Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
26 kwietnia odbyło się w Krakowie 2 Forum Polskiego Produktu - spotkanie, na którym dyskutowano o szansach rozwoju dla polskich marek i firm, a także o idei synergii działań w polskim biznesie.
Budowa silnych polskich marek, synergiczne korzyści płynące ze współpracy polskich przedsiębiorców, wpływ firm na rozwój regionów i regionów na rozwój firm, a także szanse dla polskich firm za granicą to główne tematy poruszane podczas 2. Forum Polskiego Produktu, które odbyło się 26 kwietnia w Krakowie. Na Forum zaprezentowano także wyniki badań TNS OBOP dotyczących polskich marek, które uważamy za nasz powód do dumy. 43 z nich wyróżniono tytułem Wizytówki Polski 2010.
Reklama
Pierwszą trójkę najbardziej polecanych grup polskich produktów stanowią napoje, produkty gospodarcze, chemiczne i AGD oraz branża budowlana. Co ciekawe, marki produktów spożywczych były dopiero czwartą grupą wśród tych, którymi Polacy chcieliby się chwalić. Zdecydowanym liderem całego zestawienia została marka Atlas, która w swojej kategorii uzyskała 54% wskazań, następne w kolejności są: Hortex (48%), Zelmer (46%) oraz Opoczno (42%).
Badania, które na potrzeby Forum, TNS OBOP przeprowadził w całej Polsce dotyczyły tego, które polskie produkty i marki Polacy uważają za powód do dumy, którymi moglibyśmy się chwalić i które z nich są faktycznie użytkowane. Sondaż przeprowadzono w marcu 2010 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1005 respondentów w wieku powyżej 15 lat. Badania miały charakter wywiadów „twarzą w twarz” w domach respondentów.
Wśród napojów, czyli grupie produktowej najczęściej wymienianej przez respondentów, w czołówce znalazły się marki: Hortex (48%), Tymbark (44%), Kubuś i Cisowianka (po 35%). Najbardziej godnymi polecenia polskimi produktami gospodarczymi zostały natomiast: Zelmer (46%), Amica (43%) i Ludwik (41%). W branży budowlanej niekwestionowane, pierwsze miejsce zajął Atlas, kolejne były Śnieżka (40%), Cersanit (20%) i Gerda (20%). Liderem kategorii produktów spożywczych została Bakoma (39%), marek mebli i wyposażenia domu – Opoczno (42%), polskich kosmetyków Dr Irena Eris i Ziaja (po 30%), w odzieży - Vistula&Wólczanka (34%), kategorię innych branż otwiera natomiast Orlen (38%).
2. Forum Polskiego Produktu – przebieg dyskusji
Motywem przewodnim Forum stała się synergia wspólnych działań, zwłaszcza w polskich biznesie. Zaproszeni na to wydarzenie prelegenci w swoich wystąpieniach poruszali różne aspekty wspólnych działań wpływających na rozwój firm: w zakresie indywidualnym, regionalnym, ogólnopolskim, międzynarodowym.
Rozpoczynająca Forum Dorota Soida – trenerka z firmy konsultingowej DBN Polska przedstawiła w jaki sposób osobowość lidera wpływa na sukces firmy. Agata Mężyńska, dyrektor w PAIiIZ podkreśliła natomiast rolę regionów dla rozwoju działających tam firm, a także wpływ inwestycji zagranicznych na konkurencyjność firm rodzimych. Inwestycje z zagranicy to nie tylko nowe miejsca pracy, ale i transfer technologii, know-how oraz standardów zarządzania, z których mogą korzystać polskie firmy.
Ważnym punktem Forum było przedstawienie wyników badań TNS OBOP, którego dokonał Artur Czajka. Badania pokazały, z których polskich produktów czujemy się dumni, ale także to, że aż 95% Polaków bez problemu potrafi wymienić co najmniej jedną taką markę. To, jak faktycznie można określić polskich produkt przedstawił Jacek Sadowski, prezes agencji Demo oraz inicjator działań Fundacji organizującej Forum. Według definicji Fundacji polski produkt to przede wszystkim ten, który jest wytwarzany przez polską firmę. Ważne jest również to, by co najmniej 51% kosztów jego wytworzenia powstawało na terenie Polski.
To w jaki sposób budować polską markę, która będzie wizytówką Polski, a dla nas powodem do dumy stało się głównym wątkiem podjętym przez Grzegorza Kiszluka, redaktora naczelnego Brief. Bardzo istotna jest według niego edukacja polskich przedsiębiorców, zwłaszcza w dziedzinie marketingu, a także wspólne działania polskich przedsiębiorców, które będą budowały pozytywny wizerunek tego co polskie. Przykładem takiej kooperacji jest prowadzona od 2009 roku kampania „Kupuj Nasze.PL – Są powody do dumy”, którą podsumował Michał Zębik z Fundacji Dajesz Pracę.PL. Kampania stała się wynikiem współpracy kilkudziesięciu firm, ośrodków mediowych oraz innych partnerów, a jej efektem jest ciągle poprawiający się wizerunek polskich produktów i firm.
Jak zauważył prowadzący dyskusję Roman Młodkowski, dyrektor TVN CNBC Biznes, polskie firmy muszą niestety ciągle uciekać się jeszcze do obco brzmiących nazw, zwłaszcza na rynkach zagranicznych. Sam fakt polskiego pochodzenia, nie powinien być także najważniejszym kryterium zakupu. W moim przekonaniu należy promować polskie marki, ale jako konsument chcę kupować nie tyle polskie, co najlepsze produkty – podsumował Młodkowski.
Szanse dla polskich firm za granicą stały się tematem dwóch kolejnych wystąpień. Dominik Błędzki z Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej zaprezentował możliwości, ale i zagrożenia jakie wiążą się z inwestowaniem w Kraju Środka. Chiny to ogromny i ciągle rozwijający się rynek także dla polskich produktów, to jednak rynek, który nie daje drugiej szansy dlatego trzeba być bardzo dobrze przygotowanym, chcąc wejść do tego kraju – zauważył.
Wsparciem dla polskich firm za granicą ma być przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki program „Promocja Polskiej Gospodarki”. Najważniejszy jest wybór priorytetowych branż polskiej gospodarki oraz realizacja branżowych programów promocji. Jak dodał reprezentujący ministerstwo Igor Mitroczuk, ostatecznymi beneficjentami projektu mają być polscy przedsiębiorcy. W ramach programu przewidywana jest kampania informacyjno – promocyjna w mediach zagranicznych, organizacja dużych imprez o charakterze ogólnym, a także świadczenie usług doradczych na rzecz przedsiębiorców. Budżet rozpisanego na lata 2007-2015 programu ma wynieść w sumie ponad 78 mln euro.
Na 2 Forum Polskiego Produktu o swoich doświadczeniach opowiedziały także dwie polski firmy, które od lat cieszą się uznaną pozycją w kraju, ale i za granicą: Dr Irena Eris oraz Fakro. Eris to przede wszystkim przykład niezwykłej innowacyjności na polskim rynku kosmetycznym, ale także, jak stwierdził Grzegorz Kiszluk, doskonałego marketingu na miarę Steve’a Jobs’a. Fakro to natomiast opowiedziana przez Bożenę Damasiewicz niezwykła historia, która wiedzie nas od rodzinnej produkcji okien w Nowym Sączu, aż do fabryk m.in. w Chinach i pozycji drugiego na świecie producenta okien dachowych.
Przykładem polskiej marki i niezwykłego polskiego produktu był także ekstremalny pojazd Marotti, który wraz ze swym konstruktorem Markusem Rogalskim stał się niewątpliwą atrakcją Forum.
Wizytówki Polski 2010 i postanowienia Forum
Głównym przesłaniem 2 Forum Polskiego Produktu jest konieczność promowania wspólnych działań w polskim biznesie, budowa zaufania między przedsiębiorcami, a także szeroko pojęte działania edukacyjne. Niezwykle ważne jest również zagadnienie moralności w biznesie oraz upowszechnianie standardów takich jak np. dbałość o terminowe płatności, które są bolączką wielu polskich firm.
Forum zakończył bankiet oraz wręczenie Wizytówek Polski firmom, które w badaniach TNS OBOP osiągnęły najlepsze wyniki w swoich kategoriach. Wśród 43. wyróżnionych marek znalazły się: Fortuna, Łowicz, Amica, Atlas, Bakoma, Barlinek, Black Red White, Cekol, Cersanit, Cisowianka, Goplana, Hellena, Dr Irena Eris, Fakro, Gerda, Herbapol, Hortex, Joanna, Jurajska, Kamis, Lotos, Ludwik, Łowickie, Majonez Kielecki, Kubuś, Libella, Tymbark, Łaciate, Muszynianka, Oknoplast, Opoczno, Orbis, Orlen, Próchnik, Ryłko, Staropolanka, Swarzędz, Śnieżka, TZMO Bella, Ustronianka, Vistula&Wólczanka, Zbyszko, Zelmer oraz Ziaja.
Honorowy patronat nad 2 Forum Polskiego Produktu Kupuj Nasze.PL objęło Ministerstwo Gospodarki, a jego organizatorem jest Fundacja Dajesz Pracę.PL. Partnerem merytorycznym oraz współorganizatorem jest DEMO Effective Launching, a partnerem badawczym TNS OBOP. Medialnie przedsięwzięciu patronują: TVN CNBC Biznes, Rzeczpospolita, Wprost, Onet.pl oraz Brief for Poland. Forum odbędzie się dzięki sponsorskiemu zaangażowaniu Polkomtel S.A. oraz wsparciu organizacyjnemu Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Restauracji Villa Decius, Fabryce Wódek Kopernik, hotelowi Unicus, a także dzięki firmom M-Corporation oraz Alumast.
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.