Wejście działu HR w rolę sprzymierzeńca wolontariatu pracowniczego oznacza, że następuje przeorientowanie polityki firmy. Coraz częściej wolontariat pomaga budować relacje wewnątrz firmy, a nie koncentruje się tylko na tworzeniu jej pozytywnego wizerunku. W związku z tym zmieniły się też zadania koordynatora wolontariatu. Stał się on trenerem i wewnętrznym ekspertem odpowiedzialnym za zespół współpracowników.
Po co inwestować w program wolontariatu pracowniczego?
Jest kilka powodów. Po pierwsze, to efektywne narzędzie budowania zespołu. Trening, który umożliwia identyfikację z grupą przez realizację wspólnych celów i zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu. Realizacja projektów wolontarystycznych przy jednoczesnej akceptacji i wsparciu firmy, wspomaga dobre samopoczucie i motywację pracowników.
Po drugie, obcowanie z innymi ludźmi i organizacjami społecznymi wzmaga kreatywność i otwartość. Koncentruje się na szeroko rozumianych relacjach i interakcjach między członkami zespołu. Wolontariat to doświadczenie, dzięki któremu pracownicy zaczynają lepiej rozumieć swoje emocje. To trening asertywności, bycia bardziej świadomym siebie, pozostawania w stałym kontakcie ze swoimi potrzebami, uczuciami, intuicją. Teraz firmy poszukują pracowników zdolnych do zaadoptowania się w nowym środowisku, szybkiego uczenia się, mających zdolność syntetycznego myślenia. A tego uczy wolontariat.
Wzrost konkurencyjności na rynku powoduje, że coraz bardziej liczy się elastyczność w sposobach działania i jakość społecznego potencjału organizacji. Dlatego nie wygrywa ten, kto potrafi utrzymać wysoki poziom kompetencji pracowników, ale kto potrafi działać przyszłościowo. Tworzenie ścieżek kariery uwzględniających poligon doświadczeń społecznych (np. przez wolontariat) niesie ze sobą liczne korzyści. Zarówno dla pracowników, jak i spółki.
Wolontariat to też sposób na powierzenie pracownikowi odpowiedzialnych zadań. Dzięki niemu firma pokazuje, że ceni samodzielność swoich pracowników oraz wspiera ich rozwój. W efekcie pracownik bardziej identyfikuje się z firmą. A to oznacza, że będzie lojalny i mocniej zaangażuje się w życie przedsiębiorstwa.
Organizacja może też lepiej poznać swoich pracowników. Dowiaduje się, jak przekazywać zadania i informacje oraz jak ich motywować. Dlatego, by te wartościowe jednostki rozpoznać. coraz częściej docenia się ich dotychczasowe doświadczenia w organizacjach społecznych i poznaje pomysły na ich kontynuację z uwzględnieniem misji i priorytetów firmy.
Źródło: Wolontariat Biznesu