które muszą „delegować” współpracowników na całodniowe nasiadówki, umożliwiać im drukowanie dokumentów i dawać czas na zapoznanie się z nimi. To także osoby z organizacji konsultujące dokumenty, czytające i zgłaszające uwagi do dokumentacji konkursowej. W dzisiejszym systemie partnerstwa jednak każdy zainteresowany, każda organizacja musi robić równolegle to samo. Czytać te same dokumenty, przygotowywać stanowiska, a ponadto, gdy już takie stanowisko ma, najczęściej zostaje sama wobec wielkiej biurokratycznej machiny.
A przydałaby się ścisła współpraca:
- pomiędzy przedstawicielami organizacji pozarządowych w każdym komitecie,
- pomiędzy przedstawicielami organizacji w różnych komitetach dla rozwiązania podobnych problemów,
- pomiędzy przedstawicielami organizacji z różnych komitetów z przedstawicielami organizacji zainteresowanych rozwiązaniem konkretnych problemów.
Współpraca ta powinna dotyczyć:
- myślenia strategicznego (tak na szczeblu krajowym – KUP, KPR, jak i regionalnym),
- rozwiązań szczegółowych (technicznych),
- wykorzystania zasady partnerstwa do wzmocnienia roli organizacji we wdrażaniu Funduszy Europejskich.
Jak pisałem, niestety doświadczenia z poprzednich perspektyw nie zostały włączone w system partnerstwa w latach 2014-2020. Wraz z innymi partnerami społecznymi udało nam się – nie bez trudności – powołać Podkomitet ds. monitorowania zasady partnerstwa przy Komitecie Umowy Partnerstwa. Mamy nadzieję, że dzięki temu zasada partnerstwa nie będzie jedynie formalnością. Powołaliśmy również jako OFOP dwie – nieformalne – inicjatywy:
- Klub Europa 2020, który jest formą wymiany myśli ludzi zaangażowanych w działania strategiczne w różnych gremiach. Liczymy, że ułatwienie przepływu informacji pozwoli z czasem na ściślejszą współpracę.
- Forum pozarządowych przedstawicieli w komitetach monitorujących, które ma stworzyć formę ściślejszej współpracy.
Przed nami – określona w Umowie Partnerskiej – ocena realizacji zasady partnerstwa i modyfikacja dotychczasowego wdrażania w wyniku przeglądu śródokresowego. Mamy nadzieję, że przyczyni się to wzmocnienia partnerstwa i partnerów.
Autor: Piotr Frączak
Źródło: Asocjacje.org