forumIdei Fundacji Batorego publikuje analizę poświęconą warunkom zdalnego nauczania w Polsce w czasie pandemii COVID-19 autorstwa dr hab. Marty Zahorskiej.
Koronawirus uderzył w szkolnictwo w fatalnym momencie. Przełom lat 2019/2020 to jeden z bardziej ponurych momentów w polskiej edukacji. Przegrany strajk nauczycieli wiosną 2019 pozostawił ogromne rozgoryczenie i wywołał wiele konfliktów. W wyniku pośpiesznie wprowadzanej reformy we wrześniu 2019 do szkół średnich i zawodowych wszedł podwójny rocznik, a nowe programy nauczania są nie tylko niedopracowane, ale – mimo wielu apeli – nadal przeładowane materiałem i nastawione na ćwiczenie pamięci, a nie intelektu. Na ten smutny obraz po reformie nałożył się koronawirus, a z nim zamknięcie szkół i przejście na zdalne nauczanie.
Jakie problemy nauczania zdalnego udało się rozwiązać, a jakich nie? Co pandemia ujawniła na temat kondycji polskiego systemu edukacji i jakie piętno na nim odciska? Szukając odpowiedzi na te pytania Marta Zahorska przeanalizowała dziewięć ogólnopolskich badań prowadzonych między kwietniem a lipcem nad warunkami zdalnej edukacji w Polsce.
Zachęcamy do lektury!
Źródło: Fundacja im. Stefana Batorego