Warsztaty kreatywne i biznesowe, konferencja o patriotyzmie ekonomicznym, gry planszowe oraz impreza w klubie Dom - to główne wydarzenia Tygodnia Być i Mieć, święta przedsiębiorczości społecznej w Łodzi, który był poświęcony ludziom, którzy w swojej pracy łączą dbałość o dobro wspólne, realizację własnych pasji i zysk komercyjny.
Wydarzenie przygotowało Centrum KLUCZ, zajmujące się z ramienia Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO) gospodarką społeczną.
Tydzień Być i Mieć rozpoczął się 18 listopada bezpłatnymi warsztatami kreatywnymi i biznesowymi przygotowanymi przez łódzkie spółdzielnie socjalne oraz kadrę trenerską Centrum KLUCZ. Do piątku uczestnicy Tygodnia wzięli udział w dziesięciu tematycznych spotkaniach prowadzonych przez praktyków i specjalistów w swojej dziedzinie. Można było spróbować swoich sił m.in. w recykling-art (spółdzielnia W te pędy), animacji rysunkowej (spółdzielnia Spóła działa), carvingu (spółdzielnia Owocni pijalnia świeżo wyciskanych soków).
Natomiast z listy warsztatów biznesowych największą popularnością cieszyły się: e-PR (Maria Jaraszek, Centrum KLUCZ), e-fundraising (Andrzej Mikołajewski, Centrum KLUCZ), crowdfunding (Paweł Sroczyński, Fundacja Cohabitat) oraz warsztaty z mocnych stron (Rafał Górski, Prezes INSPRO).
W ramach Tygodnia Być i Mieć odbył się również wydarzenie z grami planszowymi w ramach Łódzkiego Portu Gier. W dniach 23-24 listopada w ŁDK-u, miłośnicy planszówek mieli okazję wypróbować prototyp gry związanej z przedsiębiorczością społeczną. Powstał on przy współpracy Centrum KLUCZ i Stowarzyszenia Miłośników ERpegów i Fantastyki, której przyświeca jedna idea - pracuj tak, by korzystało na tym też Twoje otoczenie. Uczestnicy rozgrywek wzięli udział w loterii Centrum KLUCZ, w której nagrodzono dziesięciu laureatów bonami o wartości 111 zł do wykorzystania w jednym z łódzkich sklepów z grami planszowymi i RPG.
Podsumowaniem sześciu dni atrakcji Tygodnia Być i Mieć była natomiast sobotnia impreza w klubie Dom (OFF Piotrkowska). Poniedziałkowa (25.11.2013 r.) konferencja „Swój do swojego po swoje – idea samowystarczalności i patriotyzmu konsumenckiego w ekonomii społecznej” była uwieńczeniem Tygodnia Być i Mieć. Na konferencji podsumowano wydarzenia całego Tygodnia. Uczestnicy konferencji wzięli również udział w debacie panelowej o samowystarczalności i patriotyzmie konsumenckim.
Wśród panelistów znaleźli się Joanna Szalacha-Jarmużek z Fundacji Kazimierza Wielkiego, Paula Kucner-Taipa ze spółdzielni socjalnej W te pędy oraz Michał Sobczak z Katedry Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Panel poprowadziła Maria Nowakowska z Centrum KLUCZ.
– Jest nam bardzo miło, że nasze wydarzenie odwiedzili reprezentanci wszystkich sektorów – społecznego, biznesu i administracji. Uważamy, że tego typu spotkania są bardzo potrzebne – tak w Łodzi, jak i poza nią. Jako Centrum KLUCZ obiecujemy regularnie je organizować – jak zawsze pod hasłem „Być i Mieć”, które prowadzi nas w naszej działalności – mówiła menadżerka Centrum KLUCZ, Ilona Pietrzak.
Patronat honorowy nad Tygodniem Być i Mieć objął Marszałek Województwa Łódzkiego – Pan Witold Stępień. Patronami merytorycznymi zostali portal ekonomiaspoleczna.pl oraz Polski Ślad. W gronie patronów medialnych znaleźli się TVP Łódź i Radio Łódź. Partnerami imprezy byli: Fundacja Cohabitat; Spółdzielnie socjalne: W te pędy, Owocni, Time, Spóła działa; Stowarzyszenie Miłośników ERPegów i Fantastyki oraz klub Dom.
Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) od 2004 r. realizuje kampanie społeczne i upowszechnia wiedzę na temat nowych, przydatnych i – to bardzo istotne – etycznych rozwiązań. Misją INSPRO jest kształtowanie postaw obywatelskich – wierzymy, że świat można zmienić tylko zaczynając od siebie i że warto to robić w imię odpowiedzialności za przyszłość. Inicjatywami INSPRO są m.in. Obywatele decydują, Tiry na tory, Naturalne geny czy Centrum KLUCZ, poświęcone rozwojowi gospodarki społecznej.
Źródło: ekonomiaspoleczna.pl